Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Märkligt tv/dator fel  (läst 14681 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Märkligt tv/dator fel
« skrivet: 22 augusti 2011, 22:11:08 »
Jag har ett så jäkla konstigt problem som jag inte kan förstå.
Jag har en plasma tv Samsung PS50C68.
Så fort jag slår på tvn så tappar mitt trådlösa nätverk kontakten med routern..
Den försvinner i några minuter och kommer sedan tillbaka.Efter några minuter så tappar den kontakten.

När inte tven är på så fungerar det perfekt

Är det någon som har hört talas om nått liknande problem?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2011, 23:07:19 »
Den TV:n klarar inte ett CE-märkningstest...
Det är någon kabel eller komponent i TV:n som sprider radiostrålning (övertoner) så att ditt nätverk slås ut.

Prova först dra ut kablarna en efter en och se om det kommer den vägen, nätverkskablar är ett vanligt problem, har du det kopplat till TV:n?
Om du blir av med radiostörningarna på detta sätt kan du köpa en nätverkskabel med inbyggd ferritkärna som hjälper till att ta bort den typen av oönskade radiostörningar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad patrikbn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppland
  • Antal inlägg: 585
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #2 skrivet: 23 augusti 2011, 00:20:39 »
Har felet bara uppkommit eller är TV'n ny och det har varit så hela tiden?

Ferritblock kan du t.ex köpa på Kjell.com
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=180733&path=97000000,159500000,162500000,164000000

Till min Plasma följde det med för nätkabeln.
Fujitsu Nocria 14 LBC  och Toshiba RAS-B13SKVP-E i bostadshus.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #3 skrivet: 23 augusti 2011, 01:33:08 »
jag har inte koll på teven. Nya teve har ju wlanuppkoppling. En dålig sådan eller inkompatibel kan ju krascha ett wlan nätverk som då startar om sig självt. Men så verkar inte vara fallet här.

Jag hade exempelvis en skrivare. Allt fungerade fint. När jag klickade igång skrivarens wlan så dog hela mitt wlan. Skrivaren har jag kvar men den routern har blivit elskrot.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #4 skrivet: 23 augusti 2011, 06:45:01 »
Nu när jag tänker efter så satte jag nog bara på ett ferit block.
Det följde med 2st. Men det skall väl bara sitta på nätkabeln?

Inga nätverkskablar är kopplade till tven.
Kan detta vara ett garanti ärende tror ni? Tven är bara några månader och felet har funnits sen start.
Så här skall det väl inte vara...
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #5 skrivet: 23 augusti 2011, 06:46:49 »
Har du WLAN i TV:n?
Det kanske är aktiverat trots att du inte använder dig av det i ditt nätverk?
Och att det stör ut ditt nätverk.

Om det fortfarande krånglar efter att du monterat dit båda ferritblocken, och testat koppla ur alla andra kablar, så anser jag att det borde vara orsak för reklamation.
Frågan är om din leverantör av TV:n håller med...

Kanske skulle du prova med att flytta routern en bit, eller köra med en annan router?

Vet du om det är routern eller PC:n som störs ut av TV:n?
« Senast ändrad: 23 augusti 2011, 06:49:02 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #6 skrivet: 23 augusti 2011, 13:05:40 »
Testat o byta kanal på wlanet ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #7 skrivet: 23 augusti 2011, 16:29:52 »
Stör tv:n även annan radioutrustning på 2,4 GHz (t ex prylar med Bluetooth eller Zigbee), eller är det bara WLAN som drabbas?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #8 skrivet: 24 augusti 2011, 07:04:17 »
Nu har jag testat att satt dit båda ferritblocken. 2st på nät kabeln där den går in i tven men det blir ingen skillnad.
Har även provat att bytt nätverkskort i datorn och det blir samma sak.

Det finns inget wlan i tven.  När jag tänker efter sÃ¥ har inte vÃ¥ran babywatch fungerat riktigt bra den senaste tiden..
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2436
  • Karma +5/-0
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #9 skrivet: 24 augusti 2011, 12:08:00 »
Ferriter pÃ¥ nätkabeln är nog mest till för avstörning vid lägre frekvenser (storleksordning nÃ¥gra tiotal eller hundratal MHz), dvs sÃ¥dana frekvenser där nätkabelns längd, kanske tillsammans med en del av husets fasta installationer,  blir lagom för att den ska fungera som en effektiv sändarantenn. Därmed inte sagt att de inte alls gör nÃ¥gon nytta vid 2,4 GHz.

Prova att sätta ferriter även på andra kablar till tv:n, och prova att bunta ihop alla kablar med varandra (minska slingarean, som man brukar säga i EMC-sammanhang), och se om störningarna minskar. Du kan också prova att ha tv:n igång och koppla ur allt utom nätkabeln, för att se om störningarna fortfarande finns kvar.

Visar det sig helt klart att det är tv:n som stör och leverantören inte gör något åt det, så kan det vara läge att kontakta Elsäkerhetsverket, de har ju makt att bl a sätta försäljningsförbud på produkter som inte uppfyller gällande krav på radiostörningar.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #10 skrivet: 24 augusti 2011, 15:09:29 »
Testat o byta kanal på wlanet ?
Hur gör man det?
Ferriter pÃ¥ nätkabeln är nog mest till för avstörning vid lägre frekvenser (storleksordning nÃ¥gra tiotal eller hundratal MHz), dvs sÃ¥dana frekvenser där nätkabelns längd, kanske tillsammans med en del av husets fasta installationer,  blir lagom för att den ska fungera som en effektiv sändarantenn. Därmed inte sagt att de inte alls gör nÃ¥gon nytta vid 2,4 GHz.

Prova att sätta ferriter även på andra kablar till tv:n, och prova att bunta ihop alla kablar med varandra (minska slingarean, som man brukar säga i EMC-sammanhang), och se om störningarna minskar. Du kan också prova att ha tv:n igång och koppla ur allt utom nätkabeln, för att se om störningarna fortfarande finns kvar.

Visar det sig helt klart att det är tv:n som stör och leverantören inte gör något åt det, så kan det vara läge att kontakta Elsäkerhetsverket, de har ju makt att bl a sätta försäljningsförbud på produkter som inte uppfyller gällande krav på radiostörningar.

Tackar
Jag skall testa dra ur kablar ikväll
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #11 skrivet: 24 augusti 2011, 16:56:21 »
Du får logga in på din "router" som man i dagligt tal kallar det (NAT-Router är det egentligen oftast, eller acesspunkt för ditt wlan).

Där brukar man kunna ändra nätverkskanal på wifi:t.

En annan sak som är lite hocus pocus som jag skulle provat: vänd stickproppen till tv:n ett halvt varv i vägguttaget :)
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #12 skrivet: 24 augusti 2011, 17:02:04 »
Inget annat märkligt inkopplat på tv apparaten så som Ps3, Xbox eller något som kan ha något nätverkstjosan för sig? Bara en tanke... ::)

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #13 skrivet: 24 augusti 2011, 23:32:03 »
Ferritblock på nätkabeln är bortkastat.
TVn går inte igenom CE-märkning om den ger störningar på elnätet.

Ferritblocken sätter du på andra kablar som innehåller höga frekvenser som t.ex nätverk och video.

Om det är nätverket du har problem med så kan det vara din router/switch som ger dig problem också och TVn bara förvärrar problemet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Märkligt tv/dator fel
« Svar #14 skrivet: 25 augusti 2011, 06:03:40 »
Om du ändrar WiFi-kanal på routern, så tänk på att inte bara ändra ett steg. Kanalerna överlappar varandra, så för att byta till ett nytt frekvensband så måste man hoppa 5 kanaler upp eller ner.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!