Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh  (läst 54175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #165 skrivet: 07 juli 2011, 10:19:48 »
jag vet inte vad det kostar. Kan ju inte vara så stora belopp det handlar om?

Själva ventilen kostar cirka 1500-2000 om du köper den som konsument. Monterad och klar vet jag inte heller vad den kostar, det beror förstås helt på firman du köper den från. Vissa installatörer här är ju beredda att montera grejer till självkostnadspris eller kanske till och med lägre, för att få göra ett bra jobb. De flesta installatörer vill nog både ha en arbetspeng, påslag på inköpet och dessutom stålar för att använda mätinstrumentet. Så några tusenlappar blir det nog.

Visst, summan är väl så pass liten att man kan tycka att det är en spottstyver vi en investering på 150000. Men det kan man ju tycka om många grejer, och rätt vad det är står man där med en nota på 10-20000 mer som man aldrig kommer spara in. Såvida du nu inte tillhör de stackare som får ett sällsynt måndagsexemplar. Det är väl som att köpa en försäkring på sin nya platt-TV ungefär. Den stora massan av kunder förlorar på affären, någon enstaka får nytta av den.

Själv skulle jag nog ha velat ha lite mer uppmätt och kontrollerat om jag hade köpt en smäckig vp frÃ¥n nÃ¥gon suspekt leverantör. Med en Thermia  Thumbsup känner jag mig lugn med att den är OK kvalitetskontrollerad. Med temperaturer uppmätta pÃ¥ utsidan av rören känner jag mig trygg med att flödet är adekvat för vp-n.

Som generell fundering kan jag väl tycka att det känns lite omodernt att sätta dit en metallklump med ratt. Flödesregleringen görs ju fint med vp-ns cp, och dokumentation av flödet borde väl kunna ske med ultraljud? Med tanke på att det finns energimätare som baseras på ultraljud för några tusenlappar, känns det som att man borde kunna få till det i ett portabelt instrument för installatörer?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #166 skrivet: 07 juli 2011, 10:26:28 »
det här verkar vara den med det nya ergonomiska greppet som kom i feb 2011...

http://www.vvs-boden.se/ta-stad-injusteringsventil-40-inv-gg-p-8484.html

Injustering förinställning mätning avstängning avtappning

snygg utan tvekan
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #167 skrivet: 07 juli 2011, 10:30:10 »
Vad har man för nytta av ergonomiskt grepp på en pryl som skall användas 3 minuter vid grundinställning av anläggningen? Måste vara nåt facket har drivit igenom i brist på bättre saker att göra nån sommar...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #168 skrivet: 07 juli 2011, 10:36:54 »
MMA är en 500 billigare. Fast ser lite smeckig ut.

och sådant här är inte heller så dyrt
http://www.vvs-boden.se/esbe-ventilkombination-22-p-446.html

hittar inga termostatiska cirkulationsventiler på vvs-boden men dom är också snygga

Snyggast är nog pumpar.
http://www.vvs-boden.se/grundfos-alpha-2-2540-130-cirkulationspump-p-8556.html

Kan man köra den typen av pump i serie?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #169 skrivet: 07 juli 2011, 10:39:38 »
En annan sak man kan fråga sig är hur man kan sätta in en strypning i systemet om höga flöden på KB är så viktigt?

Strypning normalt 10 kPa i injusterat läge, och felvisning 4% eller mer beroende på strypning, mer felvisning ju större strypning...

Lägg in 4% fel på flödet i en ekvation med deltaT där tempgivarna kan visa upp till 1 grad fel så blir potentialen för felvining enorm.
Om deltaT är 4 grader, och felvisningen på en av tempgivarna 0.5°C så blir effektberäkningen ca 12.5% + flödesmätarens felvisning = kan bli allt mellan 4 och 20% felvisning vid inmätning ute i fält.

Jag hoppas verkligen att tillverkarna har bättre grejor när de leveranstestar maskinerna.
« Senast ändrad: 07 juli 2011, 10:46:56 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #170 skrivet: 07 juli 2011, 10:40:09 »
och sådant här är inte heller så dyrt
http://www.vvs-boden.se/esbe-ventilkombination-22-p-446.html

Det är ju ingen injusteringsventil. Det är en termisk blandningsventil för tappvarmvatten...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #171 skrivet: 07 juli 2011, 10:41:39 »
Skall det vara billigt och relativt bra så borde en sån här funka tillsammans med en flödesmätare (antingen permanent monterad, eller en mobil ultraljudsmätare under injusteringen):
http://www.rinkabyror.se/?artlist.aspx?catid=1324
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #172 skrivet: 07 juli 2011, 10:43:41 »
och sådant här är inte heller så dyrt
http://www.vvs-boden.se/esbe-ventilkombination-22-p-446.html

Det är ju ingen injusteringsventil. Det är en termisk blandningsventil för tappvarmvatten...

Jo jag vet. Även den brukar ju vissa skippa i sina system
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #173 skrivet: 07 juli 2011, 10:47:30 »
Stad-c

Strypning normalt 10 kPa i injusterat läge, och felvisning 4% eller mer beroende på strypning, mer felvisning ju större strypning...

Lägg in 4% fel på flödet i en ekvation med deltaT där tempgivarna kan visa upp till 1 grad fel så blir potentialen för felvining enorm.
Om deltaT är 4 grader, och felvisningen på en av tempgivarna 0.5°C så blir effektberäkningen ca 12.5% + flödesmätarens felvisning = kan bli allt mellan 4 och 20% felvisning vid inmätning ute i fält.

Jag hoppas verkligen att tillverkarna har bättre grejor när de leveranstestar maskinerna.

Dessutom måste ekvationen vid beräkningen manuellt kompenseras för temperatur och viskositet i rätt stor omfattning, gör installatören inte det så blir det helt galet!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #174 skrivet: 07 juli 2011, 11:24:10 »
Intressant diskussion, men vad tusan är en Stad-c? Någon som orkar sig på en förklaring (i samband med värmepump då alltså)... Något man skall tänka på under installationen?
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #175 skrivet: 07 juli 2011, 11:29:11 »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sad

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Södermanland\Trosa
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #176 skrivet: 07 juli 2011, 11:30:32 »
Jo det förstod jag nog nästan, men vilket flöde och i vilket syfte?
IVT EQ C10 (10kw) med 189 m aktivt hål i Trosa
Lättbetonghus i sutteräng på 96+96 kvm, tilläggsisolerad vind.
VP installerad Oktober 2011.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #177 skrivet: 07 juli 2011, 12:44:42 »
En värmepump och dess värmeväxlare har vissa optimala arbetsområden vad gäller temperaturer, flöden, tryck o.s.v.
För att kunna säkerställa ett visst specifikt flöde på kalla och varma sidan installerar vissa installatörer STAD-ventiler (eller liknande) på KB och VB-ledningarna.
Med ledning av flöde och tempdiff kan man se hur stor kyleffekt och värmeeffekt anläggningen har efter injustering, man kan alltså med hjälp av dessa ventiler optimera COP.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #178 skrivet: 07 juli 2011, 22:22:26 »
ja själv andvänder jag jag fluke med rörkontakter när jag mäter diffen i tiondels grader .Kalibreras varje år.
sÃ¥ när jag mäter in en effekt ifrÃ¥n uppmätt flöde  blir felet inom ytterst smÃ¥ marginaler .flödes  instrumenten kalliberas en gÃ¥ng om Ã¥ret dom med  :)
 0,3 lps eller vid 4% felmarginal 0,288 . är deltat 6 grader är effekt skillnaden 7,524kw  7,22304kw   300watt vid kontrollen ¨pÃ¥ fällt
ska man ha den nogrannare än så ja gott folk då får det bli till att ta fram plånboken och köpa en climacheck kontroll av sin anläggning .
och det kontrollen man får är bra mcket bättre en gissning med att ändra en pumphastighet. där kan vi snacka felmarginaler i gissningar på vad en pump levererar :)
Att fÃ¥ nÃ¥got sÃ¥ exakt som ner pÃ¥ labb nivÃ¥ känns som overkill och lull lull till ingen nytta.  Det finns andra tillbehör att lägga pengarna pÃ¥ som faktiskt spar pengar i en installation
cocacola Thumbsup
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #179 skrivet: 07 juli 2011, 22:46:35 »
C-C, jag har arbetat i 23 år med styr/regler och väldigt mycket med tempmätning.
Visst inte behöver vi reda ut hur mycket fel det kan bli vid utvändig tempmätning på rör och flödesmätning med strypskivor, avvikelser p.g.a. viskositet, temp o.s.v.?

Tro mig, felmarginalen är enorm sett till produkten av de beräkningar som skall göras.
Än en gång, jag hoppas innerligt att tillverkarna har bättre prylar när de leveranstestar maskinerna än utanpåliggande tempgivare och strypskivor för flödesmätning.

Det är aldrig fel att mäta, och justera, men att blint lita på den typen av "grova" instrument är inte relevant i enkla system.
Där måste man kunna lita på att tillverkaren har adekvat utrustning och höga krav på prestanda innan leverans.

I stora system kan uppmätning, intrimmning och optimering säkert ge stora förbättringar på slutresultatet, även om den mobila mätutrustningen inte håller högsta klass.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!