Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad eller varför sÃ¥ hög förbrukning?  (läst 9670 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
Ja du, en blir förvånad :-\

Att huset har ett högtempsystem är väl grundorsaken till problemen, men ändå! Det måste läcka energi ngnstans.

Elpannans nuvärde och börvärde styrs av VPns börvärde, men borde vara 52 gr, 7 gr över VPs bör.
Som svar på din fråga; VPn har räknat ut att framledningstempen bör vara 42 gr för att uppnå inställd temp. Sen sköter den detta " av sig själv", alltså inget fel att övriga värden är högre.

Försök följande(se vad Bertil skrev, han kan sånt här)
-STÄNG elpatronen, dvs maxeffekt 0,0kwh
-Framledn vid -15 50gr
-Värme från vid 20 gr
-Shunt fördröjd 240 min
-Sänk innetemp, 22 gr! Det drar naturligtvis en del energi.

Det är som Bertil skriver att om framledningstempen blir för hög så går pannan mest som en elpanna och utnyttjar inte kompr fullt ut. Därför kan det vara motiverat att använda en spetsberedare för vv och låta VPn(kompressordrift) sköta värmen

En stilla undran? Är det varmt och gott i källaren? Kanske skulle ni försöka att strypa radiatorerna där för att få varmt i övriga huset.Några synpunkter från en amatör, men jag tycker att du borde ta dit en röris(kunnig) för att se vad som kan göras. Kostnaden för besöket ska ju jämföras med den hiskeliga energiförbrukningen.
Annars tycks ju inte pumpen vara helt fel dimensionerad, 210kvm och 4,5 kbm olja samt brine 4/1, även om en 10,5 förmodligen varit bättre

CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Staffan och alla ni som hänger med och hjälper mig,

VPns börvärde var 50 grader i min förra post, och elpannans börvärde var 54 grader. Och framledningens börvärde var 45 grader. Kan du förklara inbördesrelationerna mellan dessa.

Jag tror att framledningen drar sitt vatten från överste tanken och understa tanken enligt en ventil som datorn styr på ngt sätt. OK, då borde framledning kunna dra vatten med en temp mellan de två börvärden 50 och 54 grader. Så varför sätter datorn börvärdet på framledningen till 45 grader, vad är det som kyller ned det vattnet från 50 till 45 grader undrar jag?

/Blixtgo 
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
Egentligen tror jag att ME eller Dr Jukebox är mer skickade än jag på detta, men jag ska försöka.

Framledning Är, vad det är.
Framledning Bör, det som behövs för att hålla temp enl innegivare eller kurva. Varierar hela tiden men styren har koll på detta.
VP 47, värmen på vattnet i nedre delen av tanken.
Vp Bör 50 gr, dit VPn kör upp temp under denna eller nästa körning. VPn startar när ligger 5 gr under Börvärde, men var 4e gång kör VPn upp tempen till 55 gr.

Elpanna 54 gr, värmen på vattnet i övre delen av tanken, ovanför separationsplåten
Elpanna Bör 57 gr!, antingen är det gradantalet inställt av installatören eller brukaren, går att ändra, men styrs även av framledning Bör,7 gr över.

I första hand tar pannan värme från den nedre större VP-uppvärmda delen, men om inte det räcker så "shuntas" värme från bla övre delen av pannan, se SkaneErik, nedan. Om då elpatronen är påslagen och det handlar om så höga temperaturer som du beskriver så förbrukas mkt energi gm elpatronen.

Av det du beskriver så är det inte ngt uppenbart-i varje fall för mig- fel på pannan, utan den tycks få jobba med oerhört höga temperaturer, vilket innebär att elpatronen får jobba med hela tiden. Inte bara drar detta energi utan stör även VPns effektivitet.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Jag är kvar här, don't think I left you!

Jag tror att jag förstår CTC grundläggande funktioner som Staffan beskriver dem.

Men jag vill gärna även fatta, varför Lisas CTC kör bÃ¥de nedre delen och elpannan upp till de höga börvärden 50 grader respektiv 54 grader när den bara vill skicka ut 45 grader till radiatorerna?  Skulle det inte räcka att fÃ¥ upp elpannan t ex till 45 grader för att skicka ut 45-gradigt vatten till radiatorerna?   

Med andra ord är min fråga så här. Lisa har själv satt temp elpanna=54 grader i menyn för varmvattnets skull. Jag menar at CTCen ska kunna skicka ut 45-gradigt vatten med bara 45 grader börvärde i nedre delen. Så varför sätter CTCen börvärdet i nedre delen till 50 grader? Det verkar onödigt? Och slösar energi?

Lisa kommer att testa några av de inställningar ni har föreslagit. Vi återkommer, don't give up!

/Blixtgo *vinkar*
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Är det ett högtemp.system misstänker jag att returen är för hög. Ju större Delta T dess större temp.övergång. För litet Delta T ger motsatsen = dålig verkningsgrad och samtidigt dålig värme i huset. Lämplig åtgärd torde , som sagts tidigare, vara att byta radiatorer till antingen större eller fläkt-konvektorer. Testa teorin genom att sätta fläktar riktade på radiatorerna och se om det blir varmare i rummen.
« Senast ändrad: 31 mars 2007, 00:46:11 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Hej igen allihopa,

Lisa har några följdfrågor som ni säkert kan svara på. Men först vill hon säga ett stort tack till alla. Och hon menar att ni tycks alla vara överens om att hennes hus kräver för hög temp i radiatorerna för att en värmepump ska kunna jobba effektivt.

Är det ett högtemp.system misstänker jag att returen är för hög. Ju större Delta T dess större temp.övergång. För litet Delta T ger motsatsen = dålig verkningsgrad och samtidigt dålig värme i huset. Lämplig åtgärd torde , som sagts tidigare, vara att byta radiatorer till antingen större eller fläkt-konvektorer. Testa teorin genom att sätta fläktar riktade på radiatorerna och se om det blir varmare i rummen.

fråga 1: Vi har inga fläktar. Kan vi i stället mäta delta T på ngt sätt och rapportera här? I så fall hur mäter vi?

fråga 2: Kanske borde vi förbättra husets isolering på vindsbjälklaget där den är ganska usel, eller täta flera fönster (vi hsar gamla kopplade fönster), i stället för att byta radiatorer?

fråga 3: Om vi byter till moderna låg-temp radiatorer i vissa rum men lämnar kvar en del rum med nuvarande radiatorer, är det smart? Det kostar för mycket att byta ut alla. Och fläktradiatorer-fläktkonvektorer kostar ännu mer så de nkänns inte aktuella.

/Blixtgo
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
1. Med en IR-termometer är det enkelt, sätt dit en bit svart tejp påröret där du mäter för att få rätt värde.

2. Tilläggsisolering av tak kan ge en hel del, men kan ge fuktproblem om man inte vet vad man gör.

3. Man kan byta en radiator i varje rum. Eller kan man flytta runt på befintliga, ta bort de minsta flytta dit de större och skaffa riktigt feta radiatorer där de större satt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad blixtgo

  • Superblixt
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höganäs
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Nyfiken amatör
Vi ska köpa en IR-termometer. Återkommer.

I fall att andra intresserar sig för IR-termometrar, en bra säjt är: http://www.termometer.se.
Den vi köper från denna säjt heter CIR350, kostar 889:- inkl moms om man hämtar i Sthlm, annars tillkommer 125:- leveranskostnad.

/Blixtgo
IVT Greenline HT Plus E17 med extern varmvattentank och volymtank för radiatorkretsen. TvÃ¥ borrhÃ¥l pÃ¥ 150 m vardera. Huset byggt 1971, 1 1/2-plans tegelhus utan källare, boyta 450 m2, var tidigare ett församlingshus.  NW SkÃ¥ne, Höganäs kommun.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Jag kommer att börja sälja en liten enkel IR-termometer inom några veckor för ca 200 kr som duger gott för att mäta deltaT på radiatorer. (Har beställt dem men ännu inte fått hem dem)
Frakt ca 22-33 kr om man inte beställer annat som väger mer i samma order.
50 kr postförskottavgift om man väljer det.

De kommer att finnas i shopen: www.varmepumpsforum.com/catalog
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ME

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1207
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
    • www
SV: Underdimensionerad eller varför så hög förbrukning?
« Svar #24 skrivet: 18 april 2007, 16:07:37 »
hur går det???

Ps jag använde febertermometer :) köp på biltema 200 kr, fungerar rätt bra då jag har runt 37 -40 grader i systemet ....
CTC Ecoheat 8.5 - v2, 200m borrhÃ¥l      -=-

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
hur går det???

Ps jag använde febertermometer :) köp på biltema 200 kr, fungerar rätt bra då jag har runt 37 -40 grader i systemet ....

Vad smart, den piper ju dÃ¥ du mätt färdigt.  :D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Keld

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 332
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Say WHAT??
    • keld.eu
SV: Underdimensionerad eller varför så hög förbrukning?
« Svar #26 skrivet: 18 april 2007, 21:40:17 »
jag beställde en  tillsvidare-prenumeration pÃ¥ Gör det själv tidningen. http://www.gds.se/
Då fick man en IR-termometer "på köpet".
 AngÃ¥ende svart tejp sÃ¥ gÃ¥r det minst lika bra med maskeringstejp, det är inte färgen pÃ¥ tejpen som är viktig det är reflektionen. dessutom är det inte sÃ¥ noga, dÃ¥ man mest är intresserad av skillnaden.
160m hÃ¥l artesiskt 2m till berg.  Nibe 1230-8. 300 liter volymtank med mittuttag.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!