Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: AmatörfrÃ¥ga om Logger  (läst 1647 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PageGote

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Arboga
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Amatörfråga om Logger
« skrivet: 10 januari 2005, 11:52:17 »
Har nyss börjat titta i detta forum och ni får ursäkta om jag är lite grön i ämnet.

Fråga:
Jag som har en DVIH010 (FrÃ¥nluft, värme till tappvatten , ventilation) Kan jag använda loggern ?? VIlken nytta har jag av det ?  // vad fÃ¥r jag ut av det ? Kan jag installera själv ??

admin

  • Gäst
admin
Re:Amatörfråga om Logger
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2005, 14:12:03 »
Fråga:
Jag som har en DVIH010 (FrÃ¥nluft, värme till tappvatten , ventilation) Kan jag använda loggern ?? VIlken nytta har jag av det ?  // vad fÃ¥r jag ut av det ? Kan jag installera själv ??

Fråga 1. Ja.

fråga 2. Inte mycket, din värmepump sköter sig i stort själv, vad du kan se är om mätvärdena plötsligt börjar bli onormala. En tidig upptäckt av ett haveri t.ex. Eller en försämrad funktion.

Fråga 3. i ditt fall är det nog mycket frågan om hur pryltokig du är, vad du kan få ut av det är blnd annat trender på innetemp, utetemp, vv-temp, inblåsningstempoch frånluftstemp, huruvida du är intresserad av det är upp till dig.

Fråga 4. I normalfallet har det inte varit några problem, kan du hitta comportskontakten på din dator och följa den medföljande skriftliga instruktionen så skall det fungera.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Amatörfråga om Logger
« Svar #2 skrivet: 11 januari 2005, 00:00:22 »
Citera
Inte mycket, din värmepump sköter sig i stort själv, vad du kan se är om mätvärdena plötsligt börjar bli onormala. En tidig upptäckt av ett haveri t.ex. Eller en försämrad funktion.

Trevligt med en logger.
Men man ska medveten om att loggerns registrerade data inte med nödvändighet är stabila i tiden. Temperaturgivarna kan ju t ex flytta sig relativt de
tänkta  mätpunkterna . DÃ¥ registrearas 'avvikelser'
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!