Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Underdimensionerad pump?  (läst 6704 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hneirk

  • Gäst
Hneirk
Underdimensionerad pump?
« skrivet: 12 december 2012, 20:13:41 »
Hejsan,



Vi har en thermia diplomat som förra ägarna satte in -04. Jag har inte sett någon dataskylt som anger effekten, och den lokala thermiaåterförsäljaren har heller ingen info om pannan. Det känns som om den inte är optimerad för huset/borran, eller att den inte går optimalt. Pumpen går konstant november till mars, och så fort det kryper under nollan sparkar tillsatsvärmen in.
Brinedeltan är 4-5 grader (omkring +1 och -4) med brinepumpen på effektläge 3 och rent brinefilter.
Deltatempen på varma sidan är också för det mesta runt 5-6 grader men kryper upp mot 8-9 när tillsatsvärmen går in, med cirkulationspumpen satt på läge 1.
Huset ligger i Södermanland (160 m2 i 1,5 plan, 100 m2 källare och 30 m2 garage, byggt -49, ombyggt -67, mekanisk frånluft) med gamla radiatorer av alla möjliga sorter.


Min novisdiagnos lyder att pumpen är lite underdimensionerad för borran och huset, medan radiatorerna inte är det stora problemet eftersom pannan inte orkar få upp cirkulationsvattnet till börvärdet trots den låga deltatempen på varma sidan.

Finns det någon som har några tankar om detta?

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #1 skrivet: 12 december 2012, 20:52:25 »
Kompressorn borde kunna ha en märkning, eller sÃ¥ kan man kanske dra en viss slutsats om effekten om man vet storleken pÃ¥ värmeväxlarna. Vilken temp ger den nu när den gÃ¥r kontinuerligt 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #2 skrivet: 12 december 2012, 21:31:40 »
Det brukar alltid finnas en skylt som talar om tillverkningsnummer och modellbeteckning och de brukar sitta fast ordentligt. Återförsäljaren borde kunna tala om var den sitter.

Vet du något om hur djupt borrhålet är? +1 in tyder på att man inte snålade där i alla fall.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #3 skrivet: 12 december 2012, 22:10:19 »
på sgu kan du kolla efter ditt borrhål, finns en bra app för android. ibland missar borrfirman att skicka in borrresultatet


Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #4 skrivet: 13 december 2012, 08:11:05 »
Det brukar sitta nÃ¥n liten klisterlapp pÃ¥ toppen pÃ¥ Thermia som avslöjar vad det kan vara för effekt. Va hos ett par bekanta som köpt nytt hus som inte hade fÃ¥tt nÃ¥n dokumentation pÃ¥ värmen och där hittade vi ett litet klistermärke pÃ¥ toppen av VP där det stod D8 efter mycket letande.  Hur du kollar borret har du redan fÃ¥tt ett bra tips om. Det lÃ¥ter tyvärr som du säger att den är litet för klen. Jag tror Thermia brukar vilja ha 7-8 grader delta för optimal gÃ¥ng. Kan ju vara värt att testa att gÃ¥ ned ett snäpp pÃ¥ cirkulationspumpen och se om den orkar nÃ¥got med utan TS dÃ¥. Dock är det nog ganska marginella skillnader men jag tycker det är värt att testa dÃ¥ den borde orka upp i bör pÃ¥ framledning lite lättare med mindre flöde.  PÃ¥ min IVT som jag har hemma som visserligen reglerar pÃ¥ returen blir det ett par graders varmare framledning vid lägre flöde (delta 8 istället för 5-6) vilket ger mig varmare inne med samma kurva. Men som sagt det är olika reglering...

MVH
Kalle

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #5 skrivet: 13 december 2012, 08:19:14 »
Hej! Men det står Tillverkningsnumret (25 siffror) uppe till vänster där handboken ska sitta.Skriv upp det numret och ring till thermia så får all information som du vill ha.En 8kw skulle jag gissa på att du har.Står det max effekt 5,3/8,3/11,3 på skylten så har du en 8kw
« Senast ändrad: 14 december 2012, 07:19:09 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

hneirk

  • Gäst
hneirk
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #6 skrivet: 13 december 2012, 11:30:33 »
Tack för alla tipsen, hittade infon om borran pÃ¥ SGU, 147 m totalt och 10 m till berget. Under allt damm ovanpÃ¥  pumpen sÃ¥ satt det faktiskt en klisterlapp med lite data pÃ¥. Ringde Thermia som inte hittade ngn info om pannan, förmodligen för gammal. Men pÃ¥ skylten stod det max effekt 8,3/11,3 (hade förväntat mig 3 siffror eftersom vi har tvÃ¥ steg med tillsatsvärme...) sÃ¥ det betyder väl 8 kW som MÃ¥le10 föreslog fÃ¥r man anta.
Kalle LKPG, cirkulationspumpen är redan satt på lägsta hacket.

Är det måhända bara att lära sig leva med att man i princip har ett eluppvärmt hus...?

Utloggad Niclas Lundgren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Storfors
  • Antal inlägg: 106
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Umpapumpa
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #7 skrivet: 13 december 2012, 11:37:35 »
Har du källaren och garaget uppvärmt? enbart huset borde pumpen klara fint om den ger runt 8kw men 100kvm källare plus garage drar iväg med effekt.
Bosch EHP LW/M Compress 11 med 200 liter volymtank. Installerad 2012-04-02
Värmer 200m2 i 2 plan samt grundvärme i källare 50m2 och garage 30m2
2 vuxna och 2 barn, värmland.
Gårdshus 100m2 med Ekoform luft/vatten på ca 7kw installerad 121030.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #8 skrivet: 13 december 2012, 11:44:22 »
Citera
Deltatempen på varma sidan är också för det mesta runt 5-6 grader men kryper upp mot 8-9 när tillsatsvärmen går in, med cirkulationspumpen satt på läge 1

Vet inte om du har möjlighet att kontrollera temperaturerna lite mer exakt med någon annan temp mätare.
Ett sätt för dig att förvissa dig om huruvida värmepumpen presterar som den bör.

Grovt uttryckt så om det är en 8kW VP som ger ett delta på 5.5K vid VP-drift och du har ett 9kW steg så bör deltat vara lite mer än dubbelt så högt när VP och steg är aktivt. Om du har ett steg som är 6kW borde deltat öka med 4K till 9.5K om du har 5.5K i botten. 3kW = 2K.

Du vet vad steget ger och kan därigenom få klart för dig om värmepumpen ger vad den ska ge.

Till detta kan du kontrollera strömförbrukningen. Det går ju bra att göra när steget går, det är bara att räkna av storleken på steget.

Allt detta alltså för att få en hum om allt fungerar som det ska, vilket jag misstänker att det gör!

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #9 skrivet: 13 december 2012, 11:49:04 »
vad gäller hastigheten på CP så är den redan den lägsta möjliga. Du kan då bara sänka flödet genom att ha en injusteringsventil på huvudslingan, sitter väl oftast på returen hyfsat nära värmepumpen, men saknas nog i de flesta hushåll i vårt avlånga land.

Då är det enda alternativet att strypa ner radiatorerna lika mycket överallt. Inget jag hade gjort.


När värmepumpen inte klarar av att lyfta längre så är det för att den avgivna effekten är lika stor som den av värmepumpen tillförda effekten. Värmepumpen är som starkast när framledningen är låg. Man kan inte få värmepumpen att avge mer effekt genom att sänka flödet. Visst kommer den få upp framledningen men effekten är den samma och COP sämre (om än marginellt).

Det blir ett nollsummespel som bäst.

Så vida inte det nuvarande flödet är sämre utifrån värmepumpens egenskaper, vilket jag har svårt att se.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #10 skrivet: 13 december 2012, 14:35:46 »
Tack för alla tipsen, hittade infon om borran pÃ¥ SGU, 147 m totalt och 10 m till berget. Under allt damm ovanpÃ¥  pumpen sÃ¥ satt det faktiskt en klisterlapp med lite data pÃ¥. Ringde Thermia som inte hittade ngn info om pannan, förmodligen för gammal. Men pÃ¥ skylten stod det max effekt 8,3/11,3 (hade förväntat mig 3 siffror eftersom vi har tvÃ¥ steg med tillsatsvärme...) sÃ¥ det betyder väl 8 kW som MÃ¥le10 föreslog fÃ¥r man anta.
Kalle LKPG, cirkulationspumpen är redan satt på lägsta hacket.

Är det måhända bara att lära sig leva med att man i princip har ett eluppvärmt hus...?
Hej Märkeseffekten på din kompressor ligger på 2,3kw så du har en 8kw.Är hela den ytan uppvärmd som du skriver i så fall kanske det blir lite tufft.Vilken kurva kör du på.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #11 skrivet: 13 december 2012, 15:16:47 »
Vad är antalet drifttimmar och tillsatstimmar?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #12 skrivet: 13 december 2012, 19:04:23 »
Citera
Men på skylten stod det max effekt 8,3/11,3 (hade förväntat mig 3 siffror eftersom vi har två steg med tillsatsvärme...) så det betyder väl 8 kW som Måle10 föreslog får man anta.
Max effekten med kompressor samt steg ett tillsats =8,3 kW
Max effekten med kompressor samt steg två tillsats =11,3 kW
Det är tillförd effekt.
Låter som om det är en av de sista Thermia Villa tummenupp du har. Jävla skitsnack att Thermia inte skulle känna till den. Kolla lappen igen, borde stå typ Thermia Villa 75 eller något liknande.
Annars lossar du fronten så brukar det finnas handskrivna lappar i samband med monteringen där det skrivs storlek.
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad Kalle LKPG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…tvidaberg
  • Antal inlägg: 94
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #13 skrivet: 13 december 2012, 19:15:16 »
Det är inte så att det kortsluter litet i en radiator nära pannan? Att T & R nästan inte skiljer i temp... Det är väldigt vanligt att det är så om man konverterat till värmepump om ingen justerat det. 5 graders delta på lägsta läget tyder annars på att du har väldigt bra flöde i systemet. Det finns c-pumpar som reglerar steglöst men jag är dock osäker på om lägstafarten är lägre el inte på dem.

/Kalle

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Underdimensionerad pump?
« Svar #14 skrivet: 13 december 2012, 20:17:48 »
Hej har för mig att sista villan 7,5 låg på 8,6kw och 11,6kw tycker det verkar stämma bättre som på min 8kw 8.3kw och 11,3kw
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!