Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: solvinkel ??  (läst 19045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
solvinkel ??
« skrivet: 27 augusti 2007, 21:04:01 »
hej
vill bara kolla lite med er solfångare

märker ni av att det håller på att va höst ?? dvs sämmre effekt ?
« Senast ändrad: 27 augusti 2007, 21:05:47 av Dr Chun-Lan »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #1 skrivet: 27 augusti 2007, 21:11:26 »
hej
vill bara kolla lite med er solfångare

märker ni av att det håller på att va höst ?? dvs sämmre effekt ?


Ja jag märkar av det, fast jag ser det pÃ¥ högre effekt. Klart märkbart dom senaste veckorna, Ã¥ det är ju precis som det ska vara, när solfÃ¥ngarna sitter monterade pÃ¥ väggen  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvinkel ??
« Svar #2 skrivet: 27 augusti 2007, 21:16:45 »
hej
joo tycker mig ochså märka av det ...genom högre effekt trots att det har vare skit väder sista tiden

har en bra dag varmare nu än mitt i sommaren eller det skiljer väldigt lite...men jag tycker det verkar ge mer nu


ska bli skoj å se hur länge utefter hösten den orkar hålla tanken i en vettig temp dvs 45+
« Senast ändrad: 27 augusti 2007, 21:19:12 av Dr Chun-Lan »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #3 skrivet: 27 augusti 2007, 21:19:15 »
hej
joo tycker mig ochså märka av det ...genom högre effekt trots att det har vare skit väder sista tiden

har en bra dag varmare nu än mitt i sommaren eller det skiljer väldigt lite...

Bra dä, det är ju så jag vill ha det, å antar Du med. D.v.s jämn å fin matning av effekten, under så stor del av året som det bara går..

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvinkel ??
« Svar #4 skrivet: 27 augusti 2007, 23:15:14 »
hej
joo det har sina fördelar trots allt att det inte e lika vasst på sommaren
känns tryggare på nått sätt har maxat ca 75-80 grader i tanken i sommar,snittet gissar jag ligger på runt 50-55 grader
så det funkar ändå trots allt ....

men jag kan inte släppa tanken med 90graders takmontering ...dvs så dom står å tar sol med baksidan
tidigt på morgonen
mitt nästa solsystem ska bli så 90rör i 90 grader med en 750 liters tank utan nått i allt ska köras med plattvärme växlare ...
det blir kungligt i min sommar stuga >:D

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: solvinkel ??
« Svar #5 skrivet: 28 augusti 2007, 00:57:31 »
Har du 90 rör med 90gr. montering så det tar sol bakifrån och till detta en 750l. tank? Tror du tigger om stagnationstemperaturer på sommarhalvåret....men det klart om du isolerar hela systemet taskigt/dåligt så kan det nog funka. Jag förmodar att du skriver om sommarhalvåret. En sak har du inspirerat mig till.... rev bort isolering på tanken utan vvb. och fann att jag hade svetsat dit 2st. 1":s muffar i reserv, en uppe och en nere och de var t.om. rostskyddsmålade med blymönja där svetsvärmen hade bränt bort färg.... ska svetsa dit 2 muffar till där emellan när jag inte har någe viktigare för mig, så jag kan välja var jag vill ladda som du skrev till en snubbe, tror det var din sista illustration. Thumbsup
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvinkel ??
« Svar #6 skrivet: 28 augusti 2007, 04:56:25 »
hej
tjaa visst kan det gå varmt vissa dar men det går ju göra en dump ventil på varm vattnet eller skaffa en pool
har jag effekt i överflöd e det lättare att göra sig av med det äm att det kroniskt e för lite

skoj att man lurat nån =) he he
nää det e nog vettigt att förbereda så mycket som det går
ska bara klura ut hur f-n jag ska bygga ett växel system på inmatningen,vill ha både topp å bottten laddnig

skulle vilja ha så att allt under tex 40-45 grader botten laddades å allt över i topp
det måste gå lösa på ett enkelt sätt

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #7 skrivet: 04 september 2007, 11:17:13 »
En växel kan man väl göra med magnetventiler ? (samma grunkor som i tvättmaskiner/diskmaskiner m.m),finns både i 12V eller 230v utförande.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: solvinkel ??
« Svar #8 skrivet: 04 september 2007, 21:28:20 »
hej
joo det lutar åt en sån lösning med termostat styrning å magnet ventiler

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: solvinkel ??
« Svar #9 skrivet: 04 september 2007, 21:45:24 »
Det är första gången jag vill ha snö så man kan prova om det räcker till värme med.
Det var mer kw i april än det är nu när inte det finns snö som reflekterar.  ;)
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #10 skrivet: 04 september 2007, 22:10:21 »
Det är första gången jag vill ha snö så man kan prova om det räcker till värme med.
Det var mer kw i april än det är nu när inte det finns snö som reflekterar.  ;)
/Bosse

Ja snö kan ge en jäkla skjuts uppÃ¥t i effekt pÃ¥ solfÃ¥ngare, dÃ¥ den reflekterar 90% av strÃ¥lningen  Thumbsup

mvh humlan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #11 skrivet: 04 september 2007, 23:04:45 »
Någon som testat vilka matrial och färger som är bra för solreflektion (förutom snö) ?
Drar mig tillminnes en tidigare tråd där någon biltillverkare ställde ut en och samma bilmodell i olika färger en varm sommardag, där det visade sig att den metallicfärgade bilen blev varmast, och inte den svarta som många trodde, tror att gul också blev mindre varm än vit färg.

Så om man har gott om utrymme för en solpanel kanske man även kan lägga något stort nedan på backen som reflekterar upp mot rören (tills snön kommer..hehe). Sen skulle det vara intressant och se hur mycket de där plåtspeglarna bakom rören ger i ev effektökning.
Kort sagt borde man kunna trimma lite på vacumrör/heatpipes... ::)

Herr Chunlans idé om att låta solen ta "bakvägen" är inte dum alls, men man kanske kan utvecklade på följande sett (här kommer nu ännu en tokidé...): Man fixar till bästa möjliga solreflektor som ska sitta bakom rören, sen har man visst avstånd med gångjärn på vänstra sidan, på högra sätter man en gammal parabolmotor som ändrar reflektorns inställning mot rören så att den då vinklar av morgonsolen in mot panelens baksida (beroende på hur man nu satt panelen)
« Senast ändrad: 04 september 2007, 23:15:42 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #12 skrivet: 05 september 2007, 11:18:46 »
Eftersom rören tar in strålning runt 150 grader, så måste det till ett fritt montage, för att reflektorer bakom ska ge nån nämnvärd effekt. Alltså nån typ av reflektor som skickar in solstrålningen bakifrån. Däremot skulle säkert en viss typ av beläggning på marken framför ge effekt...

mvh humlan.

Utloggad Curt E

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Nu Bergvärme!!!
SV: solvinkel ??
« Svar #13 skrivet: 05 september 2007, 19:49:30 »
Jag har tänkt att montera solfångare på ett garage tak med endast 4,5 graders lutning om man gör ställningen justerbar mellan 45-80 grader så att kan man ändra inför vår sommar höst och vinter kan det vara någon vinst med detta?

Eventuellt byter jag ut mitt plåttak innan monteringen tror ni att man skulle satsa på ett galvat (blankt) att det skulle påverka in strålningen, eftersom ni tycker att snön reflekterar så bra.

mvh / Curt




Rockhammars 1pl hus-61 I Västerbottens inland Lycksele 90m2 + 53m2 = 143m2
Evi-heat Split Sun 7  10m2 Evi-heat SolfÃ¥ngare

Ventilation FTX / RDAA

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: solvinkel ??
« Svar #14 skrivet: 05 september 2007, 22:57:49 »
Jag har tänkt att montera solfångare på ett garage tak med endast 4,5 graders lutning om man gör ställningen justerbar mellan 45-80 grader så att kan man ändra inför vår sommar höst och vinter kan det vara någon vinst med detta?

Eventuellt byter jag ut mitt plåttak innan monteringen tror ni att man skulle satsa på ett galvat (blankt) att det skulle påverka in strålningen, eftersom ni tycker att snön reflekterar så bra.

mvh / Curt






Att kunna justera mellan 45-80 grader är självklart bra, men byte till galvat tak vete sjutton om det ger sÃ¥ mycket...., om Du inte kan styra tillbaka reflektionen pÃ¥ rätt sätt, till rören. Att snö är bra är inget tyckande utan fakta. Den reflekterar 90% av strÃ¥lningen, i jmf kan sägas att vatten endast reflekterar 10%. Att snö ger effekt beror ju Ã¥xÃ¥ pÃ¥, att den finns över en stor yta. AlltsÃ¥ kommer den strÃ¥lning som reflekteras alltid att delvis träffa "rätt" pÃ¥ rören, sÃ¥ mängden reflekterad instrÃ¥lning blir stor totalt sett. Har man väggmonterade, eller lÃ¥gt monterade solfÃ¥ngare, sÃ¥ märks effekten frÃ¥n snö, väldigt bra pÃ¥ senvintern Ã¥ vÃ¥ren. DÃ¥ blir det rena "turboeffekten" pÃ¥ solfÃ¥ngarna  ;D

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!