Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lufta värmesystemet?????  (läst 16407 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
Lufta värmesystemet?????
« skrivet: 24 september 2010, 11:29:38 »
Hej

Jag har en Ivt bergvärmepump. Nu i somras flyttade jag ett element i samband med köksbyte, fick då tappa ur en del av värmesystemet. Efter detta porlar det hela tiden i systemet, har nog luftat elementen 50 gånger, brukar bara vara luft på övervåningen. Det blir inte heller något tryck i systemet, fast jag fyller upp till 1,5 bar ganska ofta, men nästa gång jag tittar står mätaren på noll igen??

Har även två fläktkonvektorer, dessa har ingen luftventil, är det vanligt?

Hur gör jag, hur ska jag göra, (jag kanske gör fel)???


Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #1 skrivet: 24 september 2010, 12:05:46 »
Säkerhetsventilen på expansionskärlet kan ha börjat läcka så att vattnet försvinner den vägen.

Glöm inte lufta varmvattenberedarens mantel. I och med att det är varmaste stället i systemet hamnar luften där till slut.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #2 skrivet: 24 september 2010, 12:31:08 »
Hej

Tack, då ska jag kolla upp detta med manteln i instr.boken.

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #3 skrivet: 24 september 2010, 13:42:14 »
Hur luftar jag manteln?

Vid kranen där man fyller på vatten finns även en annan kran som står öppen hela tiden, det ska den göra även när jag fyller på eller?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #4 skrivet: 24 september 2010, 14:47:22 »
PÃ¥ IVT sitter luftningsnippeln pÃ¥ VVB:n bakom fronten. Sid 8 i  :,v(
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #5 skrivet: 27 september 2010, 17:36:30 »
Trasigt membran i exp.kärlet uppför sig precis på detta sätt. När systemet
är luftat och klart finns alltså ingen expansion alls. Minsta lilla temp,ökning
leder till att trycket stiger och vatten släpps ut av säkerhetsventilen.
När temperaturen i systemet sedan sjunker så uppstår undertryck och ett
försök till luftning SLÄPPER IN luft i systemet och så är vi tillbaka till ruta ett igen...
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #6 skrivet: 15 november 2010, 19:56:07 »
Hej

Systemet är från 2004, kan verkligen ventilen i expansionen redan ha gett sig?

Hur ska jag göra när jag luftar, avstängd pump eller påslagen? Ska jag fylla på vatten till fullt tryck eller bara lite?

Blir hela tiden ett element på övervåningen med luft, detta blir lite kallt också.

Jag hade tryck innan jag flyttade ett element, så jag tror systemet är helt.

Hur gör jag på bästa sätt?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #7 skrivet: 15 november 2010, 20:41:24 »
Det kan även vara läckande ventil i expansionskärlet.
Testa att lite snabbt trycka på ventilen i botten och se om det kommer nått.
Kommer det luft är det OK, kommer vatten är membranet trasigt, kommer inget läcker ventilen.

Men har du nyligen tömt systemet och fyllt på så kommer du behöva lufta regelbundet ett tag framöver.
Man luftar med cirkpumpen avstängd, fyll på emellan så att trycket inte blir för lågt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #8 skrivet: 15 november 2010, 20:50:13 »
Hej

Det kommer bara luft från ventilen på expansionen.

Trycket hinner alltid bli noll innan jag luftar igen, brukar ta någon dag innan jag gör det igen, är det inte bra?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #9 skrivet: 15 november 2010, 20:56:20 »
Hade du kollat säkerhetsventilen?
Kolla även kopplingarna vid den nya radiatorn noga, prova med ett torrt papper mot alla skarvar?

Fyll på vatten innan trycket går ner helt, annars sugs luft in i systemet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #10 skrivet: 15 november 2010, 20:58:22 »

Det kommer bara luft från ventilen på expansionen.

spotta på fingret och kolla om ventilen läcker luft. En seg spotta blir en härlig bubbla om ventilen e pajj!
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad DF

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vetlanda
  • Antal inlägg: 370
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar Saab Turbo, och har tvÃ¥ värmepumpar!
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #11 skrivet: 15 november 2010, 21:36:22 »
Hade du kollat säkerhetsventilen?
Kolla även kopplingarna vid den nya radiatorn noga, prova med ett torrt papper mot alla skarvar?

Fyll på vatten innan trycket går ner helt, annars sugs luft in i systemet.

Då är nog felet att trycket fått gå ner och stå på noll hela tiden, fyllde på igen nu och fick inte ur någon luft. Ska jag bara fylla på tills trycket stannar kvar?

Mvh Daniel
Värmer 220 kvm med en IVT bergtvärmepump HT C7 7kW, Coolix luft/luft 3,5kW on/off för kyla i sovrum, samt två kakelugnar. Dubbelgaraget värms med en Aermec luft/luft på 4 kW.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29373
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #12 skrivet: 16 november 2010, 07:26:17 »
Hade du kollat säkerhetsventilen?
Kolla även kopplingarna vid den nya radiatorn noga, prova med ett torrt papper mot alla skarvar?

Fyll på vatten innan trycket går ner helt, annars sugs luft in i systemet.

Då är nog felet att trycket fått gå ner och stå på noll hela tiden, fyllde på igen nu och fick inte ur någon luft. Ska jag bara fylla på tills trycket stannar kvar?

Trycket ska ju normalt stanna kvar i systemet om det inte läcker.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #13 skrivet: 16 november 2010, 08:13:21 »
Hej

Det kommer bara luft från ventilen på expansionen.

Trycket hinner alltid bli noll innan jag luftar igen, brukar ta någon dag innan jag gör det igen, är det inte bra?

Mvh Daniel

Om trycket är noll så blir det undertryck i de högre belägna delarna av systemet och luft sugs in i kopplingar/skarvar som är vattentäta men inte lufttäta.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
SV: Lufta värmesystemet?????
« Svar #14 skrivet: 16 november 2010, 11:08:40 »
Hur är det med förtrycket i expansionskärlet? Om det t.ex. skulle vara 2 kg
och säkerhetsventilen släpper på 1.5 kg, så uppför sig systemet som om det
inte fanns någon expansion alls. Mät trycket med en lufttrycksmätare för bildäck....
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!