Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Liten tekniktank för L/V VP med slinga för FTX varmvattenbatteri?  (läst 5686 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Är nyfiken på om det finns små tekniktank, ca 100liter som kan agera volymtank till en luft/vatten värmepumpsanläggning och samtidigt har en slinga som går att ansluta till ett varmvattenbatteri på tilluften efter ett FTX-aggregat?

Vart hittar man i så fall en sådan tank till rimligt pris?

Bakgrunden är att jag idag har en vanlig vb-tank på 120liter som volymförstorare. I serie med framledningen från VP har jag en plattvärmeväxlare som via en egen glykolkrets matar ett varmvattenbatteri som värmer till-luften. Batteriet är placerat på kallvind därav separat krets med glykol. Det funkar sådär eftersom temperaturen i glykolkretsen varierar för mycket (VP är on/off-typ) vilket gör att shunten på varmvattenbatteriet har svårt att hålla en jämn temperatur på till-luften.

Om jag istället för plattvärmeväxlare har en slinga i själva tanken intalar jag mig att temperaturväxlingarna inte blir lika dramatiska?
« Senast ändrad: 22 augusti 2010, 21:34:39 av Erik-NA »
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nibe PCU-EL är en 100 liters VVB med en 22 mm slinga. Slingan är till för uppvärmning av varmvatten men det gÃ¥r säkert att använda den till att plocka ut värme ocksÃ¥. Nackdelen är priset, 8.4 kkr pÃ¥ Rinkaby.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
8400kr? Jisses!

Undrar om man kan öppna tanken och installera en slinga manuellt? En mekaniskt verkstad som kan löda koppartank?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
8400kr? Jisses!

Undrar om man kan öppna tanken och installera en slinga manuellt? En mekaniskt verkstad som kan löda koppartank?
Det är inget problem att svetsa i en slinga kopparn ligger bara pÃ¥ insidan som rostskydd och i ett värme system med dö vatten lär rostskydd  inte behövas. Men varför skulle det fungera bättre med slinga än med växlare ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Men varför skulle det fungera bättre med slinga än med växlare ?

Det är helt klart en motiverad fråga. Jag inbillar mig att en tank accumulerar värmen bättre än plattvärmeväxlaren som får in svalt vatten väldigt snabbt när VP stoppar. Det blir i praktiken returvatten från elementkretsen.

Ett alternativ skulle i så fall vara att sätta dit en liten acktank på glykolkretsen och konstruera en lösning som gör att värme från plattvärmeväxlaren endast tillförs då VP går, dvs när temperaturen över växlaren är högre än tempen i glykolkretsen.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du ersätter den nuvarande 120 liters tanken med en större bör du få stabilare framledning och därmed lättare för shunten att hinna med att reglera eller montera en snabbare shunt motor ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Tack för tipsen

Steg ett är att undersöka om jag inte kan tillverka en egen kopparslinga som passar i hålet (ca 10cm diameter) där elpatron sitter på min nuvarande varmvattenberedare som jag använder som volymtank.
Steg två är att ersätta plattvärmeväxlaren med denna slinga, om det nu är möjligt
Steg tre är att byta shuntmotorn till en snabbare variant.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Rinkaby rör säljer färdiga kopparslingor men dom gÃ¥r inte i ett 100 mm hÃ¥l tror dom är 290 mm i dia. SÃ¥ i sÃ¥ fall blir det till att skära upp ett större hÃ¥l iofs inget problem om man ändÃ¥ ska svetsa i tanken. Har just monterat en 10 meters i min knäpptank pÃ¥ 175 liter  *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Eller att man hittar en beggad tank på ca 100 liter med en slinga...
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
Har funderat lite till...

Idag är varmvattenbatteriet inkopplat via värmeväxlare på framledningen från VP/elpanna innan volymtanken (läste om att det skulle vara så någonstans) vilket gör att när VP stannar så får värmeväxlaren in returvattnet från radiatorerna.

Volymtanken buffrar värme, även om den inte så stor, endast 120L. Det förkommer ingen skiktning i tanken eftersom det är ett konstant flöde och dessutom är det en vvb, dvs inte gjord som acktank.

Det jag först kommer att prova är att flytta inkopplingen av värmeväxlaren till efter volymtanken för att se om det blir bättre.

Nästa steg är att byta ut ställdonet som reglerar värmen till tilluftsaggregatet. Idag sitter det en ställdon från Belimo med 90s gångtid, http://83.241.207.244/admin/sys/getBlob.aspx?admBloID=106639

Skall försöka hitta en ventil med kortare gångtid och samma inkoppling (tre el-ledare) för styrningen

IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!