Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!  (läst 1836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« skrivet: 02 oktober 2021, 20:53:53 »
Får HP-larm hela tiden. Varmvattnet blir alldeles för varmt. Ligger ständigt över 60 grader (ibland över 70 grader!)

Har kollat instruktionsboken och googlat och gjort följande:

x Kollat att det är rätt värmekurva och att värmeförskjuting står rätt (5 resp -1, vilket vi alltid har haft).
x Har återställt pressostaten och nollat genom att stänga av och slå på huvudströmbrytaren.
x Har luftat alla element.
x Luftat pannans cirkulationspump och rengjort den (fanns inget smuts alls).
x Luftat golvvärmens cirkulationspump.
x Luftat pannan med säkerhetsventilen och fyllt på med nytt vatten.

x För att överskottsvärmen ska försvinna har jag ställt shunten i Manuellt läge för att tvinga ut varmvatten i golvslingorna och i radiatorerna på övervåningen. Det har resulterat i att vi har väldigt varmt i huset, men det hjälper inte, efter ett tag löser HP-larmet ut ändå...

VP står i Höst/Vår-läge

Värmepannan har gått crazy och producerar värme som aldrig förr.
Hur gör jag att få stopp på den?
Vad ska jag mer kolla?
« Senast ändrad: 02 oktober 2021, 20:58:01 av Dr Hyde »
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2021, 22:40:23 »
Börja med att kolla vad tempgivarna visar?
Jämför 1.1 med 1.2, har du tur är det bara kompressorngivaren på 1.1 som visar fel temp?
Den ska normalt visa några grader lägre än 1.2.

Visar dessa ungefär lika och rätt temp så har relä 11 till kompressorn bränt fast, denna behöver då bytas ut.
Är man händig med lödpennan så kan man kanske löda loss den och löda fast en ny, annars kan man köpa ett nytt reläkort och byta ut hela kortet.
Men prova att knacka på reläna med en mejselskaft, den kan släppa, dock kommer den fasta igen så småningom osv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2021, 22:52:12 »
Är det varmt med avstängd kompressor så är det förmodligen någon av elpatronskontaktorerna som fastnat. Undersök detta genom att ta bort plåten i mitten på pumpen. Sitter en låda ner till höger. Se om någon kontaktor är dragen. Försök pilla loss delen som är inne med en skruvmejsel eller banka lite. Annars överväg koppla ur matningen till kontaktorn och byt ut den vid ett tillfälle. Räkna med att allt är spänningssatt även om strömbrytaren är avstängd. Kontaktorerna bör vara spänningssatta när strömbrytaren är av.
« Senast ändrad: 02 oktober 2021, 23:14:44 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #3 skrivet: 03 oktober 2021, 10:13:39 »
Tack för era svar!

Jag läste dem sent i går kväll.
Värdena var då:
1.1  69.7 grader
1.2  70.0 grader
Temperaturen för VV skrev jag dumt nog inte ned, men den var på runt 70 grader den också.

Jag satte då VP i Elpannedrift för att kolla om temperaturen fortfarande är hög då kompressorn är avstängd som HBerggren skrev.

Nu i morse var temperaturen i pannan betydligt högre, alla tre värdena var runt 76-77 grader.
Vilket borde tyda på problemet som HBerggren skrev?

Kollade också reläerna som CarlN skrev. Jag vet dock inte vilket som är nr 11 men inget relä såg bränt ut ( se bilder).


Upptäckte att Temperaturbegränsaren (nr6) var utlöst. Återställde den enligt bruksanvisningen. (Se bilder.)

Kollade även larmloggen. Vet inte hur mycket minne det finns där, men det fanns endast 6 st larm och alla var HP-Larm.

@HBerggren, jag förstår tyvärr inte riktigt med vad du menar att jag ska "Se om någon kontaktor är dragen...". Betyder dragen att den är aktiverad? Och hur kollar jag det i så fall, kan man se det utanpå?
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9634
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2021, 10:39:18 »
Om temperaturbegränsaren löst ut och 360P står i läge el-panna ska det inte kunna bli varmt utan temperaturen borde sjunka successivt! Frågan är då om allt är korrekt kopplat enligt el-schemat?

Om kontaktorerna dragit kan man mäta med spänningsprovare om det är spänning på både in och ut och vid el-patronerna. Men gör man sådana mätningar ska vara el-kunnig för det är lätt att komma åt strömförande delar med fingarna.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2021, 10:57:05 »
Ni bör nog ta min kommentar om att Temperaturbegränsaren var utlöst med en nypa salt. Jag vet egentligen inte det. 
Jag tryckte in återställningsknappen och den klickade till som om den var utlöst. Jag har egentligen ingen aning om den var det eller inte.... dontknow
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #6 skrivet: 03 oktober 2021, 10:59:52 »

@HBerggren, jag förstår tyvärr inte riktigt med vad du menar att jag ska "Se om någon kontaktor är dragen...". Betyder dragen att den är aktiverad? Och hur kollar jag det i så fall, kan man se det utanpå?
Precis, det betyder att den är aktiverad. Det är en tung "kärna" i en kontaktor som glider upp och ner i samma riktning som kablarna isatta. När kontaktorerna blir utslita så blir det varmgång i kontakterna och de svetsar fast sig själva. När manöverströmmen släpper så är kontaktorn fortfarande aktiverad ("dragen").

Det du ska pilla på mitt mellan där alla kablar går in, en lång svart "linje" i plast, det är själva kärnan som är visuellt kontrollerbar. Där kan du pilla med en mejsel. Förmodligen ser en av kontaktorerna inte ut som de andra om du visuellt kontrollerar samtliga med ficklampa.

Förmodligen var din temperaturbegränsare aktiverad, för att skydda mot olycka.

Nedre kontaktorn är förmodligen den som fastnat.
« Senast ändrad: 03 oktober 2021, 11:04:14 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #7 skrivet: 03 oktober 2021, 11:23:46 »
Tack HBerggren.
Alla kontaktorernas skenor såg helt lika ut (se bild). Men när jag tryckte in dem med mejsel så upplevde jag just den nedre som att den satt lite fast, den klickade till lite, och efter det går den lika lätt som de två övre. Får nu bevaka temperaturen noga. Hoppas att detta var problemet.
Hittills under förmiddagen har temperaturen hela tiden stigit efter att jag sänkt den genom att tappa ut varmvatten ur handfatsblandaren.
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #8 skrivet: 03 oktober 2021, 11:36:49 »
Om det löste problemet så kan du "lösa" det genom att byta plats på den nedre och den övre kontaktorn. Dvs den mest utslitna byter plats mot den minst använda.
Det är en bygel vid foten på kontaktorn som du bänder ut för att lossa den.

Märk upp kablarna innan byte (t ex rita I, II, III), alternativt byt en kabel i taget om möjligt - så de hamnar på rätt plats i alla fall.

När du genomfört ett byte. Sätt inte tillbaka stift A1 på den gamla, då kan den inte aktiveras.
Förmodligen behöver du inte ens det sista effektsteget. Då kan reparationen betraktas som färdig och gratis.
Annars byt den krånglande kontaktorn till en ny i efterhand om du behöver tredje effektsteget.

Rekommenderar att du byter plats på övre och under kontaktorn redan innan problemet kanske återkommer. Alternativt inaktiverar elpatron i menyn om du inte gör bytet själv.
« Senast ändrad: 03 oktober 2021, 11:39:01 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #9 skrivet: 03 oktober 2021, 14:04:16 »
 Vilken av dom var det som kändes som att brÃ¥ka. pÃ¥ dom sitter en blÃ¥, det är noll. Om det var översta sÃ¥ tar du bara  bort den svarta ledningen och sätter lite tape pÃ¥ den, sÃ¥ har du ordnat detta akut, bara ett steg som inte fungerar, men värme kommer att finnas.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #10 skrivet: 03 oktober 2021, 14:32:15 »
... när jag tryckte in dem med mejsel så upplevde jag just den nedre som att den satt lite fast, den klickade till lite, och efter det går den lika lätt som de två övre. Får nu bevaka temperaturen noga. Hoppas att detta var problemet....

Tyvärr hjälpte det inte. Temperaturen ökade konstant och HP-Larm utlöstes igen.

Jag hoppas dock fortfarande på kontaktorproblemet.
Min plan är nu så här. Jag har kopplat ur alla kablar från kontaktorerna till elpatronerna. VP är fortfarande i elpannedrift så nu borde ju inte temperaturen öka.
När jag fått bekräftat att temperaturen inte ökar så ställer jag in VP i Höst/Vår så att kompressorn får ge värme. Förhoppningsvis fungerar den som den ska och inte orsakar några HP-Larm. Då vet jag i alla fall att det är något med elpatronerna.
Jag återkommer med resultat...
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #11 skrivet: 03 oktober 2021, 15:13:20 »
Tror inte det fel på EL-patronerna , det lutar mera åt att dom får spänning, ihopbrända kontakter, brukar vara som mest första steget eller om spolen i en har brunnit och sväller så ankaret inte kan gå tillbaka. Sista delen är om ett manöverrelä har bränt fast för ett steg. Nr 10,67,69 kontaktorer på på schemat och samma nummer på dom små reläna som styr.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #12 skrivet: 03 oktober 2021, 15:59:12 »
Nu har VP gått i ungefär en timma med frånkopplade elpatroner. Temperaturen har under denna timma ökat med 11 grader!

Det måste alltså vara kompressorn som spökar, och kanske det som CarlN skrev i första svaret, relä nr 11.
(Jag har inte riktigt reflekterat över det innan, men det låter som om kompressorn går hela tiden (alltså även nu i läge Elpannedrift). 360P låter ju tyvärr som ett helt tröskverk men jag antar att stor del av oljudet kommer från kompressorn.)

Relä 11 styr ju enligt kretsschemat mycket riktigt kompressorn, och om det reläet har bränt fast så går väl kompressorn konstant.
Jag vet dock inte vilket som är relä 11 rent fysiskt.
Kan någon här berätta det för mig?
Och finns det något sätt jag kan koppla ifrån reläet för att se om kompressorn stannar?

« Senast ändrad: 03 oktober 2021, 16:01:16 av Dr Hyde »
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #13 skrivet: 03 oktober 2021, 16:17:39 »
Det är 10 relän på kortet så det kanske är det oranga till höger som är 11?
Testa ryck ur kabel 30 om du hittar den. Annars leta efter 36 eller 31 på kretskortet. Ledingen från kabel 30 borde leda till relä 11.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360P ger HP-larm hela tiden. Svettigt i huset!
« Svar #14 skrivet: 03 oktober 2021, 16:21:40 »
Överst pÃ¥ sidan 50 är den del som hör till kompressorn och relä 1 ( beror pÃ¥ frÃ¥n vilket hÃ¥ll det räknas ) den kommer direkt frÃ¥n inkommande plint,  inget bra att koppla loss där dÃ¥ även trafon för manövern ligger med. Plint X 29, plint 30 eller 36 ( däremellan är relät ) Kopplar du ur nÃ¥gon av dom sÃ¥ blir kompressorn utan spänning.

Edit sidan 50 i manualen
« Senast ändrad: 03 oktober 2021, 16:30:21 av 25fOCUS »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!