Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ändra rumstempertur Ecodan  (läst 911 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad roberte

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Ändra rumstempertur Ecodan
« skrivet: 22 februari 2021, 12:12:05 »
Hej,
Min särbo har en luft-vatten Ecodan VP utan rumsgivare . På displayen är normvärde =0. Hon menar att enligt installatör ska hon ändra till t.ex. -1 osv om det blir kallare ute. Och motsatsen +1 osv om det blir varmare ute. Jag vill menar att ändra från 0 till -1 på displayen innebär sänkning av innetemperatur med ca 1 grad. Och +1 innebär höjning av innetemperatur med ca 1 grad
Har jag fel?
Hälsningar
Robert

Utloggad Riala33

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Ändra rumstempertur Ecodan
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2021, 18:47:40 »
Hennes värmepump styrs av en huskurva som baseras på utomhustemperaturen, om den är rätt inställd så behöver hon inte göra nånting. Värmepumpen höjer framledningstemperaturen om det blir kallare ute och sänker den om det blir varmare. Tycker hon att det är för kallt inomhus så kan hon höja till +1,+2 osv ända upp till +9, det som händer är att hon höjer framledningstemperaturen till värmesystemet med motsvarande temp. Blir det för varmt inomhus kan hon istället minska framledningen på motsvarande sätt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!