Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Electrolux ESD12HRA  (läst 18980 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #15 skrivet: 16 februari 2011, 21:29:01 »
Hej Dogge!

Är värmepumpen den enda värmekälla du har i garaget?

Cherokee

Jepp den enda värmekällan,har även byggt om fjärrdosan så att jag har 10 graders funktionen,och det fungerar åxå bra.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=30924.20

Med ett så litet rum som 30m2 så borde pumpen leva ett ovanligt lätt liv(utrymmet var ju även bra isolerat)

När man läser om dom installatörer som varit hemma hos dig så blir man ju mörkrädd..tyvärr så drar ju dessa installatörer/firmor ner förtroendet för hela branscen,jag vet inte hur man skall komma tillrätta med sånt här Sc:,h
kanske du kan ta kontakt med electrolux direkt och försöka få tag i någon mer seriös firma som kan hjälpa dig?

Har ingen förståelse för att en installatör skall behöva åka ut x-antal gånger och byta ut grejjer på måfå.
i mitt jobb så åker man ut på fel 1 gång,*konstaterar* fel och åtgärdar det,det kan på sin höjd bli ett återbesök på grund av beställning av komponenter,skulle man svammla på på detta viset så skulle man ju få byta yrkes inriktning i livet relativt omgående.

Edit:Om jag inte missminner mig,firman har rätt att göra *3* reperations försök innan du kan kräva reklamation.
synd detta faktiskt,jag tycker electroluxen verkar vara ordentligt byggd och min spinner på väldigt fint,sånt här sänker ju ryktet,knepigt att inte fabrikörerna har mer koll på vilka dom tillåter att handla med deras varor.

Dogge
« Senast ändrad: 18 februari 2011, 19:16:24 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Cherokee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2011, 18:45:25 »
Var idag inne hos min pumpförsäljare igen. Han har ju som sagt varit ute hos mig och själv konstaterat att pumpen inte går som den ska. Hans servicekille har tydligen inte utrustning för att mäta trycket i systemet, konstigt tycker jag, för han mätte det för ett år sedan??!! Så nu skickar försäljaren firman som satte upp pumpen, hem till mig för att få ording på problemet. Han sa också att om det inte lyckas så skulle de sätta upp en Mitsubishipump istället. Den som lever får se.

En fråga, om en pump går ett år med för lite köldmedium, tar den någon skada?

Cherokee

Utloggad Cherokee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #17 skrivet: 20 februari 2011, 09:40:28 »
Nu har vi tröttnat på det hela!!!

Ska gå till butiken och häva köpet, de kan komma och hämta pumpen. Ska istället köpa en ny pump av en firma som KAN värmepump. Vi har som sagt köpt vår pump av ELON, som inte verkar kunna någonting om pumpar.

Blir lite upprörd av att en firma som säljer luftpumpar inte har en riktig service/reparations-organisation!!  fiR:

Utloggad MGKea

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2376
  • Karma +0/-1
  • Konsult pÃ¥ stort IT-bolag.
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #18 skrivet: 20 februari 2011, 10:06:00 »
Har också en 12:a. Den är inne på tredje vintern och värmer hela hustet (170kvm, 23 ºC) ensamt ner till -15 ºC utan problem.
1 1/2 plans villa på 170kvm (Dalahus) beläget vid mälaren mellan Eskilstuna och Strängnäs. Byggår 1981. Projekterar nytt värmesystem, Dalatank med massor av slingor... har också en Electrolux oxy3heatpump EXH12HX1W sept. 2008 i trapphuset.

Årsförbrukning 2007 - 22000kWh
2008 tot 14500kWh (besparing jmf 2007 7500kWh)
2009 tot 14000kWh (besparing jmf 2007 8000kWh)
Just nu skiter jag i kWh på fakturorna... :-)

Utloggad Cherokee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #19 skrivet: 20 februari 2011, 10:13:42 »
Den vämer ENSAMT 170 kvm ner till -15 ºC??!!

Wov, våran värmer inte ens 35 kvm med stöd av ett 2Kw konvektorelement... vi är väldigt trötta på vår pump, men framförallt på vår leverantör...

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #20 skrivet: 20 februari 2011, 10:44:00 »
Tyvärr så råkar alla fabrikat ut för måndags exemplar och då är det ju viktigt att garantin fungerar,låter konstigt att dom inte byter ut hela pumpen först?,för det är enligt mig en bra pump med genomtänkt konstruktion.

För dig med dina 35 kvadrat så är det överkapacitet och hade passat perfekt om allt fungerat som det ska,fast jag hade nog valt en mindre modell från början faktiskt.

Teoretiskt så kan pumpen ta skada eller åtminstone nötas mer,blir ungefär som om du köper en ny bil och kör den full gas ett år.
dvs det håller motorn för,men har troligtvis högre slitage än om den gått mer normalt

Hmm..var det en bra liknelse. Sc:,h.. :)

Dogge
« Senast ändrad: 20 februari 2011, 10:47:44 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Cherokee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #21 skrivet: 20 februari 2011, 14:44:05 »
Vi köpte en såpass stor pump, för när huset är färdigrenoverat och färdigbyggt så blir det kanske drygt 100 kvm att värma.

Utloggad Cherokee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #22 skrivet: 23 februari 2011, 23:59:29 »
I brist på servicetekniker så får man agera själv. Lite grann iaf, lyfte bort toppen på utedelen idag. Hela förångaren fylld med ett 1 - 2 cm tjockt lager med is!! Det syntes inte utifrån att det var så illa. Det är bara mitt på där fläktmotorn sitter som det passerar luft genom förångaren, inte konstigt att den inte ger bättre värme.

Vad göra för att få maskinen att frosta av hela förångaren??
En sak jag läst mig till här på forumet är att flytta ut tempgivaren, ska prova det imorgon.

Någon som har några andra idee'r vad som kan orsaka detta?

Tacksam för svar

    Cherokee

Utloggad tomolander

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Upplands Väsby
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #23 skrivet: 24 februari 2011, 17:14:23 »
Kan vara mycket, men köldmedel/givare verkar vara de vanligaste förslagen på igenisning. Har en Bosch AA6 (Systermodell) till din pump och den funkar kanon att värma 86 m2 2 plan ner till -22 efter det märker man att den inte orkar.
Så pumpen tycker jag är kanon.

Utloggad Cherokee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #24 skrivet: 25 februari 2011, 20:17:20 »
Kommer ingen vart med vår E-lux LLVP. Säljaren lyckas inte få någon servicetekniker el dyl. att komma till oss och lösa problemet. Han säger att han försöker få dit någon iallafall. Så idag gick jag in och gav honom mitt kontonummer.

Det blir nog en IVT 12 KHR-N istället. Hoppas den funkar bättre...

   Cherokee

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #25 skrivet: 26 februari 2011, 15:51:34 »
Electrolux/Sharp/Bosch samt även IVT har alla sitt ursprung från samma källa, de tillverkas av Sharp.

Med dina erfarenheter skulle jag välja värmepump efter vilken service man kan förvänta sig från den som säljer, samt vilket förtroende som man får av dem. Så är det någon som både säljer och installerar samt utför service så skulle i alla fall jag värdera det ganska högt och välja dem.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad Cherokee

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #26 skrivet: 26 februari 2011, 16:55:33 »
Hej Lelle!

Håller med dig fullständigt. Vår LLVP-pump har fått bra betyg i tester osv, men som du skriver så är service och bemötande viktigast oavsett märke. Jag har varit runt lite här i "byn" och diskuterat lite med olika säljare om vilken service de kan erbjuda. Alla ger ju givetvis bra service. Tyvärr så märks det först när man köpt produkten, och om den börjar krångla, hur bra service man får... Lite "grisen i säcken" tyvärr.

Blir antingen en IVT eller en Mitsubishi. Båda säljarna verkar trovärdiga, med en liiiiten fördel till Mitsubishi...

   Cherokee

Utloggad CenturionX

  • Sir Breaksalot
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Learn by doing!- Kan lite om värmepumpar
SV: Electrolux ESD12HRA
« Svar #27 skrivet: 15 oktober 2012, 09:37:47 »
Hej Cherokee
Låter verkligen som att du fått ett måndagsexemplar kopplat med firmor som borde hålla sig till att sälja tvättmaskiner.
Jag köpte min EXH12 för 3-4 år sedan och den installerades av Electrolux home-butikens installatör i Norra Sthlm.
Pumpen har gått kanon hela tiden... ända ner till -25 och servar hela mitt radhus (2 våningar). När det blir -25 stöd-värmer jag med oljeradiator i ett av rummen som ligger längst bort från pumpen men i övrigt funkar den kanon.
Tråkigt att du haft problem men det bevisar att vissa firmor inte skall hålla på med vad som helst.
Bor i Sthlm i tvåplans radhus (90kvm) uppvärmd med 1 Daikin MR-2 (Eluxen kastade in handduken för ett par år sedan). Total elförbr under 1 år (inkl 300l vv-beredare och hushållsel: 9000Kwh)
Fritidshus i Sörmland med Daikin LLVP och vedspisar.!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!