Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knasigt kylskÃ¥p  (läst 3541 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
Knasigt kylskåp
« skrivet: 25 juni 2012, 14:38:08 »
Har en kyl som fått fnatt en elektro helios ca 10 år gammal det går inte att få en lagom temp i kylen endara blir det runt 0an eller runt 15 grader hur fixar man det. Om kompressorn går och det ligger runt 0an i kylen och man vrider på ratten som ställer tempen så hör man att kompressorn stannar men då startar den inte igen. Är det nån som vet hur man fixar det på ett billigt sätt vill att den ska gå nått år till för vi ska snart byta kök och vill gärna byta rubbet då.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #1 skrivet: 25 juni 2012, 15:41:46 »
Låter som att termostaten är trasig.
Här hittade jag en sida som verkar ha till de flesta modeller...

http://www.nettoparts.se/shop/termostat-288c7.html

Bläddra neråt...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #2 skrivet: 25 juni 2012, 16:03:43 »
Senast termostaten pajade i min dåvarande kyl, kortslöt jag förbi termostaten och tog elen över en klockströmbrytare med "klackar".
Jag körde med varannan pigg till, men det blev onödigt kallt, minns inte riktigt men kanske +1grad.
Köpte ny termostat i vanlig vitvaruaffär. Dom hade i en låda under disken. "Den passar dom flesta kylskåpen", sa dom.
Funkade för mig, betalade 300kr för kanske 3 år sedan.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #3 skrivet: 25 juni 2012, 17:31:34 »
Har beställt en termostat fast inte från stället som Carl N tipsade om dom verkade inte ha min typ men hittade en annat ställe i piteå som sålde www.vitavaror.se . Får se om jag fixar att byta den hur sitter givarsladden fast är den bara nerstucken eller måste plastskivan som täcker bakre insidan på kylen bort. Fanns visst många firmor som sålde reservdelar till vitvaror på nätet hade jag inte en aning om.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #4 skrivet: 25 juni 2012, 18:19:37 »
Får se om jag fixar att byta den hur sitter givarsladden fast är den bara nerstucken eller måste plastskivan som täcker bakre insidan på kylen bort. Fanns visst många firmor som sålde reservdelar till vitvaror på nätet hade jag inte en aning om.
givaren brukar sitta skruvad eller klämd på baksidan av förångaren, kan vara lite bökigt, men förångaren brukar gå att knäppa loss och vikas fram lite.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #5 skrivet: 25 juni 2012, 20:15:09 »
Ska prova när jag får hem termostaten finns inte så mycket att förlora på att prova.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #6 skrivet: 26 juni 2012, 08:47:33 »
Om det är samma termostat som original så kan du väl låta givaren sitta kvar?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #7 skrivet: 26 juni 2012, 08:55:07 »
Kanske det dontknow trodde dom satt ihop men det kanske dom inte gör men det kan ju vara givaren som är trasig eller ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #8 skrivet: 26 juni 2012, 09:12:00 »
Om det är samma termostat som original så kan du väl låta givaren sitta kvar?
Om det är en elektronisk termostat ken man låta givaren sitta kvar, men de vanligaste är gasfyllda och då blir det svårt.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #9 skrivet: 26 juni 2012, 09:29:12 »
Får se när jag får termostaten det tar väl nån dag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #10 skrivet: 27 juni 2012, 15:01:47 »
Har bytt termostat och kylen går men får se om den stannar. Fick inte bort den gasfyllda givaren så vet inte riktigt om den nya givaren sitter på rätt ställe men knöllade in den bakom plåten. Hur gör jag med gamla givaren är det bara att klippa och låta givaren sitta kvar? är det giftig gas i givaren? tänkte vänta nån timme och se så att det funkar som det ska.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #11 skrivet: 27 juni 2012, 17:23:22 »
Har bytt termostat och kylen går men får se om den stannar. Fick inte bort den gasfyllda givaren så vet inte riktigt om den nya givaren sitter på rätt ställe men knöllade in den bakom plåten. Hur gör jag med gamla givaren är det bara att klippa och låta givaren sitta kvar? är det giftig gas i givaren? tänkte vänta nån timme och se så att det funkar som det ska.
Det brukar vara eter eller någon liknande gas, inte giftig iaf.
Du kan låta den gamla givaren sitta kvar, men den nya givaren måste ha kontakt med förångaren för att det ska fungera
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Knasigt kylskåp
« Svar #12 skrivet: 29 juni 2012, 13:45:52 »
Kylen funkar kanon nu  tummenupp klippte röret till givaren det var inte mycket gas som pös ut. Tack för tipsen nu kanske det gÃ¥r nÃ¥tt Ã¥r till.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!