Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Varmvatten i kallvattenkranen  (läst 13725 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Varmvatten i kallvattenkranen
« skrivet: 17 januari 2006, 12:58:50 »
I en större fastighet med 55 lägenheter finns ett 20-tal stigare med varm och kallvattenrör. I flera lägenheter anslutna till några av stigarna, finns problem med att kallvattnet är varmt. Och ju mer man tappar, ju varmare blir det.

Antagligen finns det läckor i tex termostatblandare. Det sägs att ett typiskt fel är skadade backventiler till badkarsblandare. Men att hitta och åtgärda dessa fel till rimliga kostnader....

I fastigheten finns två pumpar som sätter extra tryck på varmvattnet, efter uppvärmningsberedaren. Så stort tryck, att det märks en tydlig tryckskillnad på varm och kallvatten ända upp till 4:e våningen.

Min tanke är att minska trycket på varmvatten, genom t.ex en varvtalsreglering av pumparna. Och därigenom få bort större delen av problemet.

Är det någon som har erfarenheter av detta??
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2006, 15:15:24 »
Hej.
En ide, skaffa en bärbar dator, rickards logger med minst tre probar.
Nu kan du leta efter problemet, om du sätter en prob på kallvattenröret till en kran och sen öppnar en annan kallvattenkran så ökar tempen om det är fel på den kranen.
Om du har en stigare med avstick så kan du koppla en prob på avsticket och en före och en efter avsticket, med så långt emellan du kan, nu om du öppnar en kallvattenkran som sitter på avsticket så kan du se om varmvattnet kommer in via avsticket eller ej, du ser även från vilket håll det kommer om det kommer.
O.B.S du måste sampla värdena så ofta du kan.
Om du börjar i mitten av huset och sen i mitten av den felaktiga halvan o.s.v, så går det rätt snabbt.
Du kan förståss ha fler än ett fel, då blir det lite svårare.

Ett annat alternativ är att om det går stänga av kallvattnet till våningarna och O.B.S inte före varmvattenberedaren, sen öppnar du en kallvattenkran i våningen och om det kommer varmvatten ur kranen så kan du gå runt och känna på dom andra kranarna, dom varma är det fel på.
Fast då får man ju inga roliga prylar att leka med.

M.V.H
Messer

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2006, 21:20:45 »
Är det inte vanliga (VVC-pumpar) varmvattencirkulationspumpar?

Om du har pumpar för att höja trycket varför bara på VV?

Behövs det inte på KV så behövs det inte heller på VV!

Har man högre tryck på VV finns väl en viss risk att trycka vatten bakvägen från VV sidan till kallvattnet.
Men inte i badkarsblandare som jag ser det. (kan ha fel)

VV torde va shuntat för inblandning (ej blandningsventil) av kv till rätt temp. Där kan det kanske bli nåt tok!
MEN det borde väl finnas en backventil på VV sidan vid shunten.

Stäng pumparna blir det bra dÃ¥, finns felet vid blandningsshunten  :-\

VV är inte alls bra att ha i kallvattenledningen, bla kopparhalten riskerar att bli ohälsosamt hög. Speciellt barn kan få problem!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2006, 11:26:30 »
Tack Bertil,

men jag fattar inte riktigt. Vi har bara cirkulationspumpar på varmvattnet. Antagligen finns dom för att kompensera för tryckfallet i varmvattenberedaren, som är av genomströmningstyp. Ej shuntreglerat. Vi har fjärrvärme.

Om jag stänger av pumparna sÃ¥ kommer det garanterat inte fram nÃ¥got varmvatten till 55 lägenheter. Istället sÃ¥ kommer det kanske att rinna litet svagt av kallvatten i varmvattenkranarna. (FrÃ¥n  kall-varmvatten läckor i tex termostatstyrda badkarsblandare, som flera rörkrökare misstänker)
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2006, 13:15:37 »

Citera
men jag fattar inte riktigt. Vi har bara cirkulationspumpar på varmvattnet. Antagligen finns dom för att kompensera för tryckfallet i varmvattenberedaren, som är av genomströmningstyp. Ej shuntreglerat. Vi har fjärrvärme.

jag tror att du har cirkulationspumpar på varmvattnet för att slippa spola så länge innan vv kommer.
Dom bör inte vara boven i dramat. koplas normalt så att dom återför det avkylda vv till beredaren osså hämtar varmare vatten till vv ledningen.

Jag har inte hört om termostatblandare som släpper genom vatten trots stängd "tappkran". Det brukar dessutom vara backventil på dom!?

Nu är det tunn is hoppas pÃ¥ nÃ¥n annan  :-[
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2006, 14:17:24 »
Tack Bertil, hoppas på dig..

Det är en gammal kåk. Jag ha inte hittat några returledningar för att cirkulera varmvattnet, Pumparna sitter direkt på utgången från VV beredaren.

En rörkrökare förklarade för mig att ett inte helt ovanligt fel på temperaturstyrda badkarsblandare är trasiga backventiler.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2006, 14:26:49 »
Hej Larryd, jag får väl skriva lite mer då.
Följand grejer kan vara fel i:
1. Diskmaskin kopplad direkt på pipen.
2. Vårgårda blandare med kall/varm omkopplare.
3. Handdusch typ storkök vid diskmaskin.
4. Termostatblandare, det finns en Mora blandare som har backventiler av gummi som brukar gå sönder.

Normal åtgärdslista på platsen.
1. Om det finns restaurang, kolla deras handdush vid diskmaskinen, sätt backventiler på både kall och varmvatten om dessa saknas.
2. Frisör i huset, samma som ovan för dusch för hårtvättning.
3. Garage i huset med tvättmöjlighet, ansluten slang där kranarna är öppna och det finns avstängning i munstycket, sätt backventiler.
4. Nu är det dags att kolla lägenheterna på ungefär det sätt som jag beskrev tidigare.

Om det går att stänga vattnet för varje lägenhet så gör det per lägenhet. Du kan börja hos den som klagar mest.
1. stäng kallvattnet till lägenheten.
2. öppna kallvatten i en kran helst gammal typ med två kranar annars engrepplblandare, O.B.S inte den med diskmaskin inkopplad.
3. om det kommer vatten, gå runt och känn på kranarna i lägenheten, det räcker antagligen med termostatstyrda kranar, i sällsynta fall engreppsblandare.
4. kolla diskmaskinens inkoppling och dess kran.

Att försöka trycksänka varmvattnet är ingen ide, det kommer inte att fungera.

Hoppas du förstår det jag skrivit, det är inte jag som säger detta utan en proffessionell rörmokare som jag ringde till.

M.V.H
Messer


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #7 skrivet: 18 januari 2006, 14:37:49 »
Ord och inga visor..
Att dom kan läcka vid tappning om backventilen är paj/saknas... så kan det va och sånt som är trycksatt förbi blandaren.

Ang ev VVC en returledning är normalt klenare.

Men jag tror det är en helt vanlig VVC, Men pumpen ska sitta på returledningen.
Sitter den på stigen är det mycket skumt, vad händer om ingen tappar VV, då skulle den överhettas.
Men visst är det så att om vv trycket är högre är det olämpligt.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #8 skrivet: 18 januari 2006, 14:48:32 »
Tack Messer,

jo det är nog den metoden som återstår. Tyvärr hjälper det ju inte att gå runt i en lägenhet och göra detta. Kökskranarna (tex) är ju kopplade till stigare som går vertikalt genom alla lägenheter. Man får alltså springa mellan alla kök, som finns ovanpå varandra i en viss trappuppgång.

Din proffsbekant sa inte varför han inte trodde på en trycksänkning av varmvattnet?
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #9 skrivet: 18 januari 2006, 15:08:36 »
Han pratade om att varmvatten får högre tryck för det expanderar när man värmer det.
Vet du om dina pumpar är till för VVC eller för att få tryck på varmvattnet.


Du kan ju be dom hyresgäster som klagar, eller varför inte alla, att kolla termostatblandarna i sina lägenheter när dom tycker kallvattnet blivit för varmt.
DÃ¥ kanske du kan hitta den eller de felaktiga.
Men be dom också kolla om kranen vid diskmaskinen.

M.V.H
Messer

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #10 skrivet: 18 januari 2006, 15:20:49 »
Tack igen Messer,

Pumparna måste vara för tryckstegring. Någon Varmvattencirkulation finns inte.

Tror inte att vattnet ökar trycket bara för att man värmer det i en genomströmningsvärmare. Snarast sänks trycket något. Flödet kan nog vara upp till 3-500l/min. Sen skall varmvattnet upp max 20m och finnas där med kanske 3kg.

Problemet är att felet  finns i en lägenhet, men effekten i en annan. Man kan ju inte springa runt och kolla grannarnas kranar. Dessutom är det mest damer i 70-90 Ã¥rsÃ¥ldern.

Suck!
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #11 skrivet: 18 januari 2006, 20:05:51 »
Messer är inne på rätt väg. Om det går att komma in i alla lägenheter "enkelt" låt en kallvattenkran vara öppen där det kommer ut varmvatten, gå runt i alla lägenheter och känn på blandarna och leta efter felaktiga instalerade disk-, tvätt-,duschantag-, etc.
Om backventilerna är trasiga och varmvattnet läcker över till kallvattnet blir blandarhuset varmt trots att ingen använder den. Med tanke på de boende som du beskriver finns det även stor chans att hitta felaktigt instalerade handduchar eller någon annan rolig installation.
Givetvis förenklar det jobbet om det går att komma åt stammarna och känna där.

Råkade själv ut för ett roligt fall på ett sjukhus jag jobbade på. Man hade hetvatten 90 grader som var till "bäckenspolare" och en händig rörkrökare hade dragit fram det även till köket där just en handduch fanns, tyvär hade han missat att sätta dit backventiler. En avdelning klagade på att kallvattnet var lite varmt, och hur varmt ställdes frågan jo spollmojen på muggen böjer sig när man drar upp den. ::)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad piece

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nerike
  • Antal inlägg: 457
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • IT Mupp.
    • Vurpa.nu (just for fun)
SV: Varmvatten i kallvattenkranen
« Svar #12 skrivet: 18 januari 2006, 20:15:13 »
Messer är inne på rätt väg. Om det går att komma in i alla lägenheter "enkelt" låt en kallvattenkran vara öppen där det kommer ut varmvatten, gå runt i alla lägenheter och känn på blandarna och leta efter felaktiga instalerade disk-, tvätt-,duschantag-, etc.
Om backventilerna är trasiga och varmvattnet läcker över till kallvattnet blir blandarhuset varmt trots att ingen använder den. Med tanke på de boende som du beskriver finns det även stor chans att hitta felaktigt instalerade handduchar eller någon annan rolig installation.
Givetvis förenklar det jobbet om det går att komma åt stammarna och känna där.

Råkade själv ut för ett roligt fall på ett sjukhus jag jobbade på. Man hade hetvatten 90 grader som var till "bäckenspolare" och en händig rörkrökare hade dragit fram det även till köket där just en handduch fanns, tyvär hade han missat att sätta dit backventiler. En avdelning klagade på att kallvattnet var lite varmt, och hur varmt ställdes frågan jo spollmojen på muggen böjer sig när man drar upp den. ::)

 ;D ;D ;D
"Man bör hushålla med sitt förakt av hänsyn till det stora antalet behövande." - René de Chateaubriand

Vurpa.nu (just for fun)
Hus 2 plan + källare tot 500kvm i Närke, byggt 1931Putsad fasad fasad. CTC i550 pro tank med dockad 17kw CTC pump och 4st K2 Solpaneler 3 x 220m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!