Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh  (läst 54169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #75 skrivet: 01 juli 2011, 08:16:12 »
Ohh  vilket dÃ¥ligt COP det blir med en CP som drar 10-20w    Men det faktum att tanken gör sÃ¥ att du KAN ha en större maskin,dÃ¥  vad gör det för COP?

Jo, väljer han en lågenergi-cp så ger den inte så stor påverkan på COP. Men då ska man vara medveten om att en sådan pump kostar mer i inköp. Dessutom ska den installeras vilket betyder ett par extra arbetstimmar för rörisen och någon timme för elektrikern. Hursomhelst var CP-n bara en liten detalj i mitt svar, som precis som du säger kanske uppvägs av det något bättre COPet hos en större maskin. Desto viktigare är det jag skrev om det ökade flödet och raddarnas värmeavgivningskapacitet.

Jag säger bara att om TS installatör bestämt avråder från den större pumpen så kanske man innan det rådet avfärdas ska ta reda på varför han avråder.

Jag utgår ifrån att TS inte har tillskottsskräck eller ideologiska skäl till att absolut ha den lägsta elförbrukningen till varje pris. Istället utgår jag ifrån att TS som de flesta andra vp-köpare vill ha bästa totalekonomi för sin investering över hela dess livslängd. Flödesutjämnande tank med extra cp betyder större installationskostnad (jag skulle dra till med ca 7000 kr om man jämför med lika stor volymtank), eventuellt högre driftskostnad, mer saker som kan gå sönder. Om TS dessutom blir tvungen att sätta in flödesutjämningen i efterhand så blir det ännu dyrare.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #76 skrivet: 01 juli 2011, 08:45:17 »
Det var ju chockerande att du gillade Guldis.  Hur mkt sjunker COP med en CP som drar runt 20w dÃ¥?  Ni fÃ¥r det att lÃ¥ta som om COP närmar sig 1 med en liten extra CP.

Med samma kompressor cykel sÃ¥ ökar avgiven effekt frÃ¥n 6,86kw till 7,1 kw om vi fÃ¥r en grad högre förÃ¥ngning,  tänk om man stoppar in lite grövre rör och filter sÃ¥ man kanske kan höja den 2?  

Du tror att det tar 50 Ã¥r att spara in en tank alltsÃ¥?  Unglaublich!!!  

Sällan har 2 personer förstört så mycket för så många, som Labold och Rickard.

Hinner inte tjafsa mer nu  jag ska montera en Tank i en fulleffekt anläggning som inte kommer vara betald inom 50 Ã¥r.
Vad ska ni göra?  Googla ?

Dessutom, om den större maskinen bara sparar in 300 kwh extra. Ja då var det redan en sgt som fulleffekt dimensionering och med största sannolikhet behövdes en tank precis som IVT installatören rekommenderade.

COP sjunker inte nämnvärt av en extra (Dyr) cirkpump.
Att COP blir lägre med en större värmepump i ett annars identiskt system beror på de större temperaturdifferanser som uppstår om man inte dimensionerar upp borra, cirkpumpar, och radiatorkrets.
För att COP skall bli lika hög med en större kompressoreffekt måste man alltså borra djupare, öka KB-flödet, öka VBflödet och utrusta anläggningen med en acktank och en extra cirkpump.

Gör man inte det så tappar man i COP.

Grövre rör, effektivare cirkpumpar, optimal förångning o.s.v. är alla saker som säkert kan förbättra besparingen mer än att gå upp en storlek på själva värmepumpen, jag har aldrig kritiserat den typen av modifikationer så länge det går få ekonomi på investeringen.

En värmepumpsanläggning som dimensioneras "normalt" har idag ca 60-70% effekttäckning, och ca 98% energitäckning.
Om årsförbrukningen för kompressordriften ligger på ca 7000kWh/år, och en fullefffektsanläggning kan spara 2% tack vare ökad energitäckningsgrad så innebär det en besparing på ca 490 kWh/år om årsmedel-COP är 3.5.
En riktigt snål cirkpump för externa kretsen drar ca 90 kWh/år om den går ca 6 månader/år.
Besparing blir då ca 400 kWh/år med en större värmepump, djupare borra, extra cirkpump och acktank/volymförstorare.
I en anläggning där man INTE dimensionerar upp borra, radiatorkrets, och cirkpumpar blir besparingen mindre än så, det kanske inte ens lönar sig!.

Att du totalsågar mig och Labold för våra väl grundande uppfattningar och synpunkter säger nog mer om dig än om oss, jag hoppas bara att de som läser tänker till ordentligt och själva avgör om de vill ha en ekonomiskt optimal anläggning, eller en tekniskt optimal anläggning - kosta vad det kosta vill.

Jag har ingen uppfattning alls om vad som är mer rätt, men min bild av marknaden är trots allt att de flesta vill göra en ekonomiskt optimal investering, även om det finns undantag.
Jag har ju för övrigt själv en anläggning med 100% effekttäckningsgrad (-31°C) så jag har ju själv gjort valet att gå den vägen, även om det kanske inte var den mest optimala ekonomiska lösningen.
« Senast ändrad: 01 juli 2011, 08:52:35 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #77 skrivet: 01 juli 2011, 09:23:58 »
Ohh  vilket dÃ¥ligt COP det blir med en CP som drar 10-20w    Men det faktum att tanken gör sÃ¥ att du KAN ha en större maskin,dÃ¥  vad gör det för COP?

Jo, väljer han en lågenergi-cp så ger den inte så stor påverkan på COP. Men då ska man vara medveten om att en sådan pump kostar mer i inköp. Dessutom ska den installeras vilket betyder ett par extra arbetstimmar för rörisen och någon timme för elektrikern. Hursomhelst var CP-n bara en liten detalj i mitt svar, som precis som du säger kanske uppvägs av det något bättre COPet hos en större maskin. Desto viktigare är det jag skrev om det ökade flödet och raddarnas värmeavgivningskapacitet.

Jag säger bara att om TS installatör bestämt avråder från den större pumpen så kanske man innan det rådet avfärdas ska ta reda på varför han avråder.

Jag utgår ifrån att TS inte har tillskottsskräck eller ideologiska skäl till att absolut ha den lägsta elförbrukningen till varje pris. Istället utgår jag ifrån att TS som de flesta andra vp-köpare vill ha bästa totalekonomi för sin investering över hela dess livslängd. Flödesutjämnande tank med extra cp betyder större installationskostnad (jag skulle dra till med ca 7000 kr om man jämför med lika stor volymtank), eventuellt högre driftskostnad, mer saker som kan gå sönder. Om TS dessutom blir tvungen att sätta in flödesutjämningen i efterhand så blir det ännu dyrare.

Hej Labold. Såg du inte att volymtank redan var med på listan?? Samt att installatören skulle bjuda på 11 kw. Allt prat om extra pengar är nonsens. Min förslag på borrningsdjup är det samma för c9 som c11. Och mest handlade rekommendationerna om att ha ett adekvat och väl tilltaget borrdjup. Inte huruvida man har en 9a eller 11a.

Och självklart ska man utifrÃ¥n vad jag skrev i posten tidigare kolla med installatören. Allt annat är bara trams och rökmakeri. Det handlar inte om att ändra i beställningen utan att prata med installatören för att  till en sÃ¥ liten kostnad som möjligt fÃ¥ en sÃ¥ bra installation som möjligt. Strävan är alltid framÃ¥t och uppÃ¥t. Vi vill ha sÃ¥ mycket effekt och borrdjup vi kan fÃ¥ för pengarna.

1. Om jag köper 9kw varför behovs volymtanken.(det kan finnas fler anledningar sÃ¥ stÃ¥ pÃ¥ dig tills du har ett vettigt svar)  Hur stor är den. Du ska kunna känna att du vet varför du köper den!

2. Vad är det som gör att det inte går att rekommendera c11, när den för övrigt fås utan extra tillägg? Även här får man säkert lirka en del innan man får tydliga svar. (jag har varit i kontakt med installatörer som under inga omständigheter och utan motivation vägrar rekommendera fulleffektsdimensionering??...)

3. Som sista prut. låt oss säga att installatören har goda skäl till att inte rekommendera c11 samt att rekommendera volymtank (det finns ju 100 olika skäl för varför detta kan vara ganska rimliga rekommendationer). Ja då blir det dags för sista prut... OK du slipper ge mig en c11 gratis men om du lägger på 20 meter på hålet (5000kr i värde för dig med moms och allt) så gör vi en affär. Gör han det så lägger du också på 20 meter :)

 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #78 skrivet: 01 juli 2011, 09:36:42 »
Det var ju chockerande att du gillade Guldis.  Hur mkt sjunker COP med en CP som drar runt 20w dÃ¥?  Ni fÃ¥r det att lÃ¥ta som om COP närmar sig 1 med en liten extra CP.

Med samma kompressor cykel sÃ¥ ökar avgiven effekt frÃ¥n 6,86kw till 7,1 kw om vi fÃ¥r en grad högre förÃ¥ngning,  tänk om man stoppar in lite grövre rör och filter sÃ¥ man kanske kan höja den 2?  

Du tror att det tar 50 Ã¥r att spara in en tank alltsÃ¥?  Unglaublich!!!  

Sällan har 2 personer förstört så mycket för så många, som Labold och Rickard.

Hinner inte tjafsa mer nu  jag ska montera en Tank i en fulleffekt anläggning som inte kommer vara betald inom 50 Ã¥r.
Vad ska ni göra?  Googla ?

Dessutom, om den större maskinen bara sparar in 300 kwh extra. Ja då var det redan en sgt som fulleffekt dimensionering och med största sannolikhet behövdes en tank precis som IVT installatören rekommenderade.

COP sjunker inte nämnvärt av en extra (Dyr) cirkpump.
Att COP blir lägre med en större värmepump i ett annars identiskt system beror på de större temperaturdifferanser som uppstår om man inte dimensionerar upp borra, cirkpumpar, och radiatorkrets.
För att COP skall bli lika hög med en större kompressoreffekt måste man alltså borra djupare, öka KB-flödet, öka VBflödet och utrusta anläggningen med en acktank och en extra cirkpump.

Gör man inte det så tappar man i COP.

Grövre rör, effektivare cirkpumpar, optimal förångning o.s.v. är alla saker som säkert kan förbättra besparingen mer än att gå upp en storlek på själva värmepumpen, jag har aldrig kritiserat den typen av modifikationer så länge det går få ekonomi på investeringen.

En värmepumpsanläggning som dimensioneras "normalt" har idag ca 60-70% effekttäckning, och ca 98% energitäckning.
Om årsförbrukningen för kompressordriften ligger på ca 7000kWh/år, och en fullefffektsanläggning kan spara 2% tack vare ökad energitäckningsgrad så innebär det en besparing på ca 490 kWh/år om årsmedel-COP är 3.5.
En riktigt snål cirkpump för externa kretsen drar ca 90 kWh/år om den går ca 6 månader/år.
Besparing blir då ca 400 kWh/år med en större värmepump, djupare borra, extra cirkpump och acktank/volymförstorare.
I en anläggning där man INTE dimensionerar upp borra, radiatorkrets, och cirkpumpar blir besparingen mindre än så, det kanske inte ens lönar sig!.

Att du totalsågar mig och Labold för våra väl grundande uppfattningar och synpunkter säger nog mer om dig än om oss, jag hoppas bara att de som läser tänker till ordentligt och själva avgör om de vill ha en ekonomiskt optimal anläggning, eller en tekniskt optimal anläggning - kosta vad det kosta vill.

Jag har ingen uppfattning alls om vad som är mer rätt, men min bild av marknaden är trots allt att de flesta vill göra en ekonomiskt optimal investering, även om det finns undantag.
Jag har ju för övrigt själv en anläggning med 100% effekttäckningsgrad (-31°C) så jag har ju själv gjort valet att gå den vägen, även om det kanske inte var den mest optimala ekonomiska lösningen.

Rickard.
I din fulleffektsanläggning. Har du acktank och extern CP och större rör än vad som normalt sett fordras för normal drift i din fastighet?

Givet att TS inte någon gång har indikerat att han har en egenhändigt framtagen vision eller ideologi som grund för sitt köp av VP så skulle jag personligen inte rekommendera en fördyrande anläggning, alltså inga stora förändringar. Jag har heller aldrig påstått något sådant.

Spara på rätt ställen, behövs tank, hur stor och varför. Förstå vad som är begränsande faktorer för huset (inte för installatören) och försök få ut så mycket som går. Borrhålet kommer sitta där i tomten i 100 år :)

Ett uppskattat energibehov är alltid uppskattat. Bättre temp på brine innebär bättre effekt från VPn. Vad som erbjuds i framtiden vet vi inte men att ha möjligheten att utöka med hänseende till temp eller uppvärmd yta kan ju faktiskt vara relevant ibland.

Och som har sagts förut. Nuvarande nivÃ¥ (9 + 180 + tank) är ju jättebra. Nu handlar det bara om att utröna om det för smÃ¥ medel gör att komma ännu lite längre. Samt framför allt att till 100% förstÃ¥  installatörens resonemang. Utmana lite, pusha lite. Det sämsta som kan hända är att man vet lite mer och köper det som rekommenderas. Och det är ju inte fel pÃ¥ nÃ¥got sätt.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #79 skrivet: 01 juli 2011, 09:44:41 »
Nej, jag dimensionerade ju radiatorerna själv, och har aldrig mer än 44 grader på framledningen, så jag behöver ingen volymtank (rymmer inte heller någon).
Det enda jag kanske ångrar lite var att jag la 500 meter kollektor i en slinga, men å andra sidan är det svårt att göra på annat sätt då jag inte har plats med mer än in/ut de första 80 metrarna innan min jordvärmekollektor kommer ned på åkermarken där huvuddelen av slingan är förlagd.

Håller helt med om att det vore intressant att veta varför installatören avråder från 11 kW värmepumpen, kanske är det bara av hävd han inte vill dimensionera så högt, eller så misstänker han att radiatorerna kommer att få problem att göra av med den typen av effekter utan att det blir problem med HP i systemet.
Bättre då att ha en värmepump som fungerar bra 98% av tiden, och riskera bli en ren elpanna 2% av tiden.
Alternativt sätta in en eller ett par fläktradiatorer med hög uteffekt som kan göra av med toppeffektbehovet utan att VP löser ut på driftspressostaten, men även det kostar pengar.
En volymtank hjälper inte mot ett för klent radiatorsystem.

I värsta fall kräver en 11 kW vp både acktank, djupare borra (kanske t.o.m två borror), extra cirkpump och fläktradiatorer.

Men som sagt, allt detta är ju bara spekulationer så länge man inte vet varför installatören tvekar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #80 skrivet: 01 juli 2011, 10:04:44 »

Hej Labold. Såg du inte att volymtank redan var med på listan?? Samt att installatören skulle bjuda på 11 kw. Allt prat om extra pengar är nonsens. Min förslag på borrningsdjup är det samma för c9 som c11. Och mest handlade rekommendationerna om att ha ett adekvat och väl tilltaget borrdjup. Inte huruvida man har en 9a eller 11a.

Och självklart ska man utifrÃ¥n vad jag skrev i posten tidigare kolla med installatören. Allt annat är bara trams och rökmakeri. Det handlar inte om att ändra i beställningen utan att prata med installatören för att  till en sÃ¥ liten kostnad som möjligt fÃ¥ en sÃ¥ bra installation som möjligt. Strävan är alltid framÃ¥t och uppÃ¥t. Vi vill ha sÃ¥ mycket effekt och borrdjup vi kan fÃ¥ för pengarna.


Hej hej,

jo jag såg att volymtank redan var med på listan (som du ser om du läser mitt inlägg igen), så de extra pengarna jag räknade på i förra inlägget är vad det kostar att "förvandla" denna volymtank till en arbetstank. Jag räknar då med 4000 spänn för cp, en tusenlapp för elinstallationen, ett par tusen till rörisen för extra arbete och lite mer material, tutti cirka 7000 alltså.

Och jo jag såg också att han skulle få 2 kW på köpet. Det jag ville ha fram till TS ännu en gång, är att när man på slutet av offertprocessen hamnar i det du kallar "strävan framåt och uppåt", exvis om man dealar till sig en större vp, så kan man med ett befintligt radiatorsystem faktiskt få problem som kostar en hel del pengar att fixa till i efterhand. Det är alltså inte säkert att TS totalinvestering blir bättre fast han får den större vp-n gratis. Jag tycker det låter som TS är inställd på volymtankslösning. Det som då kan hända om han går upp en storlek i vp är:

1. Han kan få otrevliga strömningsbiljud pga den större vpns större flöde.
2. Han löper större risk att radiatorsystemet inte klarar att avge av vp-n tillförd effekt, med de negativa effekter det medför.

Återigen, jag vet inte tillräckligt om huruvida dessa problem verkligen kommer uppkomma i TS hus. Men jag tycker han bör tänka på detta och ta reda på varför installatören avråder innan han tackar ja till den större vp-n. Det är ju tråkigt om han slutar upp med att i efterhand behöva tömma systemet igen, konvertera volymtanken till arbetstank, kanske byta rörstammar för att få ner resistensen, kanske sätta in nya raddar för att öka värmeavgivningskapaciteten. TS till synes goda deal har då plötsligt blivit en ganska mycket sämre affär, och chansen att han ska få tillbaka de pengarna genom en bättre årsvärmefaktor är liten.

Sammanfattningsvis är det så att ju större vp man sätter in, desto mer koll måste man ha på alla parametrar för värmeavgivningssystemet.

Att tacka ja till ett ev erbjudande om ökat borrdjup för samma pengar är självklart en no-brainer, några meter till kan aldrig skada.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #81 skrivet: 01 juli 2011, 10:12:47 »
Citat från: VP ORAKLET

...
Sällan har 2 personer förstört så mycket för så många, som Labold och Rickard.
...

Är det jag som är Guldis? Vad gulligt av dig att hitta på ett smeknamn... För övrigt var det väl inget av dina bättre inlägg. Jag tycker att du, jag och Rickard alla hör till kategorin medlemmar som lägger ner många timmar på att försöka hjälpa folk här på forat. Vi har olika infallsvinklar, visst, men jag tror att alla har goda intentioner.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #82 skrivet: 01 juli 2011, 10:13:24 »
Nej, jag dimensionerade ju radiatorerna själv, och har aldrig mer än 44 grader på framledningen, så jag behöver ingen volymtank (rymmer inte heller någon).
Det enda jag kanske ångrar lite var att jag la 500 meter kollektor i en slinga, men å andra sidan är det svårt att göra på annat sätt då jag inte har plats med mer än in/ut de första 80 metrarna innan min jordvärmekollektor kommer ned på åkermarken där huvuddelen av slingan är förlagd.

Håller helt med om att det vore intressant att veta varför installatören avråder från 11 kW värmepumpen, kanske är det bara av hävd han inte vill dimensionera så högt, eller så misstänker han att radiatorerna kommer att få problem att göra av med den typen av effekter utan att det blir problem med HP i systemet.
Bättre då att ha en värmepump som fungerar bra 98% av tiden, och riskera bli en ren elpanna 2% av tiden.
Alternativt sätta in en eller ett par fläktradiatorer med hög uteffekt som kan göra av med toppeffektbehovet utan att VP löser ut på driftspressostaten, men även det kostar pengar.
En volymtank hjälper inte mot ett för klent radiatorsystem.

I värsta fall kräver en 11 kW vp både acktank, djupare borra (kanske t.o.m två borror), extra cirkpump och fläktradiatorer.

Men som sagt, allt detta är ju bara spekulationer så länge man inte vet varför installatören tvekar.

Precis det är dags för installatören och träda fram :)

För TS skull (och för att ytterligare en gång förtydliga så att ingen får för sig något) så är det ju värt att understryka att 9+180 e fina grejer :)

Det kan ju ocksÃ¥ vara värt att notera att, precis som i rickards fall, finns mÃ¥nga exempel pÃ¥ folk som kör full effekt utan nÃ¥gra extrema eller fördyrande lösningar. Men precis som tagits upp i denna trÃ¥d och andra sÃ¥ är det helt beroende pÃ¥ hur det befintliga värmesystemet ser ut.  Att bygga om stora delar av sitt värmesystem bara för att slippa 200kwh i spets vore befängt, sÃ¥ vida inte systemet behöver ombyggnad av andra anledningar eller redan frÃ¥n början är undermÃ¥ligt med avseende till den värmekomfort som ägaren önskar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #83 skrivet: 01 juli 2011, 10:15:04 »

Precis det är dags för installatören och träda fram :)

För TS skull (och för att ytterligare en gång förtydliga så att ingen får för sig något) så är det ju värt att understryka att 9+180 e fina grejer :)

Det kan ju ocksÃ¥ vara värt att notera att, precis som i rickards fall, finns mÃ¥nga exempel pÃ¥ folk som kör full effekt utan nÃ¥gra extrema eller fördyrande lösningar. Men precis som tagits upp i denna trÃ¥d och andra sÃ¥ är det helt beroende pÃ¥ hur det befintliga värmesystemet ser ut.  Att bygga om stora delar av sitt värmesystem bara för att slippa 200kwh i spets vore befängt, sÃ¥ vida inte systemet behöver ombyggnad av andra anledningar eller redan frÃ¥n början är undermÃ¥ligt med avseende till den värmekomfort som ägaren önskar.

Bra sammanfattning!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #84 skrivet: 01 juli 2011, 15:43:42 »
 Ni trummar pÃ¥ med ert budskap  trots att flera personer har förklarat annorlunda, inget biter pÃ¥ er.

Data gubbarna vet bäst, VVS Ingenjörerna har fel. Receptet trummas in.  Nej du Ernst  det är fortfarande inte ett helt korrekt recept. Inte helt förkastligt, men inte Michelin klass ;)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #85 skrivet: 01 juli 2011, 16:39:00 »
Labold   Varför skulle det inte fungera med en större maskin?   Jag har satt en maskin i ett hotell och den är pÃ¥ 280kw. Detta är fulleffekt dimensionerat  nyligen renoverades detta hotell och 75% av husen stängdes bort.

Pumpen tuffade pÃ¥ för det,  gÃ¥ngtiderna blev kortare  men ändÃ¥ helt OK.  Hur kan det komma sig? :)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #86 skrivet: 01 juli 2011, 21:48:55 »
Labold   Varför skulle det inte fungera med en större maskin?   Jag har satt en maskin i ett hotell och den är pÃ¥ 280kw. Detta är fulleffekt dimensionerat  nyligen renoverades detta hotell och 75% av husen stängdes bort.

Pumpen tuffade pÃ¥ för det,  gÃ¥ngtiderna blev kortare  men ändÃ¥ helt OK.  Hur kan det komma sig? :)

Det är skillnad på fastigheter och egnahem, både när det gäller tillgången på kapital, och när det gäller krav.

En normal villaägare vill ha bästa möjliga ekonomiska utfall =  lÃ¥ga kostnader, hög besparing.
En fastighetsägare vill ha optimal funktion och lägre kostnader = hög besparing, kostnaderna mindre viktiga (så länge det lönar sig).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #87 skrivet: 01 juli 2011, 22:49:24 »
Ja det är skillnad pÃ¥ kapital, men inte sÃ¥ mkt som du tror procentuellt sett.  Teknikmässigt är det exakt samma saker som gäller.  Bara olika mkt effekt och olika storlek pÃ¥ tankar osv.  Bygger faktiskt 2 st anläggningar just nu som är kopior pÃ¥ hotellinstallationer jag utfört.  Enda skillnaden är VV laddningen  som i dessa fall är vanlig och pÃ¥ hotellet sÃ¥ var det ganska mkt special. 

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34933
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #88 skrivet: 01 juli 2011, 22:55:51 »
Jag har ju som du säkert förstår själv ett företag, och om mitt företag skulle köpa värmepump skulle det inte sparas på något!!!

Som privatperson är det helt annorlunda.

Detta är fakta.

Att förklara hela bakgrunden till dessa fakta kräver kompetens och engagemang som jag tyvärr inte besitter.
Fakta är det trots allt.

Om någon annan har engagemanget och förmågan att förklara för Oraklet (och andra) så är det helt OK för mig.
« Senast ändrad: 01 juli 2011, 22:57:54 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: 8 eller 10kw till ca 27 000kwh
« Svar #89 skrivet: 01 juli 2011, 23:03:58 »
Jag säljer ju installationer till alla typer av företag eller privatpersoner och tro mig, företagen snÃ¥lar precis lika mkt som "vanligt folk".   Fast ALLT är betalt pÃ¥ 4 Ã¥r och de fÃ¥r 70 gradigt VV och massor av bra saker, sÃ¥ är det trögt. Precis som i villafallen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!