Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken skall jag välja?  (läst 5019 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander trip

  • Gäst
Alexander trip
SV: Vilken skall jag välja?
« Svar #15 skrivet: 01 februari 2020, 07:56:16 »
Nu är Thermian installerad och då är det dags att försöka optimera detta system.
Sedan i måndags eftermiddag har kompressorn gått 52 timmar.
Med andra ord har den förbrukat ca 390 kWh under 4,5 dygn, känns inte det lite mycket ?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Vilken skall jag välja?
« Svar #16 skrivet: 01 februari 2020, 08:56:55 »
Nu är Thermian installerad och då är det dags att försöka optimera detta system.
Sedan i måndags eftermiddag har kompressorn gått 52 timmar.
Med andra ord har den förbrukat ca 390 kWh under 4,5 dygn, känns inte det lite mycket ?
Det där var inte bra. Du ska ha hälften i alla fall. 50-60% ungefär har du använt i elpatron. Inget elelement någonstans? Inte i garaget?

Gör en grundläggande undersökning av... allt. Normala mätvärden kompressorsystem, översyn av alla inställningar, elpatron, effektbegränsningar, rätt huvudsäkring, rätt kabel till värmepump, rätt säkring till pump, DeltaT över brine, DeltaT över element, inga gamla högtemperaturradiattorer får finnas.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Alexander trip

  • Gäst
Alexander trip
SV: Vilken skall jag välja?
« Svar #17 skrivet: 01 februari 2020, 09:49:09 »
Det där var inte bra. Du ska ha hälften i alla fall. 50-60% ungefär har du använt i elpatron. Inget elelement någonstans? Inte i garaget?

Gör en grundläggande undersökning av... allt. Normala mätvärden kompressorsystem, översyn av alla inställningar, elpatron, effektbegränsningar, rätt huvudsäkring, rätt kabel till värmepump, rätt säkring till pump, DeltaT över brine, DeltaT över element, inga gamla högtemperaturradiattorer får finnas.

Hur menar du nu, var kan jag utläsa att den gått på elpatron?

Det bör tilläggas att pumpen monterades på fredagen innan (24/1) och gick på elpatron över helgen tills dess att bergvärmen kopplades på på måndagen (27/1).
Men siffrorna jag anger måste ju vara från i måndags, kompressorn går ju inte om man kör enbart på el?
Så med andra ord tolkar jag det som att den gått 52h sedan i måndags men du menar att den gått på elpatron utöver de 52 timmarna?

Alexander trip

  • Gäst
Alexander trip
SV: Vilken skall jag välja?
« Svar #18 skrivet: 01 februari 2020, 09:55:02 »
Jag kanske är ute och cyklar.
Jag kollar elförbrukningen nu och under tisdag, onsdag och torsdag i veckan då bergvärme varit aktiv har det förbrukats 99 kWh ink. hushållsel.
Verkar mer rimligt ?



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Vilken skall jag välja?
« Svar #19 skrivet: 01 februari 2020, 21:05:41 »
Jag kanske är ute och cyklar.
Jag kollar elförbrukningen nu och under tisdag, onsdag och torsdag i veckan då bergvärme varit aktiv har det förbrukats 99 kWh ink. hushållsel.
Verkar mer rimligt ?
Jag gjorde en överslagsräkning utifrån verkningsgrad faktor 3.7 och timmar. Kompressorn borde dra cirka 2.15 kW per timme. Går inte räkningen ihop med hushållselavdraget är något galet.

Om det är 52 gÃ¥ngtimmar och 99 kw förbrukat, -15%  hushÃ¥llsel (ja detta är felaktigt) = 85 kW.  52x2.15=110kW.
SÃ¥ nu ser det bra ut med andra ord!

Jag kan inte värmepumpen, men det borde finnas någon stans i menyerna ett räkneverk för elpatronen, kompressorn, varmvattenproduktion med eller utan elpatron. Kanske finns inbyggd energimätare också.

Om siffrorna fortsätter så som du visade nu så drar jag in rekommendationen att lägga tid på optimering om du vill använda tiden till något roligare.
Min bror bor 8 mil norr om dig, men nära Vänern så det blir nog motsvarande siffror. Förra veckan: 283 kW. Förra månaden: 1310 kW. 18 år gammal Nibe bergvärme. Sparsamt ventilerade 163 kvadrat.
« Senast ändrad: 01 februari 2020, 21:14:12 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Alexander trip

  • Gäst
Alexander trip
SV: Vilken skall jag välja?
« Svar #20 skrivet: 01 februari 2020, 21:43:38 »
Jag gjorde en överslagsräkning utifrån verkningsgrad faktor 3.7 och timmar. Kompressorn borde dra cirka 2.15 kW per timme. Går inte räkningen ihop med hushållselavdraget är något galet.

Om det är 52 gÃ¥ngtimmar och 99 kw förbrukat, -15%  hushÃ¥llsel (ja detta är felaktigt) = 85 kW.  52x2.15=110kW.
SÃ¥ nu ser det bra ut med andra ord!

Jag kan inte värmepumpen, men det borde finnas någon stans i menyerna ett räkneverk för elpatronen, kompressorn, varmvattenproduktion med eller utan elpatron. Kanske finns inbyggd energimätare också.

Om siffrorna fortsätter så som du visade nu så drar jag in rekommendationen att lägga tid på optimering om du vill använda tiden till något roligare.
Min bror bor 8 mil norr om dig, men nära Vänern så det blir nog motsvarande siffror. Förra veckan: 283 kW. Förra månaden: 1310 kW. 18 år gammal Nibe bergvärme. Sparsamt ventilerade 163 kvadrat.

Tack för hjälp och kloka ord.
Ska fortsätta övervaka och se hur det utvecklar sig, lite skall det nog gÃ¥ att optimera  8)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Vilken skall jag välja?
« Svar #21 skrivet: 01 februari 2020, 22:01:44 »
Tack för hjälp och kloka ord.
Ska fortsätta övervaka och se hur det utvecklar sig, lite skall det nog gÃ¥ att optimera  8)
Absolut! Lite optimering skadar aldrig, kan förlänga livslängden och förbättra komforten utöver sänka elräkningen.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!