Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiator/termostat frÃ¥gor  (läst 809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GreeM

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Radiator/termostat frågor
« skrivet: 06 november 2019, 11:51:12 »
Hej jag har tidigare bott i lägenhet o aldrig behövt tänka på hur radiatorer o termostater funkar då allt bara varit okej.

Nu har ja flyttat till ett hus med bergvärme. Pumpen är en ivt greenline c7 och ja har en grundfors ump3 flex as till den.

Nu äre så att elementet är är antingen skitkalla eller skitvarma. Inget mellanting. Antar det är dåliga termostater så jag skulle vilja byta dom. Men vet ej hur jag gör eller vad ja ska köpa för några. Skickar med nån bild på hur de ser ut. Kan ja ta bort mutter utan att det forsar vatten där?

Det står danfoss RA 2000 på den
« Senast ändrad: 06 november 2019, 11:52:55 av GreeM »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Radiator/termostat frågor
« Svar #1 skrivet: 06 november 2019, 14:49:45 »
Den stora muttern kan man skruva av sÃ¥ man fÃ¥r loss själva termostathuset i plast och kan byta det om ventilen innanför fortfarande fungerar som den ska (öppnar när stiftet är ute osv.). En ersättningstermostat till 2000-serien är t.ex. https://www.rinkabyror.se/varumarke/danfoss/artikel/danfoss-termostat-ra2970/  Danfoss har dock flera olika modeller med olika diameter i anslutningen sÃ¥ det är bra att dubbelkolla att diametern över gängorna ocksÃ¥ stämmer.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Radiator/termostat frågor
« Svar #2 skrivet: 06 november 2019, 15:07:10 »
Fast jag tvivlar pÃ¥ termostaterna, som ju för övrigt inte skall användas sÃ¥ mycket med bergvärme.  Skruva upp termostaterna pÃ¥ max och se om de fortfarande varierar mellan varmt och kallt.  I sÃ¥ fall är det väl snarast värmepumpens on/off du känner.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad GreeM

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiator/termostat frågor
« Svar #3 skrivet: 06 november 2019, 15:28:58 »
Fast jag tvivlar pÃ¥ termostaterna, som ju för övrigt inte skall användas sÃ¥ mycket med bergvärme.  Skruva upp termostaterna pÃ¥ max och se om de fortfarande varierar mellan varmt och kallt.  I sÃ¥ fall är det väl snarast värmepumpens on/off du känner.

Ska det verkligen va sådan skillnad på det att när han slår av så hinner elementen bli kylskåpskalla?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Radiator/termostat frågor
« Svar #4 skrivet: 06 november 2019, 15:54:26 »
Ja, de blir lika varma/kalla som rummet innan värmepumpen startar igen.
Nästan i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!