Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ojämn temperatur över- vs. undervÃ¥ning, elpanna  (läst 1045 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ojämn temperatur över- vs. undervåning, elpanna
« skrivet: 24 februari 2020, 18:44:54 »
Hejsan!

Jag har ett litet problem som jag gärna vill få bukt på, så jag hoppas ni kan vägleda mig lite!
Har en elpanna som försörjer huset med värme, 1-rörsystem, slingan delar sig till 2 efter cirkpumpen (en för över- och en för undervåningen. Problemet vi har är att det som oftast är kallt i vårat sovrum, har löst det tidigare vintrar med ett el-element men är inte helt tillfreds med den lösningen!

Vi har bra temp. på nedervåningen, där termostater får begränsa för att det inte ska bli för varmt. På övervåningen däremot är alla termostater fullt öppna med får inte alls samma värme där! Alla element har nya termostater och ventiler så där är det inga problem. Har inte heller någon strypning för varje enskilt element, bara nere vid pannan (en för över- och undervånings retur- och framledning, alltså totalt 4 justeringsventiler)

Har försökt att läst mig till vad felet kan vara, och trodde jag hade en lösning när jag läste mig till att man kunde strypa flödet på nedervåningens slinga för att öka flödet på övervåningens. Det som jag tycker talar emot detta är att när jag mätte temp-diff på fram- och retur så har nedervåningen deltaT 8 grader och övervåningen bara 3 graders diff!

Vad tror ni kan vara felet och vad borde jag testa att göra?
« Senast ändrad: 24 februari 2020, 18:47:00 av ostj »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn temperatur över- vs. undervåning, elpanna
« Svar #1 skrivet: 24 februari 2020, 19:01:26 »
PÃ¥ NedervÃ¥ningen gÃ¥r vattnet lättare och dÃ¥ blir det sämre uppe, elementen ska strypas in med strypventil ( sitter under en sexkantshuv pÃ¥ kopplet vid golvet och ska vara pÃ¥ sidan om elementet  och inte under. Justeras in,  element 1 till sista i varje slinga, ta reda pÃ¥ vilken som är först pÃ¥ nedervÃ¥ningen, räkna antal varv genom att skruva ut/in, blir det 5 varv sÃ¥ blir det  Tex  5 element  nr1 öpnnas 1 varv  nr2 2 varv o.s.v sista öppet helt. Gör lika  uppe och ev öka farten pÃ¥ cirkpumpen om det gÃ¥r

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn temperatur över- vs. undervåning, elpanna
« Svar #2 skrivet: 24 februari 2020, 19:13:58 »
PÃ¥ NedervÃ¥ningen gÃ¥r vattnet lättare och dÃ¥ blir det sämre uppe, elementen ska strypas in med strypventil ( sitter under en sexkantshuv pÃ¥ kopplet vid golvet och ska vara pÃ¥ sidan om elementet  och inte under. Justeras in,  element 1 till sista i varje slinga, ta reda pÃ¥ vilken som är först pÃ¥ nedervÃ¥ningen, räkna antal varv genom att skruva ut/in, blir det 5 varv sÃ¥ blir det  Tex  5 element  nr1 öpnnas 1 varv  nr2 2 varv o.s.v sista öppet helt. Gör lika  uppe och ev öka farten pÃ¥ cirkpumpen om det gÃ¥r

Har ingen strypventil för varje element, bara för varje slinga (över och undervåning)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn temperatur över- vs. undervåning, elpanna
« Svar #3 skrivet: 24 februari 2020, 19:18:10 »
Ta ett foto på elementets koppel, det är där rören från golvet kopplas på

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn temperatur över- vs. undervåning, elpanna
« Svar #4 skrivet: 24 februari 2020, 19:35:55 »
Som sagt, har ingen strypventil på/vid elementen!
Insex-skruven du ser är bara någon plugg, har själv skruvat ur och kollat om den har någon funktion (har ett liggandes i garaget)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn temperatur över- vs. undervåning, elpanna
« Svar #5 skrivet: 24 februari 2020, 21:07:28 »
???   Du sa du har strypare ut pÃ¥ slingorna,  hur känns temperaturen pÃ¥ rören, det ska vara lite olika in/ut är dom varma och inte elementet sÃ¥ bror det pÃ¥ att det finns för lite flöde, vad händer om du stryper till lite i taget pÃ¥ den so är för nedre delen. Har du kollat om cirkpumpen gÃ¥r att fÃ¥ med fart pÃ¥, ev med ett vred pÃ¥ lÃ¥dan pÃ¥ den

Utloggad ostj

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ojämn temperatur över- vs. undervåning, elpanna
« Svar #6 skrivet: 24 februari 2020, 21:14:02 »
Har testat nu att strypa lite på undervåningens slinga, får se hur det blir! Men är det inte konstigt att jag har -8 graders diff på nedervåningens slinga (fram/retur) och bara -2,-3 grader på övervåningens? Om flödet är dåligt på övervåningens så borde väl diffen vara större? Eller tänker jag fel?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!