Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 490 - Problemet löst!  (läst 22256 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
IVT 490 - Problemet löst!
« skrivet: 23 mars 2010, 23:18:22 »
Hejsan gott folk!

Började min karriär här på forumet genom att lägga upp lite info under en anna tråd efter att jag fått larm om "tillskott ur GT3:3" samt "Hög GT3:3"...

Har enligt manual avluftat manteldelen men likväl fortsätter larmet, tippar dessutom på att detta är anledningen till att "tillskott ur larmet" kickar in.

Kollade över temperaturerna innan och fann följande siffror:

GT1 26,6 (27,0)
Ute GT2 2,4
Tappvarmvatten GT3:1 72,9
Varmvatten GT3:2 73,3
Värmevatten GT3:3 71,5
Kompressor GT6 20,0

NÃ¥tt är vajsing sÃ¥ klart men vart skall man börja? Ã…terställde burken till fabriksinställningar, ändrade värmekurvan till 2.5 och fin inställningen till 2.0, tillskott snabbstart stod pÃ¥ 5.0 vilken jag ändrade till 4.0 dÃ¥ jag hade för mig att den stod där men jag minns inte helt hundra.  :-\

Huset och därmed pannan är nu 6 1/2 år gammalt så nån garanti finns det inte kvar dessvärre. Shuntar etc. är från thermotech och där behövs det bytas 4st då dom inte öppnar upp för flöde. Nipplarna under shuntarna har släppt igenom ytterst lite vatten och detta har då fått dom att rosta. Dessa skall bytas snarast såklart.

Är det nÃ¥n vänlig själ som kan guida mig lite om vart jag skall börja sÃ¥ vore jag tacksam.  :)


Mvh. Robban
« Senast ändrad: 30 mars 2010, 21:13:50 av Robban M »

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2010, 00:25:23 »
Uppdatering för kvällen...

Jag tog mig friheten att lyfta av shuntarna som är defekta, ställde sen upp rumstempen till max på tilldelade rum så att flöde gick fritt. Det visade sig att det ånyo hade fyllts med vatten i två av dom läckande ventilerna/nipplarna under shuntarna vilket jag blåste ur. Efter en kort stund så sjunk givetvis tempen på värmevattnet dessutom så trycktes en del luft ut ur systemet så manometern sjönk. Manteldelen tappades på luft och fylldes på med nytt vatten så rätt tryck uppstod.

Ställde in Vp:n pÃ¥ ekonomidrift tills jag kommit underfund med styggelsen... Är det luften som ställt till med larmet sÃ¥ borde det vara fixat nu men det Ã¥terstÃ¥r att se. Är dock tacksam för diverse input i frÃ¥gan.  ;)


Mvh. Robban

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2010, 09:21:27 »
God dag!

Eftersom man är en enveten gosse av naturen sÃ¥ gav man inte upp förrens man meckat lite till.  ::)

Jag ändrade om värmekurvan till 2,3 och fininställningen till 1,8 samt tillskott snabbstart till 2,8 och idag har jag andra siffror att skylta med.

GT1    - 28,6
GT3:1 - 71,7
GT3:2 - 56,8
GT3:3 - 44,5

GT6 har pendlat mellan 20 - 47 grader, vad är normalt för kompressorn?


Mvh. Robban

Utloggad pjoffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 422
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2010, 10:09:32 »

GT1    - 28,6
GT3:1 - 71,7
GT3:2 - 56,8
GT3:3 - 44,5

Du verkar ligga pÃ¥ väldigt hög temperaturer pÃ¥ tappvarmvattnet GT3:1. Det brukar normalt ligga pÃ¥  ca 52 grader hos mig, med standard fabriksinställning.


GT6 har pendlat mellan 20 - 47 grader, vad är normalt för kompressorn?

Vet inte exakt vad som är normalt. Men hos mig brukar GT6 visa betydlig högre värde (ca 80 till 90 ºC) när kompressorn gått ett tag. När kompressorn inte går brukar GT6 visa 20 till 22ºC cirka (blir väl rumstemperaturen då). Har för mig att det står i manualen att kompressorn slår ifrån och endast elpatron används när tempen i pannan är över 60ºC.

Det är inte någon elpatron som krånglar då? Har läst att folk har haft problem ibland med att kontaktorer fastnar vilket får till följd att någon elpatron ligger och kör på hela tiden. Tänkte att det kanske kan förklara varför du får så höga temperaturer på vattnet i pannan.

140m2 1 1/2 plans hus i Sundsvall, byggår 1994.
Vattenburen golvvärme på bottenvåning (80m2), elradiatorer på övervåning (60m2).
IVT12GR-N luftvärmepump installerad November 2008.
IVT490 frånluftsvärmepump installerad Januari 2009.
Årsförbrukning Nov 07 till Nov 08: 22874kWh (med trasig frånluftsvärmepump Autoterm Corus 2000A).
Årsförbrukning Jan 09 till Jan 10: 12100kWh

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2010, 10:21:09 »
Jo det känns väldigt högt faktiskt och kan mycket väl vara så som du skriver att elpatron jäklas lite dock borde väl indikatorlampan för elpatron lysa hela tiden isof? Det kan ju likväl vara så att en givare har gått och måste bytas, i detta fall GT3:1

Jag skall kolla vidare på detta idag, ringa IVT bla och ta ett ordentligt snack med dom.


Mvh. Robban

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2010, 10:34:08 »
DÃ¥ var elektrikern (farsan) pÃ¥ väg hit med diverse verktyg samt delar.  :)

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #6 skrivet: 24 mars 2010, 13:03:39 »
DÃ¥ har vi kollat över verksamheten men inget fel kan hittas... Temperaturen minskade aningen och allt flöt pÃ¥ tills nu dÃ¥ den Ã¥nyo larmade om Hög GT3:3  fiR:

Det läcker liite ur luftningsnippeln så jag skall byta den idag, hoppas på att det är luft i systemet som orsakar detta för isof är det enkelt fixat.

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #7 skrivet: 24 mars 2010, 19:33:37 »
Oj oj oj, har jag hittat grejjor....  :o

Slängde Ã¥nyo ett öga pÃ¥ diverse kontakter, kretskort osv. och fann att ena reläet (Relä 1-pol växl 16 A G2RL-1E-12VDC) hade brunnit, det mÃ¥ste vara detta som ställt till med oredan.  ::)

Imorgon handlar jag två nya relän och byter dom för att vara på säkra sidan istället för att byta det ena och sen... Ja ni fattar.

Nu går pannan på ekonomifart, förhoppningsvis dimper det ner ett paket från thermotech på fredag så jag fått bytt ställdonen som gått sönder samt dom ventiler som styrs av dessa.

Sen fÃ¥r det fanimej va slut pÃ¥ krÃ¥nglet.  knUp


/Robban

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #8 skrivet: 26 mars 2010, 16:28:33 »
Uppdatering...

Avlägsnade det gamla reläet och lödde dit ett nytt, efter ca 10-15 sec så brann även detta upp vilket ledde till att jag kontaktade IVT's support.

Jag frågade vad just detta relä styrde och det kom fram att det var elpatronen. Varför bränns den upp då? Nja det kunde dom inte svara på men antingen är det kontaktorn eller så är det elpatronen eller har jag fel?

Det blir nu till att ta ett ordentligt snack med närmsta serviceombud för jag har inte lust att gissa mig till detta ej heller att byta delar på ett kort som likväl kan vara kasst...

Är det ngn som har synpunkter eller rent av vet vad fan det handlar om så är jag evinnerligt tacksam för info. Det är reläet längst ner på vänster sida på det stora kretskortet det handlar om.

Relä info:

G2RL-1-E
12V DC
16A/250V


Mvh. Robban

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #9 skrivet: 26 mars 2010, 18:46:16 »
Låter som det är kraftkortet/styrkortet som gett upp. Vet bara att det är byte som gäller (byta komponenter på korten är alltid vanskligt) så rekommendationen är slå en signal till lämpligt serviceombud som vet vad de handlar om. a:gl
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #10 skrivet: 26 mars 2010, 22:03:56 »
Låter som det är kraftkortet/styrkortet som gett upp. Vet bara att det är byte som gäller (byta komponenter på korten är alltid vanskligt) så rekommendationen är slå en signal till lämpligt serviceombud som vet vad de handlar om. a:gl

Nja, nu är jag lite mer intresserad än sÃ¥. Jag vill veta varför det har gÃ¥tt sönder sÃ¥ jag inte stÃ¥r som ett dumpucko nästa gÃ¥ng det händer.  ;) Att byta kort är vad jag kommer att göra dÃ¥ det brändes pÃ¥ tok för kraftigt men det är inte alltid lösningen dÃ¥ kortet bestÃ¥r av flera komponenter som kan ställa till det. Bara för att en komponent har gett upp sÃ¥ betyder det inte alltid att resten är skit men däremot sÃ¥ är det enklare att lösa det genom att byta hela rasket.

Nu är jag inte ute efter att spara pengar utan att lära mig nått så missuppfatta mig inte, jag är väldigt nyfiken på vad det kan vara som ställer till det.

Ett relä brinner inte bara upp, det är nått som skapar denna effekt och då vill jag veta vad. Är det kortslutning i elpatronen eller för hög styrström till reläet som har ställt till det? Ja jag vet inte, iaf inte ännu men jag tänker ta reda på det annars lär vi oss inget av detta.

Tack för visat intresse av trÃ¥den!  :)

Trevlig helg!

Mvh. Robban

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #11 skrivet: 26 mars 2010, 22:25:37 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så har de en ny modell av kraftkortet. ;)
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #12 skrivet: 27 mars 2010, 12:04:12 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så har de en ny modell av kraftkortet. ;)

Ok tack för det.  :)

F.Ö. så är jag nu ganska så säker på vad som är felet, skall givetvis mäta upp hela pannan innan nästa kort installeras för att försäkra mig...

Utifall att jag upprepar mig sÃ¥ ber jag om ursäkt i förhand.  ::)

För ett par veckor sen stängde fläkten av sig och det larmade friskt och till slut slog säkringarna ut. Ville då inte mecka med apparaten själv utan fick hit en servicekille som konstaterade att fläkten var slut. När han åkt så fick pilljocke liv och vips hade jag plockat ut fläkten och insett att det var fullt med kondensvatten.

Jag satte fläkten på tork ovanpå kaminen och vips gick den igång så fint. Vad jag bommade att göra var att kontrollera att dräneringsslangen släppte genom vattnet vilket den givetvis inte gjorde så felet uppstod igen men då hade en propp ute i elskåpet gått och när jag hade åtgärdat proppen i dränslangen, bytt propp i skåpet och slått på säkringarna samt startat upp maskin så fräste det till i kraftkortet.

Mao så kortslöts spolen som sköter styrströmmen till reläet och byts inte den så består felet.

Så tror jag det är.
« Senast ändrad: 27 mars 2010, 12:29:56 av Robban M »

Utloggad Robban M

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
SV: IVT 490 - Huvudbry...
« Svar #13 skrivet: 29 mars 2010, 14:15:10 »
Kraftkortet är nu bytt å pannan går som aldrig förr.

Stort tack till Christian pÃ¥ Värmeservice i Veddige AB som löste mina problem!  Thumbsup

EDIT: Pannan var inställd på 16A istället för 20A som vi har på propparna i huvudskåpet, detta skall då ha gjort att pannan slog av och på eltillskottet som en liten blå och då ha nött ut kontaktorn...

Fick även tipset att lyfta av reglerdonen (thermotech) och låta pannan styra värmen istället. Detta gjordes, ställde då ner rumsreglagen till noll förutom i sovrummet där vi vill ha lägre temp än i övriga huset så den får fortsätta sitt arbete.

Kollade av pannan nu och såg att den gick på både kompressor och tillskott (5,9kw) är det högt?

Tippar på att den måste arbeta lite extra nu eftersom värmen har vart av sen i torsdags och kom på först kl 12.00 idag.


Mvh. Robban
« Senast ändrad: 29 mars 2010, 21:37:39 av Robban M »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!