Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: bara 1c mellan in / ut värmebärare.  (läst 1357 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DanielW

  • Mupp
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halland
  • Antal inlägg: 97
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gratis värme - Ja tack!
bara 1c mellan in / ut värmebärare.
« skrivet: 11 oktober 2013, 11:10:15 »
Hej!

Jag gjorde en hel del ombyggnation kring mitt värmesystem nu i sommar. Tog isär allt och kopplade om och även in en pelletspanna att ha i backup och när det är som kallast då värmepump + elpatron inte räcker till för värmen i huset när det är under -10c och blåst ute. En billig och relativt enkel lösning tycker jag.

I samband med detta tog jag ju isär min värmepump och gjorde rent värmeväxlarna, det visade sig ju vara helt fullt med rost i växlaren på värmesidan.

Problemet jag har nu är att jag har driftsatt värmepumpen igen och förstår inte varför jag bara har 1c i över kondensorn (värmebäraren) cirkpump på lägsta och även satt in ett patronfilter på inkommande så hastigheten borde vara än lägre än innan.

Märkte även av att det bubblade en del i synglaset då jag tillverkade vatten under ~40grader c. Den orkar få upp temperaturen men det tar längre tid än vanligt.

Jag misstänker ju att det är något med min expansionsventil. Jag har tillgång till manometerställ. Vad skall jag börja kolla? tänkte ta temperaturer nu nästa gång den kör så vi har något att gå på..

Hälsningar Daniel
Sfinx Värmepump vatten-vatten 9 KW 3-fas

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 598
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!