Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta frÃ¥nluft VP mot Luft-Vatten plus fÃ¥ smart ventilation  (läst 3676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
LITE RÖRIG INFO OM VAR MAN KAN STÄLLA GENERELLA ICKE FABRIKAT SPECIFIKA FRÅGOR!!

Frånluftsvärmepumpen är vanlig i nya villor.

Frånluftsvärmepumpen har inte så hög verkningsgrad och man försöker göra den effektivare med större kompressor och effektivare utvinning av värme med minusgrader i frånluftkanalen mm.

Men man läser allt oftare om mera buller, mögel, dofter, vibrationer och eskalering av felfrekvens. Större behov av försäkringar och service. Kostnadsdrivande saker på FLVP som blir dyrare med all denna nya teknik.

Personligen anser jag att de körs så hårt att de inte kommer att hålla samma livslängd som den gamla FLVP generationen och räknat över tid inte gett några besparingar om den ökade effektiviteten äts upp av omkostnader.

Jag har en IVT490 som är 18 år och rullar än. Har servat och fixat det själv. Rengjort på sommaren, bytt slangar och någon tempgivare. Cirkulationspumpens drivdel 3 ggr och shuntregleringen (Esbe) en gång.

Men vill inte ha in en ny bullrig FLVP utan tänker mig en Luft-vatten med kompressorn ute, med allt magiskt i kompressordelen.
Så att bara kompressordelens uppvärmda varmvatten cirkulerar in till en inomhusdel med varmvatten och tillhörande elpatron i de fall varmvattnet skall höjas för listeriacykel eller lite kallare ute på vintern.

Allt det här finns ju på marknaden.

Men problemet är att få till en vetting ventilation och luftcirkulation och ta vara på värmen i frånluften.

FTX kan låta förfärligt. Många system låter mera än en bullrig frånluftvärmepump.
De är dyra och kräver mera underhåll än en frånluftvärmepump, typ filterbyten.

I min frånluftvärmepump har jag två filter och byter på 5 sekunder och fixar sedan filtret, dammsuger, tvättar och låter torka till nästa byte. IVT490 påminner när det är dags.

Någon som lyckats mecka ihop något bra? Det behöver inte vara samma fabrikat på Utedel, innedel och ventilation.

Här på forumet handlar annars allt om kategoriskt ett fabrikat åt gången för att forumet är anpassat till offert och fabrikat.
Det måste ju finnas en bra kompressordel, en bra innedel och en bra ventilation.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
En korrekt installerad FTX-anläggning märks normalt inte. Man behöver hÃ¥lla örat väldigt nära ett luftdon för att höra nÃ¥got. Ska du välja bort FTX bör det vara av en annan anledning men jag har svÃ¥rt att se ett vettig allternativ om du vill avveckla din FLVP. 



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Ett bra projekterat FTX är knäpptyst. Och vise versa.

I ditt fall har du förmodligen friskluftsventiler i fönster eller väggarna. Då blir en FTX inte förstahandsvalet.

I Nibe-spåret erbjuds S135 som ventilationsåtervinning ihop med F2120 eller F2125 (kanske heter S2125).
S135 har kompressor som sannolikt kan föra oväsen.

Bergvärmepumpar brukar ha kompressorfri ventilationsåtervinning, då slipper du ventilationsbullerrisken. Om själva bergvärmepumpen står på betongplatta och resten monteras som det borde så bör det ge bäst totalupplevelse.

Om du håller hårt i luft/vatten och är medveten om uteljud kan ta sig in, så kan du överväga välja en större modell och skippa återvinning av ventilationen helt. Det blir tyst med vanlig kanalfläkt (om det finns ljuddämpare).
Luftens energi är mindre än man tror.
« Senast ändrad: 23 november 2021, 14:42:27 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Att skippa återvinningen helt är inget jag skulle rekommendera. Om man beaktar ett hus på 150 kvm ska en normal ventilation utbyta ca 50 liter luft per sekund. Vid den volymen blir den totala energiförlusten påtaglig utan återvinning i synnerhet när det börjar bli kallt ut.

Citera
Bergvärmepumpar brukar ha kompressorfri ventilationsåtervinning

Det var något nytt för mig. Hur fungerar en sådan anläggning och hur stor blir värmeåtervinningen jämfört med tex FTX?
« Senast ändrad: 23 november 2021, 16:11:38 av Boilerplate4U »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Att skippa återvinningen helt är inget jag skulle rekommendera. Om man beaktar ett hus på 150 kvm ska en normal ventilation utbyta ca 50 liter luft per sekund. Vid den volymen blir den totala energiförlusten påtaglig utan återvinning i synnerhet när det börjar bli kallt ut.

Det var något nytt för mig. Hur fungerar en sådan anläggning och hur stor blir värmeåtervinningen jämfört med tex FTX?
Man får inte glömma att FLM kostar mer i installation och reparationer och utbyte. Den värmer inkommande köldbärare för att ta energin ur frånluften.
Vid 50/ls kyler hämtar den cirka 1,2 kW vid 0 grader köldbärare. Vid ett bättre borrhål som ger 5 grader inkommande blir det 0,8 kW vid samma luftflöde. Sen får man räkna hur mycket effektivare värmepumpen går av det. Detta avlastar borrhålet, det betyder att man kan borra lite grundare och spara en slant där också om man vill.

FLM kostar cirka 20-25k att installera.
En fläkt utan återvinning kostar 3-4k att installera eller byta.

https://www.nibe.eu/assets/documents/23300/331701-4.pdf
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Ok, Ã¥terladdning av borran via collectorn vilket faktiskt en bra metod om MRLINDELL kan tänka sig investera i  bergvärme. DÃ¥ behÃ¥ller man den befintliga ventilationen dvs man behöver inte investera +150 tkr för FTX. Visserligen gÃ¥r en ny frÃ¥nluftsmodul gÃ¥r pÃ¥ ca 15-20 tkr men det bör man kunna räkna hem pÃ¥ 3-4 Ã¥r.

Ang återladda borran har jag haft likande tankar men att ladda med uteluft efter jag läst om BRF-projektet i Täby. Jag har inte räknat på om det är lönsamt men med tanke på hur milt vädret numera är i Södermanland tänkte jag eventuell köra en test om jag kan hitta ett begagnat kylpaket el frånluftsmodul.

Utloggad Larsmaja

  • Lär mig nÃ¥got nytt varje dag. Absolut inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lund Södra Sandby
  • Antal inlägg: 565
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT490
Någon som lyckats mecka ihop något bra? Det behöver inte vara samma fabrikat på Utedel, innedel och ventilation.

Här på forumet handlar annars allt om kategoriskt ett fabrikat åt gången för att forumet är anpassat till offert och fabrikat.
Det måste ju finnas en bra kompressordel, en bra innedel och en bra ventilation.
Förmodar du läst detta inlägg, eller?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64660.0
Om jag förstår dig rätt så liknar det denna lösning jag har.
Min IVT 490 är också från 2003, har inte lagt några kostnader på service utan skött allt själv.
Lösningen fungerar bättre än jag förväntat mig, loggningen visar en rak linje för rumstemperaturen, fast det är två system som jobbar i hop.
LVVP Invest LVE09 är egentligen på för stor effekt så den går oftast på min effekten, köpt begagnad för 1000:- .
« Senast ändrad: 23 november 2021, 21:54:39 av Larsmaja »
IVT490 år 2003 132 m2
2019 2700kWh/Ã¥r drivenergi.
Kompletterad 20190101 med LVVP INVEST LVE 09 drivenergi 358kWh/Ã¥r
Braskamin 0 m2 ved/Ã¥r.
6 m2 Vakuumrör solfångare, 9,47 kWp solceller.
750l ackumulatortank
Ã…r 2004 ca 17000kWh
Nu import netto c a. -600 kWh/Ã¥r 2 personer, ort Lund.
Ink. Elbil BMW i3
Byter bara ut "konstaterade defekta" komponenter.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
Ok, Ã¥terladdning av borran via collectorn vilket faktiskt en bra metod om MRLINDELL kan tänka sig investera i  bergvärme. DÃ¥ behÃ¥ller man den befintliga ventilationen dvs man behöver inte investera +150 tkr för FTX. Visserligen gÃ¥r en ny frÃ¥nluftsmodul gÃ¥r pÃ¥ ca 15-20 tkr men det bör man kunna räkna hem pÃ¥ 3-4 Ã¥r.

Ang återladda borran har jag haft likande tankar men att ladda med uteluft efter jag läst om BRF-projektet i Täby. Jag har inte räknat på om det är lönsamt men med tanke på hur milt vädret numera är i Södermanland tänkte jag eventuell köra en test om jag kan hitta ett begagnat kylpaket el frånluftsmodul.

Återladdning av kollektor är inte primära användningen. Den sitter inkopplad på inkommande KB. Men den har möjlighet att ladda borrhålet genom att återvinna samtidigt som värmepumpen står still. Jag hittar inte i manualen om FLM-cirkulationspumpen går bara vid kompressordrift eller året runt etc.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad MRLINDELL

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Uppsala/Bromma/Väddö
  • Antal inlägg: 183
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • BigÃ¥rden!
Förmodar du läst detta inlägg, eller?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64660.0
Om jag förstår dig rätt så liknar det denna lösning jag har.
Min IVT 490 är också från 2003, har inte lagt några kostnader på service utan skött allt själv.
Lösningen fungerar bättre än jag förväntat mig, loggningen visar en rak linje för rumstemperaturen, fast det är två system som jobbar i hop.
LVVP Invest LVE09 är egentligen på för stor effekt så den går oftast på min effekten, köp begagnad för 1000:- .

Tack för info. Koppla på en extern större kompressor på slingan i VVB? Den du har ger väl 55 grader ut? Intressant och ekonomiskt.

Utloggad Boilerplate4U

  • Alltid nÃ¥got nytt att upptäcka
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 207
  • Karma +0/-0
Förmodar du läst detta inlägg, eller? https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64660.0
Om jag förstår dig rätt så liknar det denna lösning jag har. Min IVT 490 är också från 2003, har inte lagt några kostnader på service utan skött allt själv. Lösningen fungerar bättre än jag förväntat mig, loggningen visar en rak linje för rumstemperaturen, fast det är två system som jobbar i hop. LVVP Invest LVE09 är egentligen på för stor effekt så den går oftast på min effekten, köp begagnad för 1000:- .
Imponerad av lösningen både praktisk och ekonomiskt, mycket kul läsning!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!