Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärmen ger ingen värme - endast 19 grader i huset  (läst 11134 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad NiclasBlockgren2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag är inte så kunnig inom området men ska försöka beskriva mitt problem. Bor i ett Götene-hus från 2006 som är på ca 165 kvm. Jag är andra ägaren så jag har inte full koll på uppvärmningen. Vi har golvvärme på bottenvåningen och radiatorer på ovanvåningen. På ovanvåningen har vi inga problem med värmen, där fungerar det bra. Däremot så är golven väldigt kalla på bottenvåningen. Hur jag än gör så blir det inte mer än ca 19 grader på bottenvåningen och man kan inte känna att det finns golvvärme, i badrummet är det ibland iskallt på golvet.

VP: IVT 495 TWIN
Värmekurva: 5.0
Finjustering: +4
Framledning: 35,8
GT1: 36,0
Ute GT2: 4,9
Tappvarmv. GT3: 50,3
Varmvatten GT3: 49,4
Värmevatten GT3: 36,3
Extern givare: 7,8

Jag anser att värmekurvan är ganska högt uppskruvad tillsammans med finjusteringen, trots detta märker vi ingen skillnad. Jag har provat att justera ventilerna på golvvärmen så att dessa är öppna exakt så mycket som det står i våra papper men ingen skillnad. Jag tycker att returledningarna på golvvärmen är betydligt kallare än framledningarna. Termostaterna i rummen står på max och styrdonen är öppna.

Vad kan jag mer testa? Förslag på firma i Lund-trakten i skåne som eventuellt kan felsöka?

Tacksam för all hjälp!

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Golvvärmen ger ingen värme - endast 19 grader i huset
« Svar #1 skrivet: 25 november 2012, 11:22:23 »
Att golvslingereturerna är betydligt kallare och beskrivningen i övrigt tyder pÃ¥ att flödet genom golvslingorna är för lÃ¥gt. Finns det en separat värmekrets med shunt med cirkulationspump för golvvärmen? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad NiclasBlockgren2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tack för svaret. Som du förstår av mina formuleringar så har jag inte så bra koll på dessa saker och jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Kan bilden svara på din fråga?

Utloggad NiclasBlockgren2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Har jag förstått det rätt om det längst upp till vänster sitter en shunt motor och längst ner till höger sitter det en shunt ventil? Ovanför denna ventil tror jag det sitter en pump? Kan man ändra flödet på pumpen genom att vrida på "skruven"?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärmen ger ingen värme - endast 19 grader i huset
« Svar #4 skrivet: 25 november 2012, 13:50:23 »
Där sitter som sagt både en cirkpump och en shunt.
Vad jag kan se så är alla termostater öppna.

Kontrollera om cirkpumpen snurrar, det sitter en centrumskruv på denna, är du osäker kan du lossa skruven och kolla.
Man kan då även hjälpa igång pumpen, om den står stil,l genom att vrida på pumpaxeln som syns innanför skruvhålet.
Det kommer några droppar vatten så skruven lossas så ha en trasa beredd.

Det verkar vara en shuntstyrning uppe till vänster som sagt, kan du kolla lite mer noggrant på i vilket läge shuntventilen är i?
« Senast ändrad: 25 november 2012, 13:52:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärmen ger ingen värme - endast 19 grader i huset
« Svar #5 skrivet: 25 november 2012, 13:54:16 »
Kan man ändra flödet på pumpen genom att vrida på "skruven"?

Om flödet kan ändras så gör man det på en ratt som sitter på den svarta "lådan" på vänstra sidan av cirkpumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad NiclasBlockgren2

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag hittar ingen ratt som sitter på den svarta "lådan" så en sådan har jag nog inte.

Jag har lossat på centrumskruven på cirkpumpen och vridit lite på pumpaxeln (om den ser ut som en skruv) men jag vet inte om pumpen är igång, hur vet man detta? Vattnet som sipprade ut var riktigt varmt.

Om shuntventilen är längst ner till höger så har den en liten gradering med rött och blått (syns längst ner på bilden). Denna står i princip så långt på det blåa som möjligt.

Inställningarna på shuntstyrningen är enligt nedan:
C - Värmekurva: 1,5
P - parallellförskjutning: 2.5
N- Nattsänkning: 0
Sec - Impuls fördröjning: 20

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Golvvärmen ger ingen värme - endast 19 grader i huset
« Svar #7 skrivet: 25 november 2012, 17:01:12 »
Jag har lossat på centrumskruven på cirkpumpen och vridit lite på pumpaxeln (om den ser ut som en skruv) men jag vet inte om pumpen är igång, hur vet man detta? Vattnet som sipprade ut var riktigt varmt.

Snurrar inte pumpaxeln av sig själv så funkar den inte.
Om grejerna var igång när du lossade skruven så är felet hittat, byt cirkpump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pricken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 2,5 mil söder polcirkeln...burr
  • Antal inlägg: 1430
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
  • Fifaen vad det gÃ¥r, i buskar och hÃ¥r.....
SV: Golvvärmen ger ingen värme - endast 19 grader i huset
« Svar #8 skrivet: 25 november 2012, 18:07:01 »
Ett knep man kan ta till för att kolla om en CP snurrar är att ta en skruvmejsel och hålla mot pumphuset, och stoppa örat mot andra ändan(handtaget) på skruvmejseln. Det skall höras ett tydligt surr från den om den går.
Ã…r 1 TOT 13213kWh VP 6373kWh
Ã…r 2 TOT 12611kWh VP 5614kWh
Ã…r 3 TOT 12873kWh VP 6147kWh
Ã…r 4 TOT 13807kWh VP 6787kWh

Ql med VP

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!