Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)  (läst 22193 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har under ett flertal år jobbat med dessa bla. Dessa pumpar och kan få tag i reservdelar till den som vill ha det. Skicka ett mail till andreas@benistor.se om ni har några frågor.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #1 skrivet: 19 januari 2013, 19:24:48 »
Ja dÃ¥ har du säkert mycket erfarenhet av att laga trasiga värmepumpar, enligt alla rykten.  tummenupp
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jästen

  • Gäst
Jästen
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2013, 19:29:17 »
Inget att ha alltså? :o

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2013, 19:29:52 »
Ja dÃ¥ har du säkert mycket erfarenhet av att laga trasiga värmepumpar, enligt alla rykten.  tummenupp

Ha ha, ge killen en chans.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2013, 20:04:21 »
Inget att ha alltså? :o

De säljs väl inte längre, sÃ¥ det handlar väl om att försöka hÃ¥lla liv i de som finns.  :-\
Men det kanske finns en och annan som fortfarande fungerar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Som sagt :).
Nordic air har haft mycket problem och det är sant.
Verkningsgraden är inte den bästa men med tanke på vad som finns så är det inte den sämsta maskinen heller om den fungerar.
Jag kan med enlka åtgärder få pumpen att fungera om man tex inte har råd att byta maskin. Maila mig en fråga eller skriv den på forumet så svarar jag gärna påera frågor.
Jag tror inte att det finns så många kvar men om det finns så hjälper jag gärna till och det handlar inte om att tjäna pengar utan att dela erfarenhet om det jag kan och vet om maskinen.
Och det gäller inte bara nordic air utan även andra märken med.
Blev överaskad över att man fortfarande pratar om dem :)

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2013, 22:07:00 »
Som sagt :).
Nordic air har haft mycket problem och det är sant.
Verkningsgraden är inte den bästa men med tanke på vad som finns så är det inte den sämsta maskinen heller om den fungerar.
Jag kan med enlka åtgärder få pumpen att fungera om man tex inte har råd att byta maskin. Maila mig en fråga eller skriv den på forumet så svarar jag gärna påera frågor.
Jag tror inte att det finns så många kvar men om det finns så hjälper jag gärna till och det handlar inte om att tjäna pengar utan att dela erfarenhet om det jag kan och vet om maskinen.
Och det gäller inte bara nordic air utan även andra märken med.
Blev överaskad över att man fortfarande pratar om dem :)
De er kanskje lik mange "no-brand" kinapumper, slik at deler du har kan brukes på noen av de?
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det någon speciell pump du tänker på?

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #8 skrivet: 19 januari 2013, 23:35:10 »
Är det någon speciell pump du tänker på?
Tenkte på varmepumper produsert av Midea, som selges under ulike navn.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

Utloggad Andreas Svensson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jo dem känner jag till.
Givarna och spjällmotorerna är samma på vissa modeller.
Det kan skilja på anslutningen till kretskortet.
Midea har sitt säte i Göteborg i sverige.
Är det en sån du har problem med?

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #10 skrivet: 20 januari 2013, 09:37:34 »
Det här är ju jättebra! Det kliver in en kille och sticker ut hakan lite och förklarar att han har viss kunskap, utan att hymla och är beredd att hjälpa folk.  tummenupp   SÃ¥nt gillar man!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad TUCSONOR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Trondheim/Norge
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
  • Lærte Carnot-prosessen første gang i 1987
    • NORDSOL
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #11 skrivet: 20 januari 2013, 10:42:38 »
Jo dem känner jag till.
Givarna och spjällmotorerna är samma på vissa modeller.
Det kan skilja på anslutningen till kretskortet.
Midea har sitt säte i Göteborg i sverige.
Är det en sån du har problem med?

Jeg har ikke noe problem med en sånn, mer greit å vite om et sted det kan være mulig å finne hjelp om det skulle blir behov. Det er jo mange Coolix eiere på forumet, som kanskje råker i et og annet etter hvert (Meg inkludert) som det skulle være behov med hjelp ut i fra deg.
- Oppvarming vedkamin på tegelpipe. Elektrisk ovn i kjeller.
- Coolix 5kW Inverter VP montert i 1 etg.
- 60 x vakumrørsolfanger
- Mitsubishi Outlander PHEV
- Nissan Leaf

lomi1234

  • Gäst
lomi1234
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #12 skrivet: 21 januari 2013, 11:04:28 »
hejsa - nordic air 9000i - ja utroligt men har kørt uden problemer siden nov 2005 - men nu
er den vist gået i baglås, når fjernbetjening sættes på heat - smider den kold luft ind ,
den iser til indvendig. tænker på om der er en ventil der har sat fast - det har været rimeligt koldt her
minus. ca 12-15 grader, Er der nogen hokus pokus metode til at få den igang igen.
 

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #13 skrivet: 21 januari 2013, 20:03:22 »
Hej! Kul med att det finns någon som har ingående kunskaper om en "svunnen tid" i värmepumps Sverige.

Jag köpte ett hus sommaren 2012 som har en NA-4000 monterad. Den är installerad i December 2004. Det som förvånar mig är att den faktiskt fungerar hyffsat bra. Bättre än förväntat. Visst den är inte felfri.
- Allt som oftast klickar ett relä i innedelens högersida. Har läst mig till om att det är något jordfel som ska gå att åtgärda.
- Strax under nollan & fuktig luft så verkar avfrostningen inte lira helt hundra. Ibland känns den lite förvirrad.
- Utedelen verkar inte ha någon värmekabel i tråget, så den fryser igen av avfrostningsvatten lite då & då. Några vattenkannor varmt vatten har löst detta.
- När det närmar sig -10grader så avtar värmeavgivningen ganska så ordentligt. Men det beror väl på R407C?
- Utedelen är inte speciellt tyst. Men den står utan gummidämpare direkt på cementblock. Sen så när den fryser ihop av avfrostningsvattnet så kanske det även hamnar under kompressorn & blir då lite stumt i chassiet så det blir resonans.

Effektiviteten antar jag inte är på topp med denna On/Off VP mot en modern inverter VP. Men förmodligen bättre än 1:1 elradiatorerna. Den håller ivf värmen i mitt 117kvm hus fram till i runda slängar -10grader ute. Sen får elementen hjälpa till. Hur som helst så är tanken att byta ut denna mot en modern effektiv inverter VP. Tänkte egentligen gjort det i höstas. Men det var på sitt sätt kul att köra den en vinter för att se hur den uppförde sig. Så jag chansade på att den skulle klara denna vintersäsongen.
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad bertso

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Jag kan det mesta om nordic air. Testa mig gärna :)
« Svar #14 skrivet: 26 januari 2013, 15:29:40 »
Något för dig!
10 st Nordic Air Luftvärmepumar & reservdelslager auktioneras bort.
Säljes för konkursbo via nätauktion
https://www.netauktion.se/auction/product/luftvarmepump-nordic-air/

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!