Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Folksam har felstatestik pÃ¥ olika tilverkares pumpar  (läst 3150 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Folksam har felstatestik på olika tilverkares pumpar
« skrivet: 12 november 2006, 12:18:19 »
Hej
Fick en länk till Folksam på deras omfattande felstatestik på olika värmepumpar LÄS den innar du köper pump. Saknar viktig information på hur många pumpar är försäkrade på för olika modellerna.
Även feltyper är registrerade. Mycket bra kundinformation frÃ¥n Folksam. Tack Folksam för viktig information.  studs

http://www.folksam.se/varmeguiden/index.htm

Hälsningar
Curt
« Senast ändrad: 12 november 2006, 12:29:35 av Arof »

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2500
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Folksam har felstatestik på olika tilverkares pumpar
« Svar #1 skrivet: 12 november 2006, 13:53:47 »
Jo det är väl bra men den blir ju helt ointressant när man inte vet hur många som är levererade.

Det kanske ser bra ut att märke x har 1 haveri medan märke y har 20 haverier men märke x kanske har levererat 20 dvs 5%fel medan märke y har levererat 1000 dvs 2% fel.

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Folksam har felstatestik på olika tilverkares pumpar
« Svar #2 skrivet: 12 november 2006, 16:27:00 »
Hej
Har  skrivit till Folksam att informationen inte är fullständig om man inte vet populationens storlek för varje modell. Hoppas att informationen kompletteras. Men det fins annan nyttig info oxÃ¥. En
tilverkare betalar reservdelarna medan konkurenten tar betalt Leverantörernas namn  är utsatta. Den infon ger lite press pÃ¥ den snÃ¥le leverantören.
Vacker Birma du har!
Hälsningar
Curt
« Senast ändrad: 12 november 2006, 16:29:09 av Arof »

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Folksam har felstatestik på olika tilverkares pumpar
« Svar #3 skrivet: 12 november 2006, 17:15:32 »
Problemet för folksam är att dom inte har en aning om antalet sålda enheter från vardera märken, även om generalagenterna uppger sina siffror så förekommer det en mycket stor del paralellimporterade maskiner. Såg den listan för ett tag sen och om inte jag minns fel så listar dom maskiner som har några år på nacken. Det bästa vore om dom la ut listor varje år och då även med en uppskattning med hur många som har sålts av respektive märke.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad asdf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 430
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Folksam har felstatestik på olika tilverkares pumpar
« Svar #4 skrivet: 14 november 2006, 15:37:32 »
Vill inte paralellimportörerna uppge hur många de har importerat/sålt.

SÃ¥g en uppgift frÃ¥n onzza att det sÃ¥lts 140.000st  E9DKE.
Gäller det sverige eller världen?
Om det gäller sverige då har onzza lyckats få tag i information från alla importörer.
Då borde också värmepumpsforum kunna få tag i information.
Är det någon som har försökt ringa runt till importrer och sagt att de kommer från värmepumpsforum.


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Folksam har felstatestik på olika tilverkares pumpar
« Svar #5 skrivet: 14 november 2006, 18:19:14 »
Man håller det här hemligt, pga av konkurrensskäl. Så har man sagt, nu vet jag inte säkert.
Men det är rent trams, se på bilindustrin!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8450
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Folksam har felstatestik på olika tilverkares pumpar
« Svar #6 skrivet: 14 november 2006, 18:54:44 »
Det är nog ingen hemlighet för dom flesta paralellimportörer hur många av en viss modell dom har sålt.
Problemet ligger i att det finns ganska många importörer som tar från olika håll i Europa vilket gör det lite svårare att ge en siffra
som stämmer, men på ett ungefär går det nog om det finns någon som orkar sitta och ringa runt till alla.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Folksam har felstatestik på olika tilverkares pumpar
« Svar #7 skrivet: 14 november 2006, 20:44:09 »
Dom stora på berg och ytjordvärme håller det hemligt!!!
Åtminstone för ett par år sen! Det är ynkligt tycker jag!

Det borde finnas branschstatistik
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Arof

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: Folksam har felstatestik på olika tilverkares pumpar
« Svar #8 skrivet: 15 november 2006, 09:26:27 »
Hej
Eftersom alla pumphaverier inte är medtagna utan endast Folksams så antar jag att svårigheten är att ur villaförsäkringen plocka ut just dom som har värmepumpar eftersom värmepumpen ingår i maskindelen av försäkringen som tvätt o disk maskiner. Antar att Folksam inte tcknar särskild maskinförsäkring för pumpar.
Hoppas jag får svar från Folksam om att inte totala antalet per modell är medtagen.
Hälsningar
Curt

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!