Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärare -6 grader och lÃ¥ga kompressorfrekvenser  (läst 867 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peltonen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej! Försöker förstå och kalibrera vår uppvärmning, och nu har turen kommit till själva bergvärmepumpen. Vi har en NIBE F1255-16 i ett hus på 300kvm i Dalarna. Jag har ställt in golvvärme och radiatorer med öppna termostat och landat på kurva 7(-3).

Jag började fundera kring tillsats och kompressorfrekvens, och det ledde mig till att börja kika på köldbärartemperaturen. Jag noterade först att start av tillsats var angett till -100gradminuter, vilket kändes lågt mtp att fabriksinställningen är -400. När jag kollade på kompressorfrekvensen ses att den sällan går högre än runt 70Hz. Blev fundersam om det är något med säkringstorleken först (20A huvudsäkring, pumpens säkringar 16A) men efter att ha läst på så förstår jag att åtminstone en stor del av problemet måste vara den låga köldbärartemperaturen. Historiskt så är den under nollan från september till maj under fjolåret. Nu när det varit kallt den sista månaden har den snittat på mellan -6 och -7. Utifrån vad jag kan läsa mig till är det ett riktigt dassigt värde. Finns ingen dokumentation om borrning etc. Det finns en gammal pelletspanna kvar så gissningsvis är hålet nyborrat (om det inte är jordvärme?) i samband med pumpinstallation. Huset ligger på en rullstensås vilket möjligtvis kan ha betydelse. Grannen över gatan har dock en fungerande bergvärmepump som i stort sett aldrig går på elpatron.

-Bör man låta tillsatsen gå in redan vid -100 som inställt för att "Spara" på borrhålet eller vågar jag åtminstone ändra till fabriksinställningen?
-Är det helt enkelt ett riktigt dåligt borrhål eller vad är det fråga om? Vi kommer troligtvis inte bo kvar här livet ut, så frågan är om ytterligare borrning kommer bli lönsamt ekonomiskt. Har ni några andra förslag?

Tack för hjälpen!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärare -6 grader och låga kompressorfrekvenser
« Svar #1 skrivet: 15 januari 2024, 21:10:57 »
Jag tittade tidigare idag i installatörshandboken för Nibe 1155 som väl är samma som 1255 men utan varmvattenberedare. Där stod det att för 1155-16 är kompressorn spärrad till ca 70 Hz för att utlovad ljudnivå ska kunna innehållas men det går att låsa upp spärren. Tror inte det skulle hjälpa i det här fallet då köldbärartemperaturen skulle sjunka ytterligare med risk för att utgående blir så låg att pumpen spärras av den.

-6 till -7 grader in är mycket dåliga värden. Det skulle vara intressant med samtidiga värden för utgående köldbärare. Att huset ligger på en rullstensås kan spela in. Det kan vara långt ner till berget. De meter borrhål som går genom jord är värda betydligt mindre. Ungefär var i Dalarna ligger huset? Bbergets temperatur kan skilja ett par grader mellan norra och södra Dalarna.

Är det verkligen bara ett borrhÃ¥l? Till en pump pÃ¥ 16 kW som med tanke pÃ¥ husets storlek gissningsvis kommer att fÃ¥ arbeta hÃ¥rt tycker jag det skulle vara naturligt att ha tvÃ¥ parallellkopplade borrhÃ¥l. Jag tror inte det är ett dÃ¥ligt borrhÃ¥l, det gör nog vad det kan. Det handlar nog om feldimensionering men utan fler uppgifter om borrhÃ¥l och temperaturer är det svÃ¥rt att säga nÃ¥got. 

Det kan finnas uppgifter om borrhålet i Brunnsarkivet, har för mig att man kommer dit via SGU:s hemsida. Finns det ingen granne som vet vem installatören var? Är det en mindre ort finns det förmodligen inte så många att välja på.

Med en mer normal köldbärartemperatur kommer pumpen att hålla längre. För samma uteffekt behövs lägre varvtal.
« Senast ändrad: 15 januari 2024, 21:19:35 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Här hittar man info om brunnar, som Roland nämner: https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Peltonen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärare -6 grader och låga kompressorfrekvenser
« Svar #3 skrivet: 15 januari 2024, 21:31:15 »
Halloj,
Vi bor i utkanten av Falun. Tack för tipset kring brunnsarkivet. Det är ett borrhål 160m. Det är flera av de närmaste grannarna som har bergvärme ser man så kanske kan ge något att se vad de har för köldbärartemperaturer? Grannen mittemot som inte behöver elpatronen har t.ex 2 borrhål.

Bifogar bilder på köldbärartemperatur ut också.

Kanske går att kolla via NIBE vem pumpen är såld av, skulle kunna kolla upp det.


Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärare -6 grader och låga kompressorfrekvenser
« Svar #4 skrivet: 15 januari 2024, 22:12:13 »
Ett borrhål från 2003 är ju troligen gjort för en avsevärt mindre VP.
F1255-16 fanns ju inte då. Kanske var huset också mindre då ??

Med ca 140 m aktivt borrhÃ¥l behöver du nog ett minst lika djupt borrhÃ¥l till, helst djupare. 
Med sÃ¥ lÃ¥g KB ut, vad stÃ¥r köldbärarlarm-inställning pÃ¥ ?   Meny 5.1.7
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Peltonen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärare -6 grader och låga kompressorfrekvenser
« Svar #5 skrivet: 16 januari 2024, 19:38:25 »
Hej, det är mycket riktigt som du skriver, 2003 var huset 80kvm. Man får anta att föregående ägare valt att göra en inbesparing i renoveringen och inte göra ett borrhål till. Larmgränsen är satt till -12. Det verkar kunna fungerat hittills sedan pumpen installerades 2015.

Vi får fundera om det är ekonomiskt lönsamt för oss att borra ett hål till, då vi som sagt inte ser att vi kommer bo här tills pension. Nibe hade en tjänst där de räknar på kalkylen så ska se vad de säger. Vi hade en total förbrukning i fjol på 19000kwh så inte några helt hiskeliga summor.

Det är förberett men aldrig inkopplat med en Nibe Tappman, som är kopplad till den gamla ackumulatortanken som jag gissar användes till pelletspannan. Någon idé om vad vinsten med att koppla in den i systemet skulle bli?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärare -6 grader och låga kompressorfrekvenser
« Svar #6 skrivet: 16 januari 2024, 20:21:52 »
Ett borrhål till bör sänka kompressorns elförbrukningen med 10-15% genom att köldbärartemperaturen blir högre. Varje grad högre köldbärartemperatur ökar verkningsgraden med 2-2,5%. Dessutom kommer kompressorn att hålla längre men det är svårt att göra någon kalkyl på det.

Med ett borrhål är det inte troligt att elpatronen behöver användas.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Peltonen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärare -6 grader och låga kompressorfrekvenser
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2024, 11:48:56 »
Tack för svar. Borrhålet nu klarar att försörja pumpen ner till några minusgrader, sen krävs tillsats. Avvaktar svar från Nibe ang. kalkylberäkning så får vi se vad det blir!

Inloggad JockeHX

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köldbärare -6 grader och låga kompressorfrekvenser
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2024, 12:57:36 »
Det som ni kanske kan lägga in i kalkylen är att när ni säljer huset kan säga att ni har uppgraderat bergvärmen.

Historiskt har alla som köpt hus (som inte haft bergvärme tidigare eller haft problem med den) bara kollat i prospektet och sett ordet "bergvärme".

Men nu kanske lite fler köpare kollar upp om den är rätt dimensionerad också. Det kan höja värdet på huset genom att ni borrar ett hål till, utöver att det sänker er elkostnad. Ingen garanti förstås då det kräver att "rätt" köpare dyker upp som bryr sig om detta.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!