Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Docka pÃ¥ lv-värmepump pÃ¥ bef elpanna fr -94 eller byta hela systemet?  (läst 9052 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0

för ett Ã¥r sen hade ivt center här hemma ett erbjudande pÃ¥ 105 000 för en komplett installation av en 6 kw bergvärme anläggning  ca 145 tusen det är bra betallt................

Det var inte 145 000, det var faktiskt 155 000 kr. Du menar att det är ett rån?
japp ett rÃ¥n kan man säga   vart bor du i landet?
[/quote]


vi bor utanför helsingborg
Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Hej

Du ska ha både utegivare och rumsgivare, de kompletterar varandra, och ingår i leveransen, i varje fall från CTC. Termostaterna ska stå helt öppna när du har värmepump.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
kollade för skojs skull vad en bergvärmepump kostade.  43-50000 för en 6 kw   inte fan kostar det 100 000 för borrhÃ¥l och installation
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Ska termostaterna stå helt öppna, menar du att vi ska vrida upp dem till max? När vi skaffat värmepumpen?
Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Ska termostaterna stå helt öppna, menar du att vi ska vrida upp dem till max? När vi skaffat värmepumpen?

Japp, exakt rätt uppfattat. Alla termostater ska stå helt öppna, det gör att man ofta behöver något lägre framledningstemp plus att man får fullt flöde i systemet. Det man kan göra är att dra ner termostaten i något enstaka element om man inte vill ha så varmt just där, exempelvis i sovrummet, men helst ska alla stå fullt öppna. Värmen sprider sig ganska jämt i huset.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
kollade för skojs skull vad en bergvärmepump kostade.  43-50000 för en 6 kw   inte fan kostar det 100 000 för borrhÃ¥l och installation

Rinkaby tar 48 000 för EcoHeat 7,5kW och 49 000 för EcoHeat 8,5kW, men resten kan nog hamna på 100000.
Borra kostar väl 50-60000 och sen kan nog resterande jobb inkl bortforsling av det gamla kosta resten upp till 100000.

De flesta häromkring har gett 150-175000 för sin bergvärme.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
kollade för skojs skull vad en bergvärmepump kostade.  43-50000 för en 6 kw   inte fan kostar det 100 000 för borrhÃ¥l och installation

Rinkaby tar 48 000 för EcoHeat 7,5kW och 49 000 för EcoHeat 8,5kW, men resten kan nog hamna på 100000.
Borra kostar väl 50-60000 och sen kan nog resterande jobb inkl bortforsling av det gamla kosta resten upp till 100000.

De flesta häromkring har gett 150-175000 för sin bergvärme.

//Ronnie

Höga priser tycker jag, men antagligen behöver ni väl borra rejält djup - typ 2x150 m eller det krävs kanske mycket foderrör i området?
Häromkring kostar bergvärmeinstallatonerna runt 100 000-120 000:-.
Min egenhändiga installation kostade 95 000:- och i det ingick 1225-8 kw, 170m borra med 6m foderrör + allt material som blev lite dyrare p.g.a. lång rördragning på köldbärarsidan.
Lyxade även till det med 22 och 28 mm filterball-ventiler.
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det är inte många som borrar här nere nu längre de flesta firmorna rekomenderar luft/vatten nu, vi har ju inte så kalla vintrar här. Priserna jag nämnde är några år gamla, jag tror att det har blivit billigare att borra nu.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
Det är inte många som borrar här nere nu längre de flesta firmorna rekomenderar luft/vatten nu, vi har ju inte så kalla vintrar här. Priserna jag nämnde är några år gamla, jag tror att det har blivit billigare att borra nu.

//Ronnie

Jo, det har varit en intressant trend, luft/vatten har blivit allt bättre på att konkurrera med bergvärme, vilket lett till att bergvärme blivit allt billigare, dock inte i offerten på just detta huset.

Det står dock att Ni har kallare än Ni vill ha det, och det gör mig lite oroad. Hur mycket kallare än ni vill ha det har ni egentligen? Hur mycket värme behövs i radiatorerna när det är kallt ute, till exempel hur mycket är framledningstemperaturen när det är 0 grader eller kallare?

När jag lägger in 21000 kwh värme och 5000 kwh vatten på ett hus i skåne på http://www.mibnet.se/house/heating/TemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php får jag ett effektbehov på nästan 250 Watt per grad. Det är ett dåligt isolerat hus, och då tänker jag att risken är att det är ett hus med hög framledning i elementen med. Är den framledningstemperaturen hög kommer en värmepump att förlora sin förmåga mycket snabbare än dess effektkurva gör gällande, vilket påverkar valet av pump.

--- Mats ---

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Ja, vi har ett dåligt isolerat hus. Vi har gamla tvåglasfönster från 30-samt 70-talet och för övrigt ett dragigt hus. Hur tar jag reda på vad framledningstemperaturen är i elementen? Och på vilket sätt påverkar detta valet av pump?
Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
Ja, vi har ett dåligt isolerat hus. Vi har gamla tvåglasfönster från 30-samt 70-talet och för övrigt ett dragigt hus. Hur tar jag reda på vad framledningstemperaturen är i elementen? Och på vilket sätt påverkar detta valet av pump?


Om du har en panna med en temperaturmätare på som inte är utetemperatur är det en god chans att den visar framledningstemperaturen, förutsatt att det inte finns någon typ av shunt efter pannan och innan elementen. I annat fall om det finns en temperaturmätare på det rör som går från pannan till elementen (framledningen) till skillnad från det rör som kommer från elementen och går in i pannan (returen). I annat fall så får du mäta röret som går ut från pannan länge nog för att få dess temperatur (om pannan levererar en stabil temperatur får röret samma temperatur). Om din panna reglerar framledningen baserat på utetemperaturen kan du eventuellt se det på inställningen (troligen inte pålitligt).

Ju högre framledningstemperatur du har dess jobbigare för värmepumpen (som ofta tycker 55 grader är mycket). Det innebär att värmepumpen trots att den har effekt nog för huset kanske inte kan hålla ditt hus varmt för att effekten hade den kunnat åstadkomma vid säg 40 grader framledningsvärme, men huset kräver säg 55 för att bli varmt. Det kan innebära, beroende på hur varmt vatten som krävs, antingen att du behöver välja en större pump, en pump med högre max framledningstemperatur, eller en pump vars effekt inte sjunker med utetemperatur (berg/jordvärme). Det kan också innebära att du skulle tjäna på att byta till större element i de rum som är de som kräver högst framledningstemperatur (är ofta ett par rum som har sämre dimensinerade element än de andra, du skulle kunna märka det på att det är de element du inte behöver sätta ner termostaten på elementen på om din elpanna reglerar temperaturen baserat på utetemperaturen.

--- Mats ---

Utloggad Mölle

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Det står 36 grader på termometern som sitter mellan pannan och cirkulationspumpen. Är det framledningstemperaturen? Vi har tvårörssystem på elementen. Vissa element är "platta" och vissa är av den gamla typen från trettiotalet.
« Senast ändrad: 22 mars 2008, 10:19:11 av Mölle »
Bor i dragig trävilla, 1,5 plan med källare, b-1930 tillb 1973 om ca 170 kvm i Nordvästra Skåne. Har idag elpanna -94, förbrukar ca 30 000 kWh, tänker skaffa lv-värmepump antingen som komplement till elpannan eller helt ny inne- och utedel. I källaren finns endast en radiator, resten värms upp med värmefläkt.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det står 36 grader på termometern som sitter mellan pannan och cirkulationspumpen. Är det framledningstemperaturen? Vi har tvårörssystem på elementen. Vissa element är "platta" och vissa är av den gamla typen från trettiotalet.

Det borde vara framledningstemperaturen du har hittat. I så fall är det nog inga problem med en värmepump, det vekar vara en ganska låg framledningstemp, du har ju dessutom tvårörssystem och en del kraftiga 30-talsradiatorer.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!