Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HÃ¥ltagning genom mexitegelfasad för tilluftsdon  (läst 14677 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag skulle vilja sätta in tilluftsdon i sovrummen för att komplettera befintliga spaltventiler. Jag bor i ett hus med trästomme med mexitegelfasad. Vad är bästa/enklaste/billigaste sättet att ta upp hål för dessa don? Jag hade en betongborrgubbe som tog upp ett hål på nedre plan med en kärnborr - där är väggarna av lättbetong innanför tegelfasaden. Han tyckte att mexiteglet var rätt kämpigt. Han berättade att det inte var ovanligt att någon försöker sig på att borra flera småhål med en "Hilti" och sedan ringer honom när de kört fast i armeringsjärn. Men den risken lär väl inte finnas i min mexi-fasad? Jag ser tre alternativ:
1. Hyra en mindre kraftig borr och borra flera småhål
2. Hyra en kärnborr - är den hanterbar för en amatör?
3. Anlita en borrfirma, men då verkar man hamna på åtminstone 1000 kr/hål

Någon som har synpunkter och idéer? Övriga praktiska tips kring detta? Innanför fasaden är väl allt problemfritt, såg, borr etc?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Håltagning genom mexitegelfasad för tilluftsdon
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2007, 09:57:36 »
Hyr en kärnborr med ett stativ som stämpas mellan golv och tak, helst ett HRA stativ som är lätt. På kärnborrmaskinen sätter du en dammleka där dammsugarslangen sätts fast och suger igenom kärnborren så dammet samlas upp.
En tunnväggig borrkrona är bäst för det här ändamålet. Du kan borra genom trä också men försiktigt så det inte blir för varmt. Borra småhål går men det tar tid och blir lätt fult.


Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Håltagning genom mexitegelfasad för tilluftsdon
« Svar #2 skrivet: 06 januari 2007, 10:09:22 »
Om du först tar en vanlig hålsåg och borrar genom "trä" från insidan och sedan använder kärnborren får den "stöd" av "trä hålet" och det blir inga bekymer att borra genom teglet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Class3

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Håltagning genom mexitegelfasad för tilluftsdon
« Svar #3 skrivet: 07 januari 2007, 07:05:52 »
Visst kan man göra så och borra även mexihålet för hand med handhållen kärnborr.

Har man stativ så är det enklast att köra allt med kärnborren.


Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Håltagning genom mexitegelfasad för tilluftsdon
« Svar #4 skrivet: 07 januari 2007, 10:28:36 »
Tack så mycket för bra svar! Ingen tvekan om att man bör använda kärnborr alltså?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad kave

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Håltagning genom mexitegelfasad för tilluftsdon
« Svar #5 skrivet: 01 februari 2007, 11:20:33 »
Mexitegel borrar du lätt som smör med en vanlig hålsåg avsedd för detta. Betong är mycket mycket hårdare att borra igenom. Jag borrade igenom min fasad med en liten B&D för några hundralappar. Det är nästan så träkonstruktionen är krångligare att borra i för borret fastnar stup i ett.
Borra ett mindre hål rakt igenom alllt ihop, ev med slagborr, borra sedan med respektive hålsåg i de olka materialen.
Annars kanske spaltventiler i fönstren är lättare?
Bor utanför Borås, ComfortZone CE65L med 500L acctank. 200m2 Suterränghus från 1972.
21 grader inne. Värmer garaget med konvektorelement till cirka 7 grader.
2-Glasfönster, ingen tilläggsisolering, klarar ner till 0 grader utan eltillskott.
Årsförbrukning 16500kwh.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Håltagning genom mexitegelfasad för tilluftsdon
« Svar #6 skrivet: 01 februari 2007, 20:23:24 »
Annars kanske spaltventiler i fönstren är lättare?
Tack för tipset. Jo, jag har spaltventiler men är inte riktigt nöjd. Först ska jag kolla att frånluften (mekanisk) är ok, för annars lär det ju inte komma in så mycket mer luft genom de nya ventilerna. Av denna anledning har jag ännu inte kommit till skott med borrandet. Om jag ska pröva din idé med hålsåg får jag nog känna lite på teglet med en mindre borr först, för han som borrade med kärnborren var inte alls förtjust i mexiteglet.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!