Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fujitsu AOY12UGBC 4KW + Fujitsu AOY12USCC 3.95KW till poolen  (läst 3846 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej

Har precis fått igång mina VP till uppvärmningen av vår pool och har en del frågor som jag hoppas kunna få besvarade på detta forum.

Pumparna är kopplade till min poolstyrning så när de får spänning så skall de gå på fullt då jag bara använder mig av de två utedelarna som är ihopkopplade men en värmeväxlare med dubbla ingångar för gas.

36m3 vatten i poolen. Max flöde 15m3/h (250 lit/min). Bor i sydöstra Sverige. Köldmedie R410A.

1. Vilken temperatur skall det vara på gas in till vvxl?
2. Vilket delta temperatur på gasen skall det vara för bästa effektivitet?
3. Har idag mätt upp 2 graders skillnad på utlopp resp inlopp till poolen, ca 12 grader i luften. Är detta ok?
4. Verkar som om jag fick högst temperaturskillnad om körde fullt flöde genom vvxl, steg 0.5grader jmf med 50% flöde.
5. Det verkar som om min ena VP går en stund för att sedan lägga av. Startar man om den efter ett tag så börjar den producera värme igen. Något som vet vad detta kan vara för problem!?!
6. Finns det några inställningsmöjligheter på utedelarna?
/ronson
Toshiba RAS-10JKVP-E + Billman mjukel + Bacho FTX system för uppvärmning av huset.
Fujitsu AOY12UGBC 4KW + Fujitsu AOY12USCC 3.95KW till poolen

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Fujitsu AOY12UGBC 4KW + Fujitsu AOY12USCC 3.95KW till poolen
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2009, 20:51:13 »
Hej

Har precis fått igång mina VP till uppvärmningen av vår pool och har en del frågor som jag hoppas kunna få besvarade på detta forum.

Pumparna är kopplade till min poolstyrning så när de får spänning så skall de gå på fullt då jag bara använder mig av de två utedelarna som är ihopkopplade men en värmeväxlare med dubbla ingångar för gas.

36m3 vatten i poolen. Max flöde 15m3/h (250 lit/min). Bor i sydöstra Sverige. Köldmedie R410A.

1. Vilken temperatur skall det vara på gas in till vvxl?
2. Vilket delta temperatur på gasen skall det vara för bästa effektivitet?
3. Har idag mätt upp 2 graders skillnad på utlopp resp inlopp till poolen, ca 12 grader i luften. Är detta ok?
4. Verkar som om jag fick högst temperaturskillnad om körde fullt flöde genom vvxl, steg 0.5grader jmf med 50% flöde.
5. Det verkar som om min ena VP går en stund för att sedan lägga av. Startar man om den efter ett tag så börjar den producera värme igen. Något som vet vad detta kan vara för problem!?!
6. Finns det några inställningsmöjligheter på utedelarna?
/ronson

1.eftersom vattnet håller låg temp, så blir det svårt att få upp hetgaserna i temp.....runt 45-50 ºC vore rimligt vid 28 ºC kondenseringstemp och utg vattentemp 25 ºC samt 10-15 ºC utomhus.
2.finns ingen DeltaT pÃ¥ gasen....gas in/vätska ut  ;)
3.sänk flödet för höjd effekt (tät process) till ca 5-10 ºC
4. Låter konstigt...såvida inte maskinen har fel fyllnadsmängd...kontakta kyltekniker för verifierad underkylning och kondenseringstryck.
5. se punkt 4.
6. ???

ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad ronson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
ace, tackar för infon.

Har också varit inne på fel fyllnadsmängd. Startade den i morse o efter ca 30min så var röret kallt (nästan så man misstänkte att den producerade kyla istället). Provade ikväll o då har den gått i 3h med full värme hela tiden. Skall be min kylmontör komma o kolla eftersom jag saknar utrustning för detta själv.

Vet att det sitter 2st potentiometrar (gröna) på kretskorten på utedelen. Vad är dessa till?

/ronson
« Senast ändrad: 20 augusti 2011, 18:02:09 av Rickard »
Toshiba RAS-10JKVP-E + Billman mjukel + Bacho FTX system för uppvärmning av huset.
Fujitsu AOY12UGBC 4KW + Fujitsu AOY12USCC 3.95KW till poolen

Utloggad ronson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Är potentiometrarna till för att ställa start tempen för avfrostning o tiden för avfrostning?

/ronson
Toshiba RAS-10JKVP-E + Billman mjukel + Bacho FTX system för uppvärmning av huset.
Fujitsu AOY12UGBC 4KW + Fujitsu AOY12USCC 3.95KW till poolen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!