Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: KB tank - Öppen diskussion  (läst 23068 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #75 skrivet: 21 december 2015, 11:11:07 »
Äntligen inkopplat. Spenderade hela lördagen med att koppla in en slaktad nibe310p som vv beredare mot min 1230. Så nu förvärms vv via acktanken och sedan in i 310p beredaren som värms av 1230 :) Kopplade även om acktanken så den ligger i serie. Dock använder jag bara övre delen(blev enkel omkoppling) behöver inte den lagrande effekten men värmer tanken tillräckligt för att beredaren i toppen skall kunna förvärma vv. Omkopplingen ger högre framledning mot golvvärmen och lägre retur till vp så dubbelt upp bra.

Kopplade in kbtanken igår kväll/natt. Har börjat logga och det ger skillnad. Hur mycket får jag snart svar på då jag inte kan använda mig av gamla mätningar då omkopplingen av tanken gjort att vb temperaturerna är lägre nu vilket ger andra förutsättningar.

En bild som ger en indikation på möjligheterna med kb tank. Vp startade några minuter efter att jag fått ihop allt och då hade inte tanken cirkulerat så länge mot borrhålet så det hade inte blandats sig i tanken så vattnet i tanken var fortfarande nästan rumstemperatur. Tyvärr hade inte heller spriten blandat sig så förångaren frös efter 10-15 minuter men det blev bra cop så länge den gick :) Dessa temperaturer räknar jag med att vp kommer jobba med i sommar mot poolen när jag kopplat in frikylan.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #76 skrivet: 21 december 2015, 15:09:37 »
Behöver inte vp värma högre över börvärde med mindre vatten volym  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #77 skrivet: 22 december 2015, 06:34:34 »
Behöver inte vp värma högre över börvärde med mindre vatten volym  Sc:,h

Vattenvolymen har inget med avgiven effekt att göra. Det är ju inte tanken som avger effekten utan golvvärmen. Tänk själv, värma tusen m3 till 25 grader har du ingen nytta av om du behöver 30 framledning. :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #78 skrivet: 22 december 2015, 14:39:48 »
Det var ett konstigt svar förstod du inte frågan ? Med mindre vatten volym behöver ofta vp jobba med högre temperatur i slutet av en värme körning om man vill ha lika antal starter blir det inte så hos dig eller är det nått du önskar ? Det är ganska många vp som värmer till 40 grader när dom behöver 30 graders framledning pga för lite vatten volym i förhållande till effekten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #79 skrivet: 22 december 2015, 18:16:50 »
Det var ett konstigt svar förstod du inte frågan ? Med mindre vatten volym behöver ofta vp jobba med högre temperatur i slutet av en värme körning om man vill ha lika antal starter blir det inte så hos dig eller är det nått du önskar ? Det är ganska många vp som värmer till 40 grader när dom behöver 30 graders framledning pga för lite vatten volym i förhållande till effekten.

Det var ju inte frågan. Frågan var om inte vp behöver värma högre än börvärde med mindre volym vatten. Svaret är fortfarande nej. Det var väldigt konstigt att jag skulle anta allt det där?

Skillnaden med "bortkopplingen" blev att framledningen inte späds ut med returen från golvvärmen. Resultatet blir snabbare högre framledning och returen från golvvärmen späds inte ut med tanken som ökar i värme fortare än returen från golvvärmen = lägre retur till vp. Alltså får jag högre framledning till golvvärmen och lägre retur till vp. Dvs vp jobbar med lägre temperatur vid samma effektavgivning från golvvärmen. Mao kan jag sänka kurvan på vp utan att det blir svalare inne.

Angående körtider så har jag inga problem vare sig med eller nu "utan" tank. En timmes gångtid höjer returen med ca 5 grader trots nu när effektbehovet är lågt. Har svårt att se något fall när en tank är att föredra om man har ingjuten golvvärme. Trots att jag har 100% effekttäckning så värmer jag inte många grader över börvärdet.

Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #80 skrivet: 22 december 2015, 18:40:28 »
Missade att du svarade nej i första inlägget. Tanken måste naturligtvis vara väl skiktad annars får man fenomenet du beskriver där flödena genom tanken blandas och då blir det inte bra men så blir det väl med mindre vatten volym också fast det tar lite längre tid innan det märks beroende på hur höga flöden du har så länge inte tanken skiktar sig. Kurvan får du nog behålla lika vp räknar ut medel framledning och den ligger lika oavsett hur högt eller lågt den ligger runt bör för den styr väl efter framledningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #81 skrivet: 22 december 2015, 23:21:31 »
Missade att du svarade nej i första inlägget. Tanken måste naturligtvis vara väl skiktad annars får man fenomenet du beskriver där flödena genom tanken blandas och då blir det inte bra men så blir det väl med mindre vatten volym också fast det tar lite längre tid innan det märks beroende på hur höga flöden du har så länge inte tanken skiktar sig. Kurvan får du nog behålla lika vp räknar ut medel framledning och den ligger lika oavsett hur högt eller lågt den ligger runt bör för den styr väl efter framledningen.

Då jag har en tempdiff på runt 5 grader oavsett vart och när man mäter på vb sidan så blir det inte mycket skiktning för min del. Nu när jag kopplat tanken i serie blir det ingen blandning att tala om då det bara är ett flöde in och ett ut. Fel uttryckt av mig att kurvan kan sänkas. Framledningen från vp kommer vara lägre vid samma effektbehov så det kommer vara som att jag har sänkt kurvan. Hade jag haft givaren som vanligt i vp så hade jag fått sänka kurvan.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #82 skrivet: 22 december 2015, 23:41:22 »
En första liten loggning. Tyvärr är det så varmt ute att vp går väldigt sällan och det gör det lite besvärligt för mig att logga. Hursomhelst så har jag en loggning med tanken där jag mätt kb-ut-tank(dvs kb-in till vp) och kb-in-tank. Kb-in-tank, dvs temperaturen från borrhålet, får representera kb-in som om jag inte hade tank. Detta blir dock lite missvisande då den skulle sjunka fortare utan tank.

Det stämmer inte så bra med mina uträkningar. Jag tror att problemet är att temperaturökningen från borrhålet skiljer sig från mina uträkningar. Precis den faktorn jag var osäker på hur jag skulle förutse så det känns ju skönt :) Även 0.1 grad felmarginal ger stor skillnad in sänkning i tanken med så liten volym som jag har nu, 160 liter.

Angående återladdningen av tanken så glömde jag logga men kollade efter 20 minuter och då var tanken samma temperatur som borrhålet så jag antar att de kommer följas åt när temperaturen ökar i borrhålet. Så tanken kommer ha samma temperatur när vp startar igen. 10watt drar cirkpumpen.

Jag har korrigerat mina uträkningar med dessa mätdata och med en tank på 500 liter skulle temperaturen vara 3.28 efter 43 minuter. Min 1500 liters tank skulle vara 3.82.
« Senast ändrad: 22 december 2015, 23:45:58 av putte82 »
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #83 skrivet: 23 december 2015, 14:29:59 »
Lyckades göra en loggning utan tanken med samma framledningstemperatur. Dock gick den över till vv produktion efter 30 minuter. Jämför med gårdagens körning med tank. Samma framledningstemperatur vid start och i borrhålet så lika förutsättningar. Skillnaden är olika flöde på kb kretsen med och utan tank pga olika motstånd. Jag ökade lilla cirkpumpen mot tanken för att kompensera tryckmotståndet men resultatet blev mindre delta T. Men å andra sidan så blir flödet genom tanken större, varvid den fortare sjunker i temperatur så jag tror skillnaden inte blir jättestor även om jag justerar ner till samma flöde.

Lite sammanställning:
Medeltemperaturer under hela körningen sett.
Snitt kb-in utan tank: 2.81
Snitt kb-in med tank: 3.36
Skillnad med tank: +0.55
Snitt kb in/ut utan tank: 1.10
Snitt kb in/ut med tank: 1.86
Skillnad med tank: +0.76

Inte jättestor skillnad men som sagt det är en liten tank. Det visar dock att iden fungerar, vilket var syftet. Med anpassad storlek bör ökningen kunna bli flera grader. Men jag kommer inte försöka hitta en optimal storlek då detta bara är en liten bonus med tanken. Den stora vinningen är att jag kommer ladda den med inluft/avluft/frikyla/solfångare. Framförallt värmningen av poolen kommer ske med betydligt högre kb än från borrhålet. Eventuellt kommer jag konvertera min 1500 liters tank men då via en växlare så jag slipper mer köldbärarsprit.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #84 skrivet: 26 december 2015, 08:54:07 »
Intressant resultat. Enligt min förenklade beräkningsmodell där medeltemperaturen på KBin under en körning utan tank blev 2,33 grader (enbart 200 L köldbärare som cirkulerar i borrhålet) fick jag med en tank på 200 L (alltså sammanlagt 400 L köldbärare) ett medelvärde på KBin under drift på 2,90 grader, dvs 0,57 graders ökning att jämföra med de 0,55 som uppmätts. Fast det var nog mer tur än skicklighet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #85 skrivet: 26 december 2015, 10:35:31 »
Fast det var nog mer tur än skicklighet.

Nej nej....dina matematiska resultat är endast baserad pÃ¥ skicklighet.  tummenupp

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #86 skrivet: 26 december 2015, 22:34:01 »
Något jag tycker är intressant är att på 30 minuter har energiinnehållet i tanken bara sjunkit med ca 320 watt.

Om jag räknar rätt så innebär det att om jag kan sänka min avluft med 3 grader så motsvarar det samma energimängd. Då jag kommer förvärma inluften med borrhålet så kommer inluften till ftx troligtvis sällan vara mer än några få grader kallare än borrhålet som sämst. Och avluften är ofta 3 grader varmare än inluften på ett ftx. Så är inte effektförlusten för stor i batterierna så borde jag kunna konstanthålla tanken vid de flesta utetemperaturer.

Hade jag haft en FLM utan FTX så skulle det finnas nästan 2kw tillgodo att värma tanken med om den är 0 grader. 1,5kw om tanken är 5 grader. 1kw om tanken är 10 grader. 0,6kw om tanken är 15. Borde alltså inte vara speciellt svårt att ha tvåsiffriga kb temperaturer hela året istället för 2 graders ökning som verkar vara vanligt i en konventionell FLM installation.

Hmm detta var intressant.. Om jag istället för att köpt ett ftx så köpte jag två batterier. Kopplade ett på inluften och ett på avluften(precis som jag kommer göra +ftx). Då skulle inluften aldrig vara mycket kallare än i borrhålet. Och avluften skulle alltid vara samma som innetemperaturen. Att värma luften från 0-22 grader kräver ca 2kw. 2kw kostar ca 500 watt i drivenergi på vp. Cop ökas med ca 3% per ökad grad på kb. Min 6kw pump motsvarar det alltså ca 180 watt per grad. Dvs med knappt 3 graders ökning har jag sparat in den ökade förbrukningen på att inte använda ftx. Kanske är det alltså mer lönt att köra batterierna UTAN ftx. Intressant.. kanske har ett ftx till salu snart.. synd att jag måste göra större hål till vinden för att få ner det :)
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #87 skrivet: 26 december 2015, 22:39:28 »
Du bör nog fräscha upp fysikkunskaperna när det gäller effekt och energi. Dina inlägg blir helt obegripliga när du pratar om energi som "watt".
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #88 skrivet: 27 december 2015, 20:18:40 »
Du bör nog fräscha upp fysikkunskaperna när det gäller effekt och energi. Dina inlägg blir helt obegripliga när du pratar om energi som "watt".

Om du nu förstår att jag pratar om energi, och benämner det watt borde du förstå att det är wattimmar kan jag tycka. Jag vet skillnaden men skriver slarvigt. Är det någon som inte förstår vad jag menar så förväntar jag mig att man frågar om man är intresserad. Då kommer jag med största sannolikhet uttrycka mig bättre om jag märker att någon missförstår mig. Om man däremot skriver som du gör så anser jag att enda intresset med det är att nedvärdera.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Tommy E

  • Det finns dom som är -
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kiruna
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Inte illa pinkat av en tom trähäst.
    • Min solcellsanläggning
SV: KB tank - Öppen diskussion
« Svar #89 skrivet: 27 december 2015, 20:40:16 »
Om man däremot skriver som du gör så anser jag att enda intresset med det är att nedvärdera.
Du är rätt bra på det själv.
Från ett annat ämne (om du glömt)
<klippt>Dummaste jag hört på länge.</klippt>

Och som svar på när jag motsatte mig sådana kommentarer:
<klippt>Inte min mening att vara elak. Kanske att sätta dig lite på plats då jag tyckte det var ett dumt argument mot frågeställarens fråga.</klippt>
Jag skulle kunna göra listan längre, men jag nöjer med det som du skrivit mot mig.

Ingen som informerat dig om att man får så som man ger.
Behandla andra så som du själv vill bli behandlad.
Osv.
Nä som Kocken sa, ta ner svansföringen och bli lite mer ödmjuk så blir stämningen bättre här igen.
Jag är inte i VP branschen och har begränsad kunskap, all erfarenhet/kunskap kommer från 1st värmepump, min egen. Min är en G3a och den kan mkt väl arbeta annorlunda mot vad din gör. Ta därför mina texter för vad de är "amatören spekulerar". Om vi diskuterar solceller, så gäller samma sak. Jag har bara erfarenhet av min anläggning på mitt hus.

Hus: 155m2 pÃ¥ 1.5plan + 40m2 fristÃ¥ende garage/förrÃ¥d. 
Bergvärme Thermia Diplomat Optimum G3 8kW
Borrhål 200m, 6m till berg, 9m foderrör
Loggning+fjärrstyrning med Raspberry PI och ThermIQ2.
- Övriga värme källor:
Contura 660T som mys-eldas och en Mitsubishi Kirigamine FD luft/luft värmepump (används som AC).
- Sol el:
6,0kWp solceller från JA-solar. Växelriktare Fronius 5.0-3-M (5kW) + Fronius SmartMeter. Förväntat utbyte 5000kWh / år
----------------------------------------------------------------------
2013-11-29: Konverterat från direkt el till -> BVP. Garage från kallt till direkt el. Förråd fortsatt el.
2014-07-13: Garagebyggnad konverterad.
2015-10-25: Kronfönster Polaris på övreplan. u-0,5 (4 fönster)
2016-05-09: Solceller 2,3kWp
2017-07-01 uppgraderat till 6.0kWp solceller
----------------------------------------------------------------------
Årsförbrukning med direkt el ca 27MWh
Årsförbrukning
2014: 12,9MWh, 2015: 11,5MWh, 2016: 12,3MWh
Beräknad köpt el 2017: 11,5MWh (varav 0,7MWh är återköpt)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!