Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu innerdel ändrar riktning  (läst 2283 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elmontör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Fujitsu innerdel ändrar riktning
« skrivet: 20 februari 2018, 23:58:52 »
Tjena!
Har en Fujitsu ASYA12LGC som har börjat med att ställa om vingen och köra värmen rakt ner mot golvet. Brukar köra höjden rätt så högt för att få lång spridning på värmen till sovrum. Minst en gång om dagen hittar jag den blåsandes rakt ner, och den ställer inte tillbaka sig av sig själv. Har försökt att vänta ut den. Någon som kan ha en aning om vad den pysslar med? Det är ingen som ställer om fjärren för den har jag gömt, haha.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu innerdel ändrar riktning
« Svar #1 skrivet: 21 februari 2018, 00:33:48 »
Skumt problem, antagligen någon felsignal som sker att vingen skall ställa sig i ett förprogrammerat läge nedåt mot golvet. Det finns en del dårar till konstruktörer som har fått för sig att vid pumpars värmeavgivning så skall vingen vara riktad nedåt mot golvet vilket är helt fel, en vinge skall alltid vara riktad uppåt för bästa och längsta värmespridning. En vinge på en innerdel annars skall inte ändra inställning med mindre än att det sker ett elavbrott alt att man själv gör pumpen strömlös isf.
Det enklaste och billigaste tipset jag kan ge dig är att du helt enkelt kopplar ur kabeln för drivmotorn till vingen vilket innebär att du får ställa in vingen manuellt med handen, fördelen med det är att vingen aldrig ändrar läge med mindre än att du själv önskar ett annat läge och då gör man det alltid manuellt med handen.

Utloggad Elmontör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu innerdel ändrar riktning
« Svar #2 skrivet: 21 februari 2018, 10:45:37 »
Det enklaste och billigaste tipset jag kan ge dig är att du helt enkelt kopplar ur kabeln för drivmotorn till vingen vilket innebär att du får ställa in vingen manuellt med handen, fördelen med det är att vingen aldrig ändrar läge med mindre än att du själv önskar ett annat läge och då gör man det alltid manuellt med handen.

Tack för svaret Karis. Smart tips, ska testa detta. Vet du om det finns någon nackdel med att koppla ur den annars? Tänker om den vill ställa sig nedåt när den kör avfrostning eller liknande.

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu innerdel ändrar riktning
« Svar #3 skrivet: 21 februari 2018, 12:04:30 »
Nej jag har aldrig märkt någon nackdel på något sätt och eftersom drivmotorn blir helt urkopplad så rör sig vingen aldrig vilket gäller även under pumpens avfrostningar, enda sättet att ändra vinginställningen fortsättningsvis blir helt manuellt som man då får göra med handen.

Utloggad Elmontör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu innerdel ändrar riktning
« Svar #4 skrivet: 21 februari 2018, 12:31:48 »
Nej jag har aldrig märkt någon nackdel på något sätt och eftersom drivmotorn blir helt urkopplad så rör sig vingen aldrig vilket gäller även under pumpens avfrostningar, enda sättet att ändra vinginställningen fortsättningsvis blir helt manuellt som man då får göra med handen.

Okej, jag förstÃ¥r. Tänkte om det fanns tillfällen under driften  dÃ¥ pumpen ska ställa om sig av nÃ¥gon anledning, som man stör iom urkopplingen. Kan dock inte komma pÃ¥ varför men. Ska hur som helst testa. Tack för svaren  tummenupp

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fujitsu innerdel ändrar riktning
« Svar #5 skrivet: 21 februari 2018, 15:29:24 »
Skumt problem, antagligen någon felsignal som sker att vingen skall ställa sig i ett förprogrammerat läge nedåt mot golvet. Det finns en del dårar till konstruktörer som har fått för sig att vid pumpars värmeavgivning så skall vingen vara riktad nedåt mot golvet vilket är helt fel, en vinge skall alltid vara riktad uppåt för bästa och längsta värmespridning. En vinge på en innerdel annars skall inte ändra inställning med mindre än att det sker ett elavbrott alt att man själv gör pumpen strömlös isf.
Det enklaste och billigaste tipset jag kan ge dig är att du helt enkelt kopplar ur kabeln för drivmotorn till vingen vilket innebär att du får ställa in vingen manuellt med handen, fördelen med det är att vingen aldrig ändrar läge med mindre än att du själv önskar ett annat läge och då gör man det alltid manuellt med handen.

skönt att det finns en lekman som vet mycket bättre än alla konstruktörer och termodynamikens grundläggande lagar.

dessutom, att ta bort sladden kan sätta felkoder beroende på pump.
« Senast ändrad: 22 februari 2018, 18:23:02 av Rickard »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!