Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensvatten?  (läst 3858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Kondensvatten?
« skrivet: 22 mars 2007, 11:10:33 »
Hej..

Har nu beställt en värmepumpen Q-heat 4.5 (14.900 inkl. installation) jag förklarade för installatören att utedelen kommer högre än innedelen, han frÃ¥gade dÃ¥ om jag skulle använda kylan, och det ska jag inte, det jag undrar, blir det inte kondensvatten oavsett? Hur kan han installera utan denna slang? försvinner funktioner som kyla/avfuktning? 

Utloggad Farbror Sven

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 208
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Pumpa pÃ¥
SV: Kondensvatten?
« Svar #1 skrivet: 22 mars 2007, 13:25:30 »
Hej!
 Kondens bildas alltid pÃ¥ den kalla sidan aldrig pÃ¥ den varma.

Om du använder pumpen för att värma huset är den kalla delen ute och kondensen kommer (förhoppningsvis om den inte fryser till is) att droppa ner på marken.

Om du använder pumpen för att kyla huset är den kalla delen inne i huset och kondensen bildas i innedelen. Då finns tre alternativ:
1 Vattnet droppar pÃ¥ golvet (ej önskvärt  ;))
2 Vattnet fångas i en behållare som töms nu och då (jobbigt).
3 Vattnet rinner (eller pumpas) i en slang som går ut genom väggen. ( ska det rinna krävs att lutar åt rätt håll ;) )
Hus i Göteborg  2 vÃ¥ningar 138m2 boyta och källare 70m2. Totalt 6 personer varav tvÃ¥ har sina rum i källaren.
Thermia Diplomat TWS8 med 150m borrhål varav 144 i berg, installerad december 2005

Tidigare värmdes huset med en gasbrännare som tillverkades innan verkningsgrad
var uppfunnet ;-). ca 16000 kWh/Ã¥r
TvÃ¥ elraddar i källaren och varmvattnet värmdes i el-beredare pÃ¥ 300liter.  Total el ca:17000kWh/Ã¥r.

2006 total el:13850 kWh/Ã¥r + gas till matlagning ( ej ugn)
2007 total el: 12743 kWh/Ã¥r

Utloggad tomr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvatten?
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2007, 14:24:48 »
Ok, då kan jag vara lugn då, den skall ju aldrig användas för att kyla då det alltid är svinkallt ikällaren ;)

Utloggad i-see

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 45
  • Karma +0/-0
SV: Kondensvatten?
« Svar #3 skrivet: 22 mars 2007, 21:23:25 »
Men tänk på att det kan vara rätt så fuktigt i källaren. Jag har iaf ca.16-18c i källaren på sommaren och luftfuktigheten är 60-70%.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Kondensvatten?
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2007, 21:25:17 »
Hej

När pumpen avfrostar blir det väl kyla i innerdelen ?

DÃ¥ kan det bli lite vatten du ska nog ett avlopp i alla fall.

MVH
Messer

Utloggad tomr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvatten?
« Svar #5 skrivet: 23 mars 2007, 16:20:41 »
Jag har en woods som tar hand om fukten i källaren och enligt montören så skall det ju inte vara några problem?! om man inte använder pumpen annat än tillvärme, men vad jag inte förstår är ju var eventuellt kondensvatten tar vägen om man utesluter denna funktion?

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Kondensvatten?
« Svar #6 skrivet: 23 mars 2007, 18:23:27 »
Hej

Jag antar att "Q-Heat4.5" är en luft luft värmepump.
Jag antar att det är kondensvatten från värmepumpen du avser.

Då om du enbert kör värme så kommer det att bildas kondens på utedelen som brukar frysa till is, när detta sker så kommer pumpen att avfrosta vilket den gör genom att vända funktionen och producera värme utomhus och kyla innomhus, det är nu som det kan bildas kondens i innerdelen.
Mängden kondens vatten är nog mycket liten, jag har inte kollat det, men jag skulle inte vilja ha den risken att det hamnar på fel ställe som på ett trägolv eller in i väggen.

Var tar då kondensvattnet vägen, jo det rinner ut ur innerdelen genom en slang.
Vad har installatören gjort med den slangen ?

Fast nu vet jag inte om jag missförstått det hela och du kanske pratar omkondens ur Woods'en?

MVH
Messer

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Kondensvatten?
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2007, 21:41:46 »
om utedelen kommer högre än innedelen spelar väl ingen roll för kondensvattenavrinningen, eller ? ? Sc:,h
slangen går ju från innedelen direkt till det ställe där du vill ha kondensvattnet ,utan att passera utedelen. eller ? ?
är denna maskin godkänd för att monteras med utedelen högre upp än innedelen? ? ?
en inverter på låglast ger mycket låga gashastigheter, vilket brukar leda till problem med olje-återföring vid innedel lägre monterad än utedelen (oljan fastnar i innedelen).
kolla med tillverkaren.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tomr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvatten?
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2007, 08:47:56 »
Jo självklart spelar det ingen roll att slangen går från innerdelen, om man hade ett bra ställe att placera den typ ett avlopp eller så, det får i värsta fall bli ett kärl av något slag, men det oroar mig att du säger att pumpen kanske inte alls är godkänd för en sådan placering!! Då blir man lite mörkrädd när installatören säger att det inte alls är något problem..Och han kommer på tisdag!

Utloggad tomr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Kondensvatten?
« Svar #9 skrivet: 30 mars 2007, 13:15:04 »
Det blev aldrig någon fara med min installation då innedelen är ca, 1m över marken så kondensslangen är fri att droppa som den vill ;)

Men det var i alla fall kul att vara med att sätta upp pumpen (Q-heat 4.5 14.900:- med allt), installatören hade räknat med en 4-6 timmar slutade nog på ca. 9 timmar samtidigt som han gjorde en service på min andra LL-pump som visade sig fortfarande var i gott skick ;) Han tog 200:- för den servicen, kollade temp på rören, hur mycket den drog m.m.


Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Kondensvatten?
« Svar #10 skrivet: 03 april 2007, 19:12:49 »
Det kan vara så att om utedelen placeras högre än innedelen så får man tänka på oljereturen i kyldrift,

Detta spelar ingen roll i värmedrift eftersom innedelen då är kondensor och vätskan som stiger upp till utedelen lyfter oljan genom att denna flyter på vätskan.

 
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!