Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F730 fel fläkthastighet?  (läst 4515 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gran88

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE F730 fel fläkthastighet?
« skrivet: 07 februari 2021, 22:16:34 »
Hej!

Jag har nu bott drygt 1 år i ett 141 kvadrat enplans nyproduktion, bara golvvärme. Vi har en nibe F730.

Tycker den har fungerat bra o förra vintern gick elpatron sällan in, var ju dock milt.

Har nu läst lite här på detta eminenta forum att en FLVP kräver ordentligt med ventilation. Så jag kollade upp vad min luftflödesgivare brukade visa (180-190) på 55% fläkthastighet(normal). Det verkade vara rätt inställt för min husstorlek.

Men jag tänkte då att jag testar o köra (fläkthastighet 3) 75% i ett par dagar för att se vad som händer. Fick då lufthastighet (250-260).

Det jag märkte då var att kompressorn kan nu köra i nästan 120 HZ, tidigare gjorde den max 85-90 HZ, aldrig mer då suggasgivaren verkar strypa den om det blir -1 eller -2 grader.

Nu klarar maskin helt plötsligt att hålla en betydligt högre framledning utan att använda elpatron när det är flera minus ute.

Vad ska man dra för slutsatser? Bör jag ha högre ventilation än de 55% fläkt som installatör angett? Tänker att med högre fläkt drar man ju in mer kalluft också så jag vet inte vad som är bäst.
Känns ju som att maskin ska kunna köra 120 HZ och inte de 85-90 HZ jag max haft innan?

Mvh

Utloggad krambriw

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm/Sverige
  • Antal inlägg: 1855
  • Karma +2/-3
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 fel fläkthastighet?
« Svar #1 skrivet: 08 februari 2021, 09:33:25 »
Hej o välkommen till forumet!

När det gäller att ha "rätt" fläkthastighet så finns det mycket skrivet om detta. I grunden ställs alltid fläkthastigheten in för att uppfylla kraven så du får en normenlig ventilation (0,35l/s och m2 boyta). Sedan finns det lite andra aspekter att ta hänsyn till:

Avfrostningsproblem: Just den modellen av flvp du har samt den andra (Nibe 750) är behäftad med "konstruktionsmissar" vilket gör att dom lätt kan isa igen, dvs kraftig isbildning, som på senare modeller åtgärdats med extra värmeslingor som då ska påskynda avfrostningen för att undvika kostsamma sk "långa avfrostningar". Om man läser runt på forumet konstaterar man att det för dessa pumpar inte räcker med normenlig ventilation, dom vill ha mer luft för att fungera bra
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61543.0   

Komfort & hälsa: Mer luft in under den kalla årstiden ger mer kalldrag och definitivt mycket torrare inomhusklimat vilket inte är bra ur hälsosynpunkt. Det finns studier som visar att ventilationen ur hälsosynpunkt borde halveras under den kalla årstiden. Med NIBE's pumpar av nämnda typ är det snarare tvärtom, den behöver höjas för att gå effektivt

Besparing: Klart är att bästa besparingen erhålls om man kan låta kompressorn ensam svara för uppvärmning och varmvatten. Men frågan är var gränsen går och om det är energi och kostnadsoptimalt att fläkta på för mycket, alltså överventilation. I en annan tråd diskuterades att en flvp (iofs av annan typ) kunde leverera 0.15 kWh extra i energi om den matades med ytterligare 50 m3 frånluft per timme. Det säger sig självt att det måste vara mycket dyrare att värma upp dessa 50 m3 än vad kostnaden för 0.15 kWh tillskottsenergi är. Jag har inte sett en sådan uppgift för just din modell, dvs hur mycket mera luft i m3 per timme den behöver för att gå upp till 120 Hz från 85 Hz. Vad innebär det att luftflödesmätaren visar 250 istället för 180? När man vet det och hur mycket mer energi pumpen då levererar kan man ju göra en bedömning om det är värt det. Det kan ju faktiskt visa sig att det är bättre att ventilera något mindre så att kompressorn inte går på max och istället betala för små kortare inhopp med elpatron. Dessutom, om man betänker livslängd, så är jag nog av den meningen att din kompressor kommer hålla längre om den inte behöver gå på max långa stunder

 



« Senast ändrad: 08 februari 2021, 09:35:35 av krambriw »
CE50 installerad och driftsatt augusti 2010. Tidigare 24-25000 kWh per år inklusive allt. 170 m2, 2-plan, välisolerat JW-hus från 1989. Total årsförbrukning 2023: 11598 kWh varav hushållsel ca 8000kWh
Ungefär 21 kWh/m2/år för VV, värme och ventilation (Klimatzon III)

Räcker med enbart kompressorn för att klara husets värmebehov ner till ungefär -10 (jan-2024)

Utloggad Lasse-Hifi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 fel fläkthastighet?
« Svar #2 skrivet: 08 februari 2021, 09:53:10 »
Jag kan helt klart rekommendera att ta in någon som kan kontrollera rätt luftflöde i huset på frånluftskanalerna. Jag anlitade en sotare som rengjorde alla ventilationskanaler och sedan justerade in rätt luftflöden på alla ventiler. Det slutade med att vi justerade upp fläkthastigheten med 5 % (så det var ganska bra inställt från början).

Sedan drar jag ner ventilationen tillfälligt då vi har rätt bra köldknäppar just nu på ner mot - 16 grader.

Jag har även tre barn som ibland duschar/badar efter varandra, då drar jag på fläkten ibland runt + 15% för att få ut fukten lite snabbare från badrummen.
2-plans kedjehus på 138 kvm + uppvärmt garage i Sollentuna, 2 vuxna + 3 barn. Vattenradiatorer. Eluppvärmt spabad. Nibe F370 installerad aug. -11. Köldmedelhaveri -16, påfyllt köldmedium feb-17. Utbyte förångare och kompressor juni-18. Loggas med Loggamera.se

Utloggad perra83

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 fel fläkthastighet?
« Svar #3 skrivet: 08 februari 2021, 09:59:22 »
Ventilera enligt normen eller strax över.
Att låta kompressorn gå på max längre perioder tror jag inte heller är bra. Kortvarigt är absolut inga problem typ om den måste varva upp efter att man har duschat eller nått.
Om elpatronen går in några timmar per dag gör inte så mycket under januari och februari.

Vi hade t.ex. 200 kWh högre elförbrukning för januari i Ã¥r jämfört med januari 2020. Det är lixom inget som pÃ¥verkar hushÃ¥llskassan   ;)
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan  *Cronspisen 3m³ ved/Ã¥r uppskattat  *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17  *Acetec PD-250 -14  *Östberg Heru 100 S EC -21  *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9  *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh  FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!