Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver rÃ¥d  (läst 6390 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver råd
« Svar #15 skrivet: 31 augusti 2006, 06:57:33 »
Det beror på, om man köper installationen så tar firmorna ofta bra betalt för radiatorerna och då kan fläktkonvektoralternativet vara bättre.

Även jag övervägde fläktkonvektorer när jag installerade, valde dock vanliga radiatorer då prisskillnaden blev så liten att det inte var värt bullret/osäkerheten om huruvida det skulle fungera bra med fläktkonvektorer.
Jag gjorde dock all installation själv.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mia97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Behöver råd
« Svar #16 skrivet: 31 augusti 2006, 09:32:40 »
Såg i FAQ att kostnaden för b-värme börjat bli så hög i främst storstäderna att det nästan inte lönar sig snart..
var går "gränsen" för detta?
För oss skulle det gå på strax över 150 000 kr (inkl konvertering på en våning) verkar det som...är det för dyrt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver råd
« Svar #17 skrivet: 31 augusti 2006, 10:00:07 »
Såg i FAQ att kostnaden för b-värme börjat bli så hög i främst storstäderna att det nästan inte lönar sig snart..
var går "gränsen" för detta?
För oss skulle det gå på strax över 150 000 kr (inkl konvertering på en våning) verkar det som...är det för dyrt?

Din förbrukning var 32000 kWh och räknar man på COP 3 och 1.10:- i marginalkostnad för elen så blir din årliga besparing ca 23 000:- kr (antagligen så får du bättre COP än så med golvvärme och nya rejäla radiatorer).

I alla fall så är investeringen betalt på 7 år och livslängden på en bergvärmepump minst 10 år, borrhål och konvertering håller troligen husets livslängd. Jag tycker det är värt det hela.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Behöver råd
« Svar #18 skrivet: 31 augusti 2006, 10:11:33 »
Tittar man bara på besparingen är det nog tveksam investering för de som förbrukar under 30000 kWh. Men man måste räkna varje installation för sig - alla är olika. Har man t ex en 40 år gammal oljebrännare blir skillnaden enorm.
Man får tänka på komforten också med bergvärme.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Behöver råd
« Svar #19 skrivet: 31 augusti 2006, 10:34:35 »
Tittar man bara på besparingen är det nog tveksam investering för de som förbrukar under 30000 kWh.

Verkar lite konservativt 150 000 kr i investering och 30 000 kWh/Ã¥r som kostar 1,1 kr/kWh ger en Ã¥terbetalningstid pÃ¥ ca 7 Ã¥r. Skrivs investeringen av pÃ¥ 10 Ã¥r blir det över 7 % avkastning pÃ¥ kapitalet efter skatt. 15 Ã¥rs avskrivning och avkastningen stiger till nästan 15 %. Var hittar man sÃ¥dana investeringar? Men det är klart, sjunker elpriset till 0,7 kr/kWh blir det lite över 1 % avkastning räknat pÃ¥ 10 Ã¥rs avskrivning. Försvinner all elintensiv industri sÃ¥ kanske vi är där igen. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mia97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Behöver råd
« Svar #20 skrivet: 31 augusti 2006, 12:06:51 »
Tittar man bara på besparingen är det nog tveksam investering för de som förbrukar under 30000 kWh.

Verkar lite konservativt 150 000 kr i investering och 30 000 kWh/Ã¥r som kostar 1,1 kr/kWh ger en Ã¥terbetalningstid pÃ¥ ca 7 Ã¥r. Skrivs investeringen av pÃ¥ 10 Ã¥r blir det över 7 % avkastning pÃ¥ kapitalet efter skatt. 15 Ã¥rs avskrivning och avkastningen stiger till nästan 15 %. Var hittar man sÃ¥dana investeringar? Men det är klart, sjunker elpriset till 0,7 kr/kWh blir det lite över 1 % avkastning räknat pÃ¥ 10 Ã¥rs avskrivning. Försvinner all elintensiv industri sÃ¥ kanske vi är där igen. 

Förstår inte hur du menar Roland (är lite ny på detta)...

Utloggad Mia97

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Behöver råd
« Svar #21 skrivet: 31 augusti 2006, 12:09:04 »
Tittar man bara på besparingen är det nog tveksam investering för de som förbrukar under 30000 kWh. Men man måste räkna varje installation för sig - alla är olika. Har man t ex en 40 år gammal oljebrännare blir skillnaden enorm.
Man får tänka på komforten också med bergvärme.

Har ny golvvärme nere...den kommer ju dock till användning om vi skaffar bergvärme..

Uppe har vi elradiatorer. AV dessa är alla utom ett ca 30 år gasmla, med rackliga termostat...och skulle nog behöva bytas om vi stannar kvar i direktverkande el...

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Behöver råd
« Svar #22 skrivet: 31 augusti 2006, 13:45:14 »
Vad jag menade var att värmepumpar är motiverade även för lägre värmebehov än 30 000 kWh/år.

Har man idag en kostnad för uppvärmning av huset som är 33 000 kr (30 000 kWh à 1,1 kr/kWh)och det skulle kosta 150 tkr att installera värmepump så kommer man med oförändrade elpriser att ha sparat in dessa 150 000 kr 7 år efter installationen. Alla år som pumpen går efter det är ren vinst.

Håller anläggningen ytterligare 3 år och man räknar med att allt är skrot efter 10 år motsvarar det en ränta på de ursprungligen satsade 150 000 kronorna på 7 % per år under 10-årsperioden. Dvs. för att få samma mängd pengar i handen efter 10 år hade man varit tvungen att hitta något sätt att placera pengarna så att de skulle ge en ränta på 7 % per år efter skatt under de 10 åren. Visst kan man ha otur och behöva något servicebesök för ett antal tusenlappar eller kompressorbyte för rätt mycket pengar men det är inte så vanligt.

Går pumpen sönder, förhoppningsvis först efter mer än 15 år, kommer borrhålet att räcka till nästa pump också så antagandet att allt är skrot när pumpen har tjänat ut är överdrivet.

När man räknar avkastning på pengar, t.ex pensionförsäkringar brukar man räkna med högst 4-5 % avkastning efter skatt så allt över det är en bra investering. Försäkringsbolagens garanterade avkastning var 3 % förr, vet inte hur det är nu.
« Senast ändrad: 31 augusti 2006, 18:48:13 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Behöver råd
« Svar #23 skrivet: 31 augusti 2006, 15:17:35 »
Göteborgs stad har en rätt käck energikostnadskallkyl pÃ¥ sin hemsida där man kan se vad en ändring av energisystem skulle innebära kostnadsmässigt: http://www.energivision.com/energianalysRunning/konsumentGoteborg/default.asp Jag konverterade för drygt 200 000 (knappa 200' efter bidraget), väl medveten om att det säkert tar 10 Ã¥r eller mer innan det har betalat sig. Jag tror att jag skulle Ã¥ngra mig om 10 Ã¥r om jag inte hade gjort det, trots att jag dÃ¥ stÃ¥r pÃ¥ +/-0. Stiger elpriserna betalar det sig fortare och skulle de sjunka sÃ¥ kommer jag ändÃ¥ inte att klaga eftersom jag istället kan glädja mig Ã¥t mer pengar i fickan även om min investering blev en missbedömning. Konverteringen samt borrhÃ¥let har förhoppningsvis ett värde mycket längre än dessa 10 Ã¥r, och av denna anledning har jag belÃ¥nat dessa delar med samma amorteringstid som resten av huset och kan dÃ¥ konstatera att min mÃ¥nadskostnad redan frÃ¥n start är lägre än tidigare. Jag vet flera som har tittat pÃ¥ hus och inte alls varit intresserade när uppvärmningen är direktverkande el, konverteringen är sÃ¥ledes värdehöjande med belopp som kanske t.o.m. överstiger kostnaden eftersom det blir bättre fart pÃ¥ budgivningen vid försäljning (man fÃ¥r sÃ¥ att säga betalt för omaket att ha konverterat).  Konvertering frÃ¥n dirketverkande el ses ibland som argument emot berg- eller jordvärme, men jag ser det precis tvärtom. Bergvärmen har gett mig en ekonomisk rimlighet i en konvertering som ger mig betydligt mer flexibilitet i framtiden. När VP:n har tjänat ut kanske det är nÃ¥got helt annat som är attraktivast för mig. Vid sidan om ekonomin kan jag glädja mig Ã¥t ett bättre system med vackrare radiatorer som inte knäpper och som jag inte behöver oroa mig för att täcka över och elda upp huset.
« Senast ändrad: 31 augusti 2006, 15:23:06 av Porcupine »
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Behöver råd
« Svar #24 skrivet: 31 augusti 2006, 16:06:14 »
Du sammafattar nog vad de flesta som konverterat till vattenburet och satt in värmepump anser.
Min uppfattning är även den att det som lönar sig att investera i med lånade pengar från månad 1 är värt att satsa på, det är i alla fall bättre än att inget göra.
Att satsa på pellets, eller luftvärmepump och solfångare kan iofs ge en bättre tioårskalkyl, men det ger inte riktigt lika stor årlig besparing och kan därför ändå på lång sikt vara ett sämre totalekonomiskt alternativ.

Jag tror dessutom inte att det finns något som höjer ett hus marknadsvärde mer idag än just vattenburet och jord eller bergvärmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!