Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: F730 hastighet cirkulationspump  (läst 6815 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Claysson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
F730 hastighet cirkulationspump
« skrivet: 16 januari 2019, 22:32:16 »
Hej,  :)

Ersatte en 640p fighter med en F730 i höstas, 2-plans villa, 200kvm, år 2000, Sthlm, ute-temp 0C-5C sista dagarna, radiatorer uppe och golvvärme + shuntgrupp nere. Och tänkte jag skulle försöka trimma den lite då jag tycker energiförbrukningen inte gått ner så mycket.

Värmekurva 8 -1, öppnade upp alla termostater, och nedervåningen/golvvärmen brassade på upp mot 25 grader. Övervåningen blev inte märkbart varmare, runt 20-21C och märkte att elementen var lite halvvarma och även kalla ibland, och dessutom så antar jag att raddarna är seriekopplade eftersom de blir kallare och kallare i varje rum. Framledning låg runt 40C och returen på 34C cirka. Cirkulationspumpen kunde stå i både 67%, 100% och även 1%, eftersom den står i auto-läge.

Jag testade att sätta konstant snurr på cirkulationspumpen i systemmenyn (värmebärarpumphastighet), 100%, och jag fick märkbart mycket varmare i elementen såklart, och även det "sista" elementen i slingan där uppe blev varmt. Det som händer med denna åtgärd är att det inte blir lika stor skillnad mellan framledning och returtemperaturen, ca 2 grader just nu. Jag kunde nu ställa ner värmekurvan till 7, -1 och det blir ändå lite för varmt på övervåningen. 22-25 grader.

Detta känns dock inte som en bra lösning, dÃ¥ jag läst mig till att cirkulationspumpen ska regleras för att fÃ¥ ut bästa möjliga delta osv. Men jag är osäker pÃ¥ värmepannan kan hantera detta dÃ¥ jag har en shuntgrupp till golvvärmen, och denna kan väl dÃ¥ i princip skicka tillbaka ganska varmt vatten som tillsammans med radiatorernas returvatten dÃ¥ blir en gemensam retur till pumpen som den sedan skall beräkna cirkulationspumpens hastighet pÃ¥. Detta är min egna tes  dontknow

Just nu labbar jag med att ställa ner hastigheten till konstant 80% för att se om jag framledning/retur får större skillnad.

Någon som har en förklaring eller lösning på detta problemet?

Jag måste säga att värmen har fungerat bra tidigare då jag hade termostaterna inställda korrekt, men det känns som man eldar för kråkorna när jag kan elda upp värmen så mycket i huset med öppna termostater?

Mvh
Magnus


 

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: F730 hastighet cirkulationspump
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2019, 06:10:47 »
Ta bort alla termostater och sänk kurvan istället, så får du dessutom lägre framledning, vilket blir mer energisnålt.
Har inte golvvärmen egen cirkpump?
Vad är flödesinställningen på i servicemenyn, radiator eller golvvärme?
Du kan där ställa eget delta om du vill det också.
Vad har du i framledning vs retur nu?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F730 hastighet cirkulationspump
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2019, 08:21:09 »
Jag tror problemet är att shunten nere får för högt flöde på primärsidan och kortsluter flödet.
Kan du ta en bild på din golvvärmecentral?
Det borde gå att strypa in flödet på primärsidan så att radiatorerna får bättre flöde med värmepumpens cirkpump i auto-läget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Claysson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 hastighet cirkulationspump
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2019, 12:25:58 »
Ta bort alla termostater och sänk kurvan istället, så får du dessutom lägre framledning, vilket blir mer energisnålt.
Har inte golvvärmen egen cirkpump?
Vad är flödesinställningen på i servicemenyn, radiator eller golvvärme?
Du kan där ställa eget delta om du vill det också.
Vad har du i framledning vs retur nu?

Precis, jag har tagit bort/ställt upp alla termostater och sänkt kurvan. Golvvärmen har egen cirkulationspump, jag har ställt ner hastigheten på denna till steg 2 av 3, stod på fullt blås tidigare. Men jag har svårt att se om hur flödet ändras i cirkulationen för radiatorerna, mer än att de känns bra att den inte kortsluter flödet såsom Carl N är inne på.
Jag har "radiator" inställt på i flödesinställningarna, frågan är om inte ett eget delta skulle kunna funka här då pumpen kan sköta deltat, tack för idéen!

Jag tror problemet är att shunten nere får för högt flöde på primärsidan och kortsluter flödet.
Kan du ta en bild på din golvvärmecentral?
Det borde gå att strypa in flödet på primärsidan så att radiatorerna får bättre flöde med värmepumpens cirkpump i auto-läget.

Jag återkommer med bild, jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad som händer om flödet skall strypas på primärsidan?
Eftersom jag har en shuntgrupp, krävs det mycket jobb för att få två system som F730 skall kunna hantera med det här tillägget som finns att köpa till: "ECS 40/41 SHUNTGRUPP", dvs nibes egna shuntgruppsprylar, måste man ha deras shuntgrupp? och skulle detta vara mer fördelaktigt?
« Senast ändrad: 17 januari 2019, 12:31:27 av Claysson »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: F730 hastighet cirkulationspump
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2019, 13:14:02 »
Det blir ju klart enklare att göra de inställningar man vill ha med ECS 40/41 och tvÃ¥ olika klimatsystem. Men som det är nu mÃ¥ste det finnas nÃ¥gon form av manuell shuntskruv pÃ¥ golvvärme-fördelaren där nere. Prova att minska flödet som gÃ¥r frÃ¥n pannan genom shunten sÃ¥ att istället flödet pÃ¥ det värmevatten som bara cirkulerar runt i golvet ökar.   
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Claysson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: F730 hastighet cirkulationspump
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2019, 15:45:49 »
Jag tror problemet är att shunten nere får för högt flöde på primärsidan och kortsluter flödet.
Kan du ta en bild på din golvvärmecentral?
Det borde gå att strypa in flödet på primärsidan så att radiatorerna får bättre flöde med värmepumpens cirkpump i auto-läget.

Försöker bifoga bilderna.
« Senast ändrad: 18 januari 2019, 18:53:18 av Claysson »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: F730 hastighet cirkulationspump
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2019, 10:55:14 »
Ajdå, där fanns inget enkelt sätt att reglera grundflödet på primärsidan.
Misstänker att det går att ändra flödet på primärsidan med shuntventilen?
Jag skulle plocka bort shuntautomatiken och försöka ställa in ett fast värde på shuntventilen som ger en bra värmefördelning mellan golvvärmen och radiatorerna.
Ser även en bypass på sekundärsidan, jag skulle stänga denna och ta bort ett don (t ex till badrummet) för att säkerställa flödet på golvvärmens cirkpump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!