Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Supertherm  (läst 3129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad barro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Supertherm
« skrivet: 27 november 2011, 00:15:46 »
hej på er !
Har läst mÃ¥nga inlägg i detta kanonforum, nu provar jag med mitt första inlägg... Flyttade 2006 till ett större hus, ca 270kvm souterräng där det satt en nyinstallerad Supertherm (den med direktförÃ¥ngning som inte är tillÃ¥tet längre). Känns som att effektiviteten pÃ¥ denna inte riktigt motsvarar mina önskemÃ¥l. Mätte förbrukning (okt2010 - sep 2011 kall vinter...)under 1 Ã¥r till drygt 17000 kw (uppvärmning samt vvatten) . Huset (1970) är bra isolerat, förutom att det inte finns isolering under plattan sÃ¥ det gÃ¥r en del golvvärme Ã¥t fel hÃ¥ll.Jag har golvvärme ca 40 m2 samt ett 10 tal element.  Vad tycker ni om forbrukningen ? FärstÃ¥r att det finns fler parametrar som spelar in men dÃ¥ jag funderar pÃ¥ att byta system behöver jag lite tankar kring vad ni tycker om förbrukningen... 2 vuxna, 2 barn med runt 20 grader i kÃ¥ken.
« Senast ändrad: 27 november 2011, 00:32:37 av barro »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Supertherm
« Svar #1 skrivet: 27 november 2011, 10:50:22 »
Ingår inte hushållselen i de där 17 000 kWh?
I så fall drar ditt hus lite mer än mitt, 63 kWh/m2 och år jämfört med 55 kWh/m2 och år i mitt fall.
Nu är ju detta ingen katastrof, det är bra mycket billigare än direktel eller olja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad barro

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Supertherm
« Svar #2 skrivet: 27 november 2011, 22:07:30 »
Nix, hushållsel tillkommer, ca 7000 kw. Men som sagt det är rätt mkt yta att värma. Den tuffar ju och går men låter som en gammal traktor. Sitter och funderar på den nya Atecen, men den kostar ju en del, frågan är om det är värt det.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!