Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blanda elementvatten med varmvatten?  (läst 1107 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bj0rnen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sävedalen / Partille
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1225-10
Blanda elementvatten med varmvatten?
« skrivet: 16 november 2023, 07:42:28 »
Hej! Min Nibe F1225 har fått problem med växelventilen i det att den inte går upp från varmvattenläget. Tills service kommer forcerar jag den för hand efter avslutad varmvattencykel. Men vad händer om jag inte får upp den helt? Blandas de två slingorna (?) och skulle det isåfall vara ett problem?

Är det f.ö bättre att jag tar bort motorn och styr växelventilen själv? Det känns som motorn stretar emot ibland om jag inte drar i den vid rätt tillfälle.

/Björn, Novis på värmepumpar
« Senast ändrad: 16 november 2023, 07:46:50 av Bj0rnen »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9645
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Blanda elementvatten med varmvatten?
« Svar #1 skrivet: 16 november 2023, 09:54:24 »
Det är ingen fara att värmevattnet skulle blandas med varmvattnet då värmevattnet går i en egen rörslinga inuti varmvattentanken.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Bj0rnen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sävedalen / Partille
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1225-10
SV: Blanda elementvatten med varmvatten?
« Svar #2 skrivet: 16 november 2023, 10:30:11 »
Är det f.ö bättre att jag tar bort motorn och styr växelventilen själv? Det känns som motorn stretar emot ibland om jag inte drar i den vid rätt tillfälle.

Servicefirman sa det är bättre att ta bort motorn för att inte riskera att den skadas.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blanda elementvatten med varmvatten?
« Svar #3 skrivet: 18 november 2023, 05:47:42 »
Hur snart kommer service?
Lite jobbigt att vara utan varmvatten ett längre tag, men utan motorn så kommer den inte värma VVB annat än om du manuellt trycker ner ventilen.
Detta går att åtgärda själv, gjorde en tråd när det hände mig.

https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=72070.msg754299#msg754299

Det som inte är beskrivet är att du måste stänga av mot radiatorerna, samt släppa ut trycket vid säkerhetsventilen som är vid expansionskärlet innan bytet.
« Senast ändrad: 18 november 2023, 05:52:00 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Bj0rnen

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sävedalen / Partille
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • NIBE F1225-10
SV: Blanda elementvatten med varmvatten?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2023, 13:14:24 »
Hur snart kommer service?

Jag har skjutit på service tills jag förstår bättre vad som är problemet och eller lyckas "mickla till motorn" :-)

Ventilen verkar fungera bra (och ser ren ut) men motorn misslyckas ibland med att släppa upp den. Puffar jag lite på plastpinnen som sticker ut så släpper det oftast annars så kopplar jag loss och sätter tillbaka motorn.

För att göra det någorlunda bekvämt för mej har jag satt ner VV start till 35 grader och eftersom av pannan uppmätt VV temp sällan understiger VB-fram räcker detta tills någon vill duscha. Ska tillägga att pannan går konstant med 39-41 VB-fram nu när det är kallt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Blanda elementvatten med varmvatten?
« Svar #5 skrivet: 30 november 2023, 15:16:27 »
Den går trögt helt enkelt, du kan prova att bara lossa motordelen och motionera ventilen på piggen tills den verkar komma upp lite lättare.
Detta kommer att hålla ett tag, men i längden är det bra att ha en insats i reserv att byta till om den fastnat igen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!