Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta av köldbärare  (läst 1120 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4724
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2024, 23:02:18 »
Det var tusan så tajt det ser ut, vansinnigt montage. en spegel och lampa går nog att använda.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3579
  • Karma +2/-0
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2024, 23:37:26 »
Ta av högersidan. Om möjligt pga uppställningsplats. Beroende på årsmodell så drar du ut luckan i ovankant och den är den typ lös sen.

Den äldre luckan lyfter du rakt upp, friktion från massa skumgummi och halvdan precision, men det går ut på att lufta upp rakt och tillräckligt så underkant kommer utanför botten av pumpen, då blir luckan helt lös.

Får lite vibbar att det är dags att byta KB-pump.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2024, 07:18:33 »

Får lite vibbar att det är dags att byta KB-pump.

Ja det kanske är så. Den gick när jag gick till sängs i går och stod still när jag vaknade. Det porlade och skvalade rätt friskt i rören nu när jag startade upp den nu på morgonen, kan det vara så när den har stått still ett tag? Pumpade i gott om vätska igår efter att jag gjort rent filtret.
Får se hur länge den kör nu innan den tröttnar.

Edit: Det tog 5 minuter sen slutade kompressorn gÃ¥ och den gick automatiskt över pÃ¥ tillsatsvärme  :o. Stängde ned och startade upp och och den kör inte igÃ¥ng kompresorn. Inga felmeddelanden alls.

Nu börjar jag trötta på det här.
« Senast ändrad: 13 januari 2024, 07:32:12 av martinhedstrom »

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #18 skrivet: 13 januari 2024, 08:43:33 »
Jag har inte riktigt hängt med, men provade du lufta ventilerna på din första bild? Om de är högsta punkten för köldbäraren kanske det är luft där som är problemet som du var inne på.
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #19 skrivet: 13 januari 2024, 08:58:10 »
Jag har inte riktigt hängt med, men provade du lufta ventilerna på din första bild? Om de är högsta punkten för köldbäraren kanske det är luft där som är problemet som du var inne på.

Jag har luftat samtliga ventiler, det kommer bara vatten.
Jag har gjort rent smutsfiltret på kb, det var rätt igensatt med brun gegga.
Den startade i går kväll och gick åtminstone någon timme utan att larma.
I morse stod den på LP-larm.
Nu startar inte kompressorn alls. Det kommer ett ljudligt klick, kort därefter kommer ett till klick när patronen går på.



Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #20 skrivet: 13 januari 2024, 09:28:12 »
Det kan hända att det går lätt att vrida runt motoraxeln med en mejsel. Axeln trycks då inåt. När sen pumpen ska starta för egen maskin trycks axeln åt andra hållet och då kan det kärva. Den typ av motor som används har lågt startmoment.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #21 skrivet: 14 januari 2024, 11:00:13 »
Jag vet inte vad som har hänt riktigt men nu funkar det. I går förmiddag så började den plötsligt köra på kompressorn igen och sedan dess har den tuffat på utan problem.
Jag överväger ändå att byta ut den mot en modernare apprat, tråkig utgift men också rätt tråkigt att ha en ont-i-magen-maskin i källaren.
Tack för alla tips!
Min inkompetensnivÃ¥ har förflyttat sig mÃ¥nga steg framÃ¥t  ;)

Utloggad jayal1972

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #22 skrivet: 14 januari 2024, 20:30:21 »
Halloj! Hade liknande problem på min bvp då den konstant tappade tryck under tid. Vid köpet av huset så var det en kunnig där som gjorde service men problemet kom tillbaks snabbt efter ca en månad.
Efter ca två år så tog jag tag i problemet och samtidigt passade på att rengöra filter och fylla på brine.

Vet ej hur du har luftat din brine men för mig så låter det som om du har fått in luft i brinen och för att lösa detta:
Stäng av bvp.
PÅ bilden med de två ventilerna, stäng av den röda kranen, koppla de två ventilerna till två slangar och gärna ett litet filter .-) Skaffa en dunk och fyll på med lite färdigblandad brine. Köp en borrmaskinspump eller vanlig pump som du sen kopplar in så att brinen från hålet töms ut i dunken och ny brine pumpas in i systemet via pumpen. Kör pumpen 1 timme eller så, så att systemet pumpas igenom och all luft försvinner. När detta är gjort, stäng ventilen med utgående brine sidan och fortsätt pumpa in på ingående brine sidan för att få upp trycket. Stäng ventilen (ingående brine) när trycket är ok. Ställ tillbaks den röda "kranen"/"vingen". Starta systemet och se om problemet är löst.

Utloggad martinhedstrom

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #23 skrivet: 14 januari 2024, 22:27:07 »
Halloj! Hade liknande problem på min bvp då den konstant tappade tryck under tid. Vid köpet av huset så var det en kunnig där som gjorde service men problemet kom tillbaks snabbt efter ca en månad.
Efter ca två år så tog jag tag i problemet och samtidigt passade på att rengöra filter och fylla på brine.

Vet ej hur du har luftat din brine men för mig så låter det som om du har fått in luft i brinen och för att lösa detta:
Stäng av bvp.
PÅ bilden med de två ventilerna, stäng av den röda kranen, koppla de två ventilerna till två slangar och gärna ett litet filter .-) Skaffa en dunk och fyll på med lite färdigblandad brine. Köp en borrmaskinspump eller vanlig pump som du sen kopplar in så att brinen från hålet töms ut i dunken och ny brine pumpas in i systemet via pumpen. Kör pumpen 1 timme eller så, så att systemet pumpas igenom och all luft försvinner. När detta är gjort, stäng ventilen med utgående brine sidan och fortsätt pumpa in på ingående brine sidan för att få upp trycket. Stäng ventilen (ingående brine) när trycket är ok. Ställ tillbaks den röda "kranen"/"vingen". Starta systemet och se om problemet är löst.

Superbra tips! Det ska testas. Tack!

Inloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Lufta av köldbärare
« Svar #24 skrivet: 15 januari 2024, 09:09:40 »
Ja det kanske är så. Den gick när jag gick till sängs i går och stod still när jag vaknade. Det porlade och skvalade rätt friskt i rören nu när jag startade upp den nu på morgonen, kan det vara så när den har stått still ett tag? Pumpade i gott om vätska igår efter att jag gjort rent filtret.
Får se hur länge den kör nu innan den tröttnar.

Edit: Det tog 5 minuter sen slutade kompressorn gÃ¥ och den gick automatiskt över pÃ¥ tillsatsvärme  :o. Stängde ned och startade upp och och den kör inte igÃ¥ng kompresorn. Inga felmeddelanden alls.

Nu börjar jag trötta på det här.

Som sagt, jag hade också ett tydligt porlande ljud i mina rör. Byt KB-pump!!
Biltema/Jula säljer pumpar som passar bolt-on, från ca. 1200kr. Du ser ut att ha Grundfos 25-80 180 enl. bild. just 180 är viktigt, då det är bygghöjden på pumpen.
« Senast ändrad: 15 januari 2024, 09:20:07 av LinusP12 »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!