Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta värmepumps delen  (läst 978 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvenF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
Byta värmepumps delen
« skrivet: 22 april 2020, 17:05:23 »
Har en Nibe 2025-10kW & VVM300. Dessa installerades 2008 och har gått bra hela tiden. Men nu tycker jag att pumpen börjar få långa gångtider trots ganska varmt väder dessutom ganska högljudd när den går. Har haft en servicekille här och tittat på den och han tyckte den var ganska OK för sin ålder.
Frågade även om man kunde byta pumpen mot en nyare. Fick svaret att det inte var möjligt, måste byta även pannan!
Nu undrar jag: Är det verkligen så???
Hus i SV Skåne från 1969, ca 225 kvm uppvärmd yta, blandat radiatorer och golvvärme. Installerade i okt. 2008 en Nibe 2025-10kW & VVM300. Juli 2021 bytt till F2140 och VVMS325.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Byta värmepumps delen
« Svar #1 skrivet: 22 april 2020, 18:07:25 »
Ja det behövs normalt en ny innerdel om man byter utedelen. Styrsystem och annat utvecklas med åren och det gamla blir passé. Är bara CTC som har en konverter till en viss modell (400-serien) vad jag känner till.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad SvenF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Byta värmepumps delen
« Svar #2 skrivet: 27 april 2020, 21:55:41 »
OK förmodar att det då är dax att byta det hela!
Någon som har förslag på lämpligt alternativ?
Hus i SV Skåne från 1969, ca 225 kvm uppvärmd yta, blandat radiatorer och golvvärme. Installerade i okt. 2008 en Nibe 2025-10kW & VVM300. Juli 2021 bytt till F2140 och VVMS325.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Byta värmepumps delen
« Svar #3 skrivet: 24 maj 2020, 01:18:05 »
Renovera den istället. Be någon koppla upp sig på kylkretsen och se så läget i utedelen är ok till att börja med, om teknikern inte gjorde det som du hade hemma.
Oljudet kan vara kompressorn, dämpfötterna till kompressorn eller att flexsslangarna inte är dragna på bästa sätt. Fläktens lager kan vara dåliga och mer ljud kommer långsamt. Men det går ju byta den med om man vill.

Är kompressorn utsliten så kan du byta den, inte så dyrt på dessa. Så kan du köra en livslängd till på hela systemet.

Men först, se till så du inte på senare tid gjort något galet med inställningarna, jättehög varmvattentemperatur eller hög framledning med strypta element. Då kan utedelen verka få det lite mer jobbigt när den tuggar där verkningsgraden är som sämst.
« Senast ändrad: 24 maj 2020, 22:15:50 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad SvenF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Byta värmepumps delen
« Svar #4 skrivet: 24 maj 2020, 18:09:06 »
Tack för tipset!
Renovering kan klart vara en variant. Då gäller det bara att hitta någon som är intresserad av att renovera och inte bara installera nya prylar.
Inställningarna har inte ändrats på flera år, så det bör inte vara bekymret.
Hus i SV Skåne från 1969, ca 225 kvm uppvärmd yta, blandat radiatorer och golvvärme. Installerade i okt. 2008 en Nibe 2025-10kW & VVM300. Juli 2021 bytt till F2140 och VVMS325.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 688
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!