Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inomhusgivare till VP  (läst 4298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niben

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Inomhusgivare till VP
« skrivet: 25 mars 2004, 20:45:02 »
Rekommenderar alla att införskaffa inomhusgivare till VP
Efter installation av densamma pÃ¥ min Nibe 1210 tas den goa vÃ¥rvärmen tillvara och även andra värmekällor ex braskamin gör större nytta för att minska totalförbrukning av alltför dyr el. Resultatet:  Mindre VP tid och jämnare inomhusklimat. ;D
Nibe 1210-5 ~100 aktiv borra. 1,5 plan boyta
110 m2 +80 källare. Byggt 1964.
Dovre vedkamin för trivsel och extravärme.

Utloggad Jeppe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stöde, Sundsvall
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Jeppe
Re:Inomhusgivare till VP
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2004, 08:00:50 »
Hur fungerar innegivare om man inte har öppen planlösning?

På bottenvåningen har jag kök, entrehall trapp till övervåningen, hall trapp 2 till övervåningen, badrum, matrum och vardagsrum fördelat på 90m2.

Det är fönster (8 fönster 270x200 cm) på alla ytterväggar.

Om jag skulle sätta en innegivare skulle mitt i vara i hallen med trapp 2.

När jag frågade installatören av VP sa han att en innegivare skulle ställa till besvär med min planlösning eftersom den bara skulle registrera värmen i hallen och att det är bättre att förlita sig på termostaterna på elementen i stället.

Synpunkter?
180 m2 i två plan + källare. Satt in Nibe fighter 1215-7 kW med 150 borrhål 2003 utbytt efter ett år till 1215-8,5 + 220 m borrhål tidigare 6,5 m3 olja. Förbrukning år 1 15853 kWh varav VP 11125 kWh,5057 tim VP 785 tim TS 4602 starter . Energitäckning 88,2% och effekttäckning 49%. Hushållsel 7275 kW

Utloggad Anders_W

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:Inomhusgivare till VP
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2004, 08:24:28 »
Har samma förutsättningar med 2 plan och där en stort vardagsrum/kök på plan 2 har stor solinstråling.

Sätt rumsgivaren i ett normaltemputrymme.
Låt termostaerna sköta regleringen där du har solinstråling eller kamin.
I normaltemputrymmena får du sedan justera flödet rum för rum mot innertemgivaren så du får jämn temp.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Inomhusgivare till VP
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2004, 21:38:04 »
Kul att nån är på min linje. Rumsgivare borde va standard. Jaghar en installerad i ett hus med 4 lägenheter en stor lokal, storkök, matsal. Det funkar heltotroligt, vinsten är många tusen/år.
Tips:::  Ã¶ppna alla temostatventiler, se till att inget stryper. FÃ¥r ni övertemp nÃ¥n stans, ordna med fast strypning helst, tex innerringen hos en del termostatventiler. Kör med utegivaren sÃ¥ att ni hittar rätt kurva. Sen startar ni rumsgivaren som är kopplad till styrdatorn, när ni fÃ¥r övertemp pga av sol dÃ¥ sänks kurvan (paralellförflyttas). Det spara mÃ¥nga goda slantar, och inget problem med olkia temperaturer.
Jag har oxå rumsgivare i hus med 2 lägenheter, det funkar oxå helt ok, men vi har valt att ha lite varmare uppe. Så blev det helt utan strypningar.
Men flertalet installatörer är skeptiska, hjälpte en bekant han fick köpa rumsgivaren om han monterade den själv, för enligt insstalltören skulle det bara bli problem. Jag startade den känsligheten enligt rek. det funkar fantastiskt bra. Tidigare pendlade tempen mycket vid väderomslag (stenhus) och vid solinstrålning sänktes inte kurvan, för besparing med övertemp som följd.
Köp en du oxÃ¥   ;D ;D dessutom är den lönsam  8)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Inomhusgivare till VP
« Svar #4 skrivet: 30 mars 2004, 10:44:24 »
Rumsgivare är inget nytt. Har funnits hos vissa tillverkare sedan 70-talet. Om planlösning och önskemål om temperaturer inne i huset är sådana att det fungerar är det suveränt. Men i vissa fall fungerar det sämre och ett med utegivare och inviduella fungerar betydligt bättre.

Om rumsgivaren sitter i det "varma" rummet blir det kallt i hela huset vilket i bland är lite tråkigt. Inte så kul att gå från det varma rummet med braskamin till kalla sovrummet t.ex. I samband med golvvärme kan automatiken ha problem med att "hinna" med.

Så att som vanligt så finns det ingen patentlösning som löser alla problem. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

admin

  • Gäst
admin
Re:Inomhusgivare till VP
« Svar #5 skrivet: 30 mars 2004, 14:29:15 »
Jag rekommenderar tveklöst rumsgivare, som tidigare inlägg rek. så anser även jag att du sätter den i ett "normaltemputrymme" - justerar in regleringen när det är några gråkalla dagar, för att sedan stypa in termostaterna i de rum där du får extra värme ibland.

T.ex rum med braskamin, solinstrålning eller där många människor samlas kan vara sådana utrymmen som termostaterna kan behöva tillåtas reglera tempen i.

Du kommer att "spara" in den ganska fort trots att den kostar en slant.

/Rickard

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Inomhusgivare till VP
« Svar #6 skrivet: 30 mars 2004, 19:33:52 »
Glöm inte bort att rumsgivaren kanske höjer din innetemp och energikostnad ;D
Varför fråga när man kan göra fel själv

admin

  • Gäst
admin
Re:Inomhusgivare till VP
« Svar #7 skrivet: 30 mars 2004, 23:32:45 »
FInessen med rumsgivaren är att rumstempen skall hållas konstant och inte tillåtas bli hög i de fall exempelvis solen hjälper till att värma huset. Om rumsgivaren styr ned framledningstempen vid övertemperatur så uppnås lägre börvärde på framledningen och gångtiderna kommer att bli kortare.

På detta sätt uppstår besparingen, skulle du Fixaren kunna förklara på vilket sätt det skulle bli varmare i huset med rumsgivare... (förutsatt att inställningarna i övrigt är rätt gjorda) ???

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Inomhusgivare till VP
« Svar #8 skrivet: 31 mars 2004, 09:55:32 »
När det gäller automatiker som reglerar värme så förutsätter de flesta att det handlar om att sänka temperaturer. Som man kallar onödig värme. Om det befintliga systemet inte reglerar bra förekommer även fall där det är kallare än man vill ha. I ett sådant fall höjer rumsgivaren både tempen och energiförbrukningen.

I ett bra inreglerat system som styr framledning- eller returtempen via en utegivare samt inviduella termostater i varje rum får jag den temp jag vill ha inviduellt i varje rum. Eftersom värmeutaget minskar när värmen stiger i rummen så minskar även behovet att "köra" ut värme till systemet och pumpen behöver inte gå så mycket.

Nu har jag inget emot rumsgivare där det fungerar bra. det ger nämligen brukaren en enkel styrning. Bara att höja eller sänka de antal grader du vill så sköter automatiken resten.

Problemen som kan uppstå får man dock inte negligera. Vanligt fenomen som uppstår är att termostaterna på ellementen öppnas "fullt" och så visar det sig att termostaten är maxbegränsad med påföljd att rumsgivaren vill ha varmare och termostaten stryper ett inte alls ovanligt problem som blir speciellt tokigt med värmepump.
Ett annat vanligt problem uppstår i "nya" hus med mekanisk ventilation och flera våningar. Rumsgivaren på bottenvåningen där aktiviteterna sker typ. kök,vardagsrum och så vidare. Rumsgivaren sänker värmen som den skall och på övervåningen där ofta sovrummen ligger vilka alla har tilluft via "fresh"- ventiler är det "minus" grader.
Ta även golvvärmesystem som kan ha en tröghet i sig vilket gör att rumsgivare som styrning blir omöjligt att få att fungera bra.

Fördelen med rumsgivaren är att det kan vara enkelt att sköta. Samt att det kan bli en lägre temp för värmepumpen att jobba med ( vilket ger bättre verkningsgrad)
Men det fungerar inte i alla hus och med alla planlösningar. Och kan skapa problem.







Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Inomhusgivare till VP
« Svar #9 skrivet: 05 april 2004, 01:22:39 »
Fixaren!
Nu talar du som dom flesta installatörer, dom är väldigt försiktig med inst av rumsgivare. Det tror jag bottnar i rädsla för extra jobb med injustering(utan betalning). jag har erfarenhet från ett antal ställen, det funkar klockrent!!!!!!!! ca 10 ställen med vp.
Strypningar ska det precis som du sa inte finnas, ev om man får permanent övertemp.
Styr man med radiatortermostater då måste ju kurvan va onödigt hög, det blir som du säger sämre COP av det.
Största anläggningen som jag har rumsgivare i, har 4 lägenheter, litet skolkök, med matsal, duschar, en stor lokal!!!!!!!!
Det funkar helt toppen, och en mycket stor besparing pga massor med söder/västerfönster.
Alla strypningar, maxbegränsningar är borta, även strypning av grundflödet har öppnats.
Jämn o fin temp i hela byggnaden, inga som helst problem...

Om man har en rumsgivare påstår jag att med automatik får man en lägre innetemp på sikt.
Det som brukar hända om man  bara har utegivare är, att vid tex väderomslag fÃ¥r man för kallt inne,  kurvan höjs i datorn och sen fÃ¥r det gÃ¥ sÃ¥ med konstant övertemp som följd. man blir fort van den temp man valt.
Precis som du själv säger ÄR vitsen att rumsgivaren ska höja tempen vid "undertemp" då höjs iofs förbrukningen just då, men den bromsas oxå så fort tex solen skiner och det ger en rejäl besparing!!
Jag har den erfarenheten frÃ¥m kommersiella fastighetsbestÃ¥nd, bÃ¥de med hyreslägenheter men även skolar förskolor. Vad gör man om dom ringer och  beskedet är att nu är det för kallt!!!!
Men om kurvan höjs, blir den sänkt? nja tror inte det.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:Inomhusgivare till VP
« Svar #10 skrivet: 13 april 2004, 22:44:20 »
Fixaren!
Nu talar du som dom flesta installatörer, dom är väldigt försiktig med inst av rumsgivare. Det tror jag bottnar i rädsla för extra jobb med injustering(utan betalning). jag har erfarenhet från ett antal ställen, det funkar klockrent!!!!!!!! ca 10 ställen med vp.
Strypningar ska det precis som du sa inte finnas, ev om man får permanent övertemp.
Styr man med radiatortermostater då måste ju kurvan va onödigt hög, det blir som du säger sämre COP av det.
Största anläggningen som jag har rumsgivare i, har 4 lägenheter, litet skolkök, med matsal, duschar, en stor lokal!!!!!!!!
Det funkar helt toppen, och en mycket stor besparing pga massor med söder/västerfönster.
Alla strypningar, maxbegränsningar är borta, även strypning av grundflödet har öppnats.
Jämn o fin temp i hela byggnaden, inga som helst problem...

Om man har en rumsgivare påstår jag att med automatik får man en lägre innetemp på sikt.
Det som brukar hända om man  bara har utegivare är, att vid tex väderomslag fÃ¥r man för kallt inne,  kurvan höjs i datorn och sen fÃ¥r det gÃ¥ sÃ¥ med konstant övertemp som följd. man blir fort van den temp man valt.
Precis som du själv säger ÄR vitsen att rumsgivaren ska höja tempen vid "undertemp" då höjs iofs förbrukningen just då, men den bromsas oxå så fort tex solen skiner och det ger en rejäl besparing!!
Jag har den erfarenheten frÃ¥m kommersiella fastighetsbestÃ¥nd, bÃ¥de med hyreslägenheter men även skolar förskolor. Vad gör man om dom ringer och  beskedet är att nu är det för kallt!!!!
Men om kurvan höjs, blir den sänkt? nja tror inte det.

Chansen är väl lika stor att rumsgivaren blir sänkt om nÃ¥gon höjt den ?  ;)
Som jag skrev tidigare rumsgivare är en alldeles utmärkt lösning. Men det fungerar inte på alla ställen och kan spöka till det extra mycket med värmepumpar om man inte är observant.
Och vad blir skillnaden i besparing med ett väl inreglerat utegivarstyrt system med inviduella termostater i varje rum om du räknar ordentligt på det hela. Är det andra decimalen i COP:n som du lyckas öka lite ? ;)

När det gäller antalet rumsgivare jag träffat på, så har jag sett fler än 10 som fungerat men även de som inte funkat. :)
Varför fråga när man kan göra fel själv

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!