Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Monarki eller republik?

Monarki (Sverige ska ha kvar kungen)
Republik (med folkvald president)
Republik (utan president/statschef)
 

Författare Ämne: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?  (läst 25159 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« skrivet: 05 maj 2016, 07:25:47 »
Nu har jag bestämt mig att köra en omröstning kring tråden i off-topic Rubriken "kungen fyller år".

(Det fanns vissa som hellre vill att Sverige blir en Republik trots att den nuvarande situation med kungen och monarkin fungerar bra.)

Frågan är: Ska Sverige ha kungen och därmed monarkin kvar eller ska Sverige bli en republik med folkvald eller av folkvalda politiker tillsatt president. I teorin kan en republik också sakna statschef.


Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2016, 07:39:50 »
Också intressant att diskutera:

För de som föredrar en republik med folkvald president: Vilken roll ska då talmannen ha? I andra länder med folkvald president kan ofta presidenten förslå en regeringschef/statsminister efter valet eller tillsätta en regering.

Presidenten kan exempelvis - i alla fall i vissa länder - ocksÃ¥ avskeda regeringen.  Det beror helt pÃ¥ vad som är bestämt i författningen.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2016, 08:25:37 »
Också intressant att diskutera:

Om nu monarkin avskaffas, ska man också få nya mynt? Mycket i Sverige är relaterat till kungahuset och monarkin.
Ska man då införa nya "symboler"? "Te kronor" t.ex. ...

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2016, 17:47:22 »
Givetvis skall kungen bort från mynten.

Gustav VI fanns ju på en del sedlar när han levde, men det försvann ju senare, och samma borde gälla mynten.

Fast mynt kunde väl egentligen skrotas helt. Jag har några i fickan, mest för att få loss en kundvagn, men jag använder ytterst sällan kontanter. Det är sällan jag har några sedlar alls i plånboken. Det är mest när man är utomlands.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2016, 18:20:22 »
Eftersom det fungerar utmärkt med sedlar utan kungar på så kommer det att fungera utmärkt med mynt utan sedlar. Och det är ju ett fåtal myntvalörer som har haft en kungabild på ena sidan så det kan inte spela den minsta roll om nya mynt saknar kungabilden eller ej.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #5 skrivet: 05 maj 2016, 22:09:39 »
Kungafamiljen är nästan det enda gamla kulturarvet vi har. Snart försvinner Sverige om de fortsätter med idiotin. Låt oss ha Hans Majestät Konungen kvar.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2016, 10:53:07 »
Kungafamiljen är nästan det enda gamla kulturarvet vi har. Snart försvinner Sverige om de fortsätter med idiotin. Låt oss ha Hans Majestät Konungen kvar.

Exakt! Jag anser Kungen och monarkin också som kulturarv.

Kungen har ju ingen politisk makt alls. Han har ju bara representativ funktion. Monarkin är alltså förenlig med demokratin.

Om man nu vill spara pengar kan man ju diskutera höjden på Kungens apanage. Däremot ska Kungen kanske satsa mer på företag osv.
Kungen ska dessutom vara bra representant för svensk kultur utomlands!

« Senast ändrad: 06 maj 2016, 11:02:56 av Ewald »

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #7 skrivet: 08 maj 2016, 21:59:28 »
Vad många inte vet är att apaneget är betalning för alla slott o egendomar som kungen avstod vid regeringsformen 1973. Det är alltså inte bidrag som vi andra kan få.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2016, 23:02:36 »
Så det här är fel då? https://sv.wikipedia.org/wiki/Apanage
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #9 skrivet: 08 maj 2016, 23:21:02 »
Och när det gäller statsskulden som Karl XIV Johan löste själv så lär ju den ha uppkommit på grund av tidigare kungars vidlyftiga krig.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #10 skrivet: 09 maj 2016, 08:17:20 »
Så det här är fel då? https://sv.wikipedia.org/wiki/Apanage

Svenska wp ska läsas med försiktighet.  Kolla redigeringar. ..Fullt av republikansk desinformationer.
Jag är dock inte helt säker pÃ¥ Ã¥rtal mm, men den internationella jämförelsen med andra monarkier var ju intressant.  Normännen som knappt haft nÃ¥gra slott har typ dubbla apanaget jfrt med Kalle.
Sånt hör man sällan från republikanerna. ...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #11 skrivet: 09 maj 2016, 08:18:20 »
Och när det gäller statsskulden som Karl XIV Johan löste själv så lär ju den ha uppkommit på grund av tidigare kungars vidlyftiga krig.
Och då tycker du det är ok att konfiskera hans pengar?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #12 skrivet: 09 maj 2016, 08:30:29 »
Om kungarna har dragit på oss stora kostnader pga av deras göranden kan det knappast vara helt fel att dom även får vara med och betala. Jag är helt övertygad om att det inte var "vanligt folk" som ville dra oss till krig, dessutom har väl alla pengar som kungar genom åren fått kommit helt och hållet från ett håll och det är den stora allmänheten.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #13 skrivet: 09 maj 2016, 08:33:34 »
Om kungarna har dragit på oss stora kostnader pga av deras göranden kan det knappast vara helt fel att dom även får vara med och betala. Jag är helt övertygad om att det inte var "vanligt folk" som ville dra oss till krig, dessutom har väl alla pengar som kungar genom åren fått kommit helt och hållet från ett håll och det är den stora allmänheten.

Känner du dig själv ansvarig för vad dina förfäder gjort? Och tom dina grannar?
Det var en ny kille som kom in och löste skulderna, inte en arvinge...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #14 skrivet: 09 maj 2016, 08:38:18 »
Svenska wp ska läsas med försiktighet.  Kolla redigeringar. ..Fullt av republikansk desinformationer.
*roflmao*
Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!