Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeförlust i kulvert  (läst 8280 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
Värmeförlust i kulvert
« skrivet: 13 november 2009, 13:07:42 »
Hej,

vad kan vara rimligt att tappa i temperatur på en 40m Pex kulvert?
Kör endast radiatorvatten i kulverten. Kör med en egen cp pump som är nedställd på lägsta hastighet.
Jag har inte gjort några exakta mätningar men om jag jämför tempen från pannrummet framledning och inkommande temp på kulvert så skiljer det 6-7 grader. I andra änden mäter jag med en termometer som är placerad i dykrör.
Tycker 6-7 grader är mycket. kanske bättre med en luft/luft i garaget (andra änden av kulverten)

Mickemolle Sc:,h
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Värmeförlust i kulvert
« Svar #1 skrivet: 13 november 2009, 13:17:10 »
Hej,

vad kan vara rimligt att tappa i temperatur på en 40m Pex kulvert?
Kör endast radiatorvatten i kulverten. Kör med en egen cp pump som är nedställd på lägsta hastighet.
Jag har inte gjort några exakta mätningar men om jag jämför tempen från pannrummet framledning och inkommande temp på kulvert så skiljer det 6-7 grader. I andra änden mäter jag med en termometer som är placerad i dykrör.
Tycker 6-7 grader är mycket. kanske bättre med en luft/luft i garaget (andra änden av kulverten)

Mickemolle Sc:,h

Det är ju inget ovanligt med uppåt 5, kanske 10 graders felvisning på de termometrar man använder i VVS-sammanhang. Prova att växla termometrar mellan de båda ändarna av kulverten och se om du kan mäta upp samma temperaturfall då också.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeförlust i kulvert
« Svar #2 skrivet: 13 november 2009, 13:18:00 »
Det beror nog på....

var du bor och hur varmt och stort garage du har. Men jag gissar att du tappar hälften i förluster.

En on/off QC lönar sig säkert. Bor du söderut kanske du får pengarna åter även med en kvalitetsinverter.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Värmeförlust i kulvert
« Svar #3 skrivet: 13 november 2009, 13:46:57 »
Hej larryd,

menar du att hälften av energin läcker ut genom en välisolerad pexkulvert?

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: Värmeförlust i kulvert
« Svar #4 skrivet: 13 november 2009, 14:16:48 »
Hej igen larryd,

kollade på uponors hemsida och fick fram att min kulvert tappar med 38 fram och 32 tillbaka 6w/m dvs totalt 6wx36m (kulvertlängd)=216w
Detta skulle betyda 0,216kw x 24 timmar= 5.184kwh/dygn.

Tänker jag rätt en fredagseftermiddag?

mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeförlust i kulvert
« Svar #5 skrivet: 13 november 2009, 20:34:07 »
Hej...

jag utgick från att du tappade 6-7 ºC och hade mätt rätt. Gissade att temperaturfallet över radiatorerna är ungefär lika stort. Hur välisolerad kulverten är vet inte jag.

 Kan finnas en skada nÃ¥gonstans?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Värmeförlust i kulvert
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2010, 23:37:50 »
Hej,

vad kan vara rimligt att tappa i temperatur på en 40m Pex kulvert?
Kör endast radiatorvatten i kulverten. Kör med en egen cp pump som är nedställd på lägsta hastighet.
Jag har inte gjort några exakta mätningar men om jag jämför tempen från pannrummet framledning och inkommande temp på kulvert så skiljer det 6-7 grader. I andra änden mäter jag med en termometer som är placerad i dykrör.
Tycker 6-7 grader är mycket. kanske bättre med en luft/luft i garaget (andra änden av kulverten)

Mickemolle Sc:,h
Hur gick det med kulverten?
Jag har tvÃ¥ st PEX ca. 20 + 25 m. Den ena har 4 rör den andra 2. Jag har kalibrerat och riggat upp 6 termometrar för att mäta eventuella förluster m.m. Jag läste av en del värden inledningsvis men har inte kunnat se nÃ¥gra stora förluster. Det rör sig om ca. 1  ºC i varje kulvert. Jag funderar nu pÃ¥ hur mycket "överledning" av värme som eventuellt sker i i kulverten och dÃ¥ speciellt i 4-rörs kulverten eftersom det under dagtid cirkulerar ca. 45 gradigt vatten i tvÃ¥ av rören. När det blir lämpligt läge skall jag stänga av 2-rörskulverten och mäta i varje ände av 4-rörs kulverten för att se om det kan vara sÃ¥ att värmereturen värms upp pÃ¥ väg tillbaka till Vp. Med den mätutrustnig som jag har tillgänglig sÃ¥ mÃ¥ste det vara flera grader om jag med nÃ¥gon större säkerhet skall kunna se att sÃ¥ är fallet.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 670
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!