Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump  (läst 2172 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Kajjsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« skrivet: 04 augusti 2022, 15:29:42 »
Jag kan inte alla begrepp och detaljer, ha överseende. Är på väg att få jordvärme installerat och säljaren har semester så jag kan inte fråga där just nu.

Jag ska fixa iordning rummet där pumpen ska stå. Pumpen ska anslutas med ett rör över till befintligt avlopp i badrummet som ligger bredvid, dit "normalt spillvatten" ska gå, typ sånt från varmvattenberedarens säkerhetsventil. Har fått höra att rummet där pumpen står även måste ha en golvbrunn, som säkerhet om något läcker ut. Det sas att det som skulle kunna läcka ut bara är en liten mängd och inget som förväntas uppkomma om inget går sönder.

Alternativ som diskuterades var att göra en golvbrunn som bara skickar vattnet ner i krypgrunden, eller ingen golvbrunn alls men att lägga vÃ¥trumsmatta som en "balja" sÃ¥ att eventuellt läckage stannar där. 

Min fundering är hur stora vattenmängder det kan handla om.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #1 skrivet: 04 augusti 2022, 15:40:00 »
Man kan ju behöva tömma hela systemet vid större reparationer eller vid byte av panna om lämpliga avstängningar saknas och då kan det handla om t.ex. 150 liter smutsigt vatten. Men om det är krypgrund borde det vara enkelt att sätta in en golvbrunn. I alla fall om höjden i krypgrunden är tillräcklig för att komma åt. De andra avloppsrören måste finnas där.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kajjsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #2 skrivet: 04 augusti 2022, 15:44:16 »
För att tömma helt sÃ¥ förutsätter jag att man sätter en ventil där man kan koppla pÃ¥ en slang och dra ut, sÃ¥ hade jag pÃ¥ mitt gamla vedeldade system. "Krypgrund" kanske är fel benämning för det gÃ¥r inte att krypa där  ::) Dock ingen gjuten platta. Övriga avloppsrör gÃ¥r där men jag skulle säga att de är väldigt svÃ¥ra att komma Ã¥t.

Det här handlar om ifall det skulle bli nåt fel som gör att (några liter?) läcker ut och jag funderar på vad det skulle kunna vara för fel och vilka mängder det blir.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #3 skrivet: 04 augusti 2022, 16:00:12 »
Ok synd att det inte går att komma åt i krypgrunden. Om pannan är gammal och det t.ex. rostat hål i varmvattenberedaren kan det också bli en hel del vatten innan man upptäckt och stoppat vattnet. Kanske kan man koppla in ett vattenlarm under pannan liknande de diskmaskiner har i köket?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #4 skrivet: 04 augusti 2022, 19:19:44 »
Det kan ju t.ex lossna inkommande kallvatten till beredare, eller tappvattenledningen, och då kommer ju oerhörda mängder vatten.
SÃ¥ ett golvbrunn kan absolut vara bra att ha.
Å andra sidan kan det ju även hända i köket, och där har man inget golvbrunn.

Frågan man kan ställa sig är om det räknas som fackmannamässigt utfört om det skulle bli vattenskada, annars kan självrisken bli väldigt hög.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Kajjsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #5 skrivet: 04 augusti 2022, 23:27:00 »
Ska man gardera sig för såna fel så kan ju som du säger kranar lossna i kök eller element gå sönder osv och man har ju inte golvbrunnar överallt... Jag undrar vad som är normalt att bygga för i rum med värmepump. Vill ju förstås att det ska bli gjort så korrekt det går nu när jag gör nytt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #6 skrivet: 05 augusti 2022, 07:47:21 »
Jag skulle nog kolla med försäkringsbolaget, om de anser det vara fackmannamässigt om du utelämnar golvbrunnen, och vad som annars händer om det skulle bli vattenskada.
Det vanligast är ju att säkerhetsventilerna läcker, och den som sitter på inkommande vatten MÅSTE dras till avlopp - för därifrån kan ju obegränsade mängder vatten läcka ut, den som sitter på värmekretsen kan ju bara läcka ut delar av det vatten som finns i värmesystemet, kanske 100 liter eller nåt sånt, som mest, troligen mycket mindre än så.
Kanske skulle du dra rör även från den, till avloppet i angränsande rum.
Och en vattenvakt under värmepumpen som någon tidigare föreslog.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3890
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #7 skrivet: 05 augusti 2022, 08:20:32 »
det finns små golvbrunnar med 40 mm utlopp, så det kan vara relativt enkelt att borra igenom golvet...ned i torpargrunden....
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Kajjsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #8 skrivet: 05 augusti 2022, 09:14:29 »
Ja säkerhetsventiler har vi pratat om att dra till angränsande rum. Där kunde vi dra rör genom väggen och koppla till tvättställets avlopp.

Det är sånt utöver det, som riskerar hamna på golvet, som måste lösas. Att komma åt avloppet i nästa rum under golvnivå går inte utan att riva väldigt mycket.

Men att släppa ut stora mängder vatten i grunden känns inte heller kul...

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #9 skrivet: 05 augusti 2022, 10:26:50 »
Om det skulle bli ett fel som gör att det läcker ut så är det ju en engångshändelse, det borde inte skada krypgrunden.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad pÃ¥ expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3603
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #10 skrivet: 12 augusti 2022, 16:30:17 »
Nja, fungerar ju så länge nuvarande ägare bor i huset, nästa ägare kopplar in en tvättmaskin eller öser ner vatten i golvbrunnen, när det sen upptäcks så kommer det gå som dolt fel. Och då kommer det bli dyrt för tidigare ägare!

Det gäller att det skyltas ordentligt, att avloppet släpper ner vattnet i krypgrunden och får ej användas! Vid en försäljning kommer det dra ner priset eller avskräcka en spekulant, om det är fuskgjort vad är mer fuskgjort på huset.

Gör det rätt och riktigt på en gång, koppla in golvbrunnen på det befintliga avloppsystemet, kan man inte ens komma åt krypgrunden nu så skulle jag absolut inte släppa ner ett avloppsrör från en golvbrunn.
Tegelfasadsvilla i Mälardalen, byggd-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000 kWh/år. Tidigare ägaren"
2011-2021: snittförbrukning 15136 kWh.

2011:   14 975 kWh.
2012:   17 214 kWh.
2013:   15 451 kWh. 
2014:   10 535 kWh.
2015:   13 254 kWh.
2016:   14 867 kWh.
2017:   15 812 kWh.
2018:   16 391 kWh. 
2019:   15 466 kWh.
2020:   16 099 kWh.
2021-06-06  10451kWh.
2021:   16 434 kWh.
2022:   11 841 kWh.
2023:   10 932 kWh.


6 juni 2021: Startade Nibe F1145 med 300L VPB och 300L arbetstank och borra 250 meter.
Värmde hela huset tidigare med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Egenbyggd luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura,  Maj 2012, 4-7 mysbrasor om Ã¥ret.
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   435-657kwh/Ã¥r. 
Vindandelar: SÃ…LDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere.
Logger2020 mäter: Temperaturerna Ute, Uterum, förrÃ¥d/garage, 4 luftkanalers till/frÃ¥n i FTX och temp/fuktsensor.  Den visar även elförbrukningen pÃ¥ bergvärmepumpen, Air-condition "LLVP"   och total elförbrukning.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014. "Sålt 2019"
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L.

Utloggad Smillan1000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #11 skrivet: 16 augusti 2022, 15:22:46 »
LÃ¥nar trÃ¥den lite för jag har liknande problem, men där är allt redan installerat samt att det är platta under min värmepump. Funderar pÃ¥ att knacka upp golvet och montera golvbrunn ovh lägga ett avloppsrör eftersom stammen är 2m ifrÃ¥n. Men ocksÃ¥ bygga nÃ¥gon typ av "sarg" runt. Har nÃ¥gon förslag pÃ¥ hur man kan "lyfta" pÃ¥ värmepumpen för att fÃ¥ under en vÃ¥trumsmatta? Spelar det nÃ¥gon roll med lutning i det omrÃ¥det som blir max 1x1m? Tänkte ocksÃ¥ i sÃ¥dana fall monter golvbrunnen framför eller bredvid LVVPn, sÃ¥ jag slipper knacka golv under den. NÃ¥gon som ser nÃ¥got problem med det? Tack!  :)

Utloggad Kajjsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #12 skrivet: 23 augusti 2022, 17:05:36 »
Nja, fungerar ju så länge nuvarande ägare bor i huset, nästa ägare kopplar in en tvättmaskin eller öser ner vatten i golvbrunnen, när det sen upptäcks så kommer det gå som dolt fel. Och då kommer det bli dyrt för tidigare ägare!

Det gäller att det skyltas ordentligt, att avloppet släpper ner vattnet i krypgrunden och får ej användas! Vid en försäljning kommer det dra ner priset eller avskräcka en spekulant, om det är fuskgjort vad är mer fuskgjort på huset.

Gör det rätt och riktigt på en gång, koppla in golvbrunnen på det befintliga avloppsystemet, kan man inte ens komma åt krypgrunden nu så skulle jag absolut inte släppa ner ett avloppsrör från en golvbrunn.

Det här är kloka synpunkter, tack för de kommentarerna. Men ska jag koppla pÃ¥ avloppet mÃ¥ste jag bryta upp golvet pÃ¥ toaletten och göra om allting där ocksÃ¥  :-\   Värmepumpen ska stÃ¥ i ett annat rum (skrubb) intill...

Får fundera några vändor till och om jag släpper det till grunden markera det tydligt att det är så.

Utloggad Kajjsa

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Alternativ till golvbrunn i rum med värmepump
« Svar #13 skrivet: 09 september 2022, 12:17:41 »
Tack för all input! Nu har jag brutit upp golvet pÃ¥ toan ocksÃ¥ och installerat en "riktig" golvbrunn i rummet där pumpen ska stÃ¥  tummenupp. Ã…terstÃ¥r bara att lägga nya golv  ::)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!