Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skärpta energiregler  (läst 14782 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
Skärpta energiregler
« skrivet: 29 augusti 2008, 08:00:48 »
Skärpta energiregler för eluppvärmda hus
http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=3925&epslanguage=SV






« Senast ändrad: 29 augusti 2008, 08:05:22 av Hansson »
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #1 skrivet: 29 augusti 2008, 21:55:37 »
Hej

För mitt hus skulle det innebära högst 9400 kWh till uppvärmning. Mitt hus i originalskick från 1979 vill nog ha 13000 kWh per år räknat mot referensperioden 1960-1991. Gör jag en överslagsberäkning så verkar det krävas väggtjocklekar på ca 250 mm och lågenergifönster (dessutom rimlig fönsteryta). Moderna hus med direktel och större glaspartier fixar inte dessa krav.....

Man behöver alltså värmepump för att ha stora glasytor..... Sc:,h

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #2 skrivet: 02 september 2008, 16:43:40 »
Noterade att det ställs krav för eluppvärmning.
55 kWh/m2
Här är intressant läsning om bergvärmepumpar-en utvärdering av större installationer.

http://www.bebostad.se/Genomforda%20projekt/Rapporterna/Ekonomisk%20och%20driftserfarenhetsmassig%20utvardering%20av%20bergvarmepumpar%20rev%20080314.pdf
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #3 skrivet: 03 september 2008, 11:45:54 »
Hej

Kraven på elvärmda hus har alltid varit högre ställda än andra hus, ändå sedan 70-talet. Men efter att ha läst igenom materialet så känns inte kraven orimliga alls. Med en värmepump så kan man ha rätt dåliga fönster och tunna väggar utan att falla igenom kraven. T o m med en enkel luft/luftvärmepump så klarar man lätt kraven, även i lite halvdåligt isolerade hus. Kör man bara elvärme så blir det lite tuffare.

Det var även intressant att se kalkylerna för värmepump kontra elvärme/isolering i olika delar av landet. Jag trodde faktiskt att det var större skillnad än så till värmepumparnas fördel. Men det beror väl på indata också förstås, sisu gäller väl här också misstänker jag.

Undrar vad de menar med uteluftvärmepump ? luft-vatten ?

MVH/Gano





2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Skärpta energiregler
« Svar #4 skrivet: 03 september 2008, 18:26:33 »
Lite svårare i hyresbostäder att få bra siffror..
Tex kulvertar, vv behov, högtemp radiatorsystem.
Ingen som verkligen finjusterar, utan den mest frusna hyresgästen får ofta styr framledningen det innebär ofta att alla dom andra får strypa eller har övertemp.

Reservation för att jag inte orkat läst hela ännu...
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Oppti

  • Berg och Luft
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 232
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #5 skrivet: 04 september 2008, 14:27:12 »
Helt riktigt så förbrukar hyreshus mycket mer än villor. Fast det borde vara tvärt om, om husens geometri beaktas. Andelen yttervägg är ju högre ju mindre huset är.

Att boverket nu inför regler för energiåtgång vid olika uppvärmningssätt är lite underligt.
Som villaägare är man ju rätt flexibel och väljer det sätt som just nu är billigast.

Men man kan ju andas ut när man ser hur den egna förbrukningen ser ut.
Hushållsel ca 7000 kWh.
Uppvärmning 10 000 kWh eller 50 kWh/m2
Bor i villa med frånluftsvärme (IVT 402 samt T400) och luftvärmepump (Panasonic)samt direktverkande el.
Ansvarig för VP  Thermia Diplomat Duo Inverter i annat hus

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Skärpta energiregler
« Svar #6 skrivet: 04 september 2008, 16:10:08 »
T o m med en enkel luft/luftvärmepump så klarar man lätt kraven, även i lite halvdåligt isolerade hus. Kör man bara elvärme så blir det lite tuffare.

Hej Gano!

Menar du att man klarar dessa krav med en luft/luft?
Det tvivlar jag starkt på!
Effektkravet på 4,5kW klarar man inte med "halvdåligt" klimatskal (en luft/luft bidrar inte med stor effekt vid DVUT).
Jag tror även att det är svårt att klara energikravet på 55kWh/m² (beräknat för normalt brukande)

Eller menar du att luft-/luft-värmepumpen används tillsammans med fjärrvärme eller biobränsle?
« Senast ändrad: 04 september 2008, 16:12:09 av seekn_destroy »

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #7 skrivet: 04 september 2008, 18:24:34 »
Hej seekn_destroy

Varmvatten och hushållsenergi räknas inte in, läste du det ? Dessutom gäller 55 kWh/m2/år bara i de sydligaste delarna. Längre norrut gäller 75 respektive 95 kWh/m2/år. Komihåg att ett hus med direktel är förhållandevis välisolerat, ofta med 3-glas och 150-200 mm mineralull. Jag tror att vår uppfattning om "halvdåligt isolerat" skiljer sig åt. ;)

Redan när jag installerade den första lilla värmepumpen 1994 så klarade jag detta ganska enkelt.

MVH/Gano

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Skärpta energiregler
« Svar #8 skrivet: 05 september 2008, 08:22:23 »
Jag har inte läst det oppti bifogade, men i de föreslagna kraven frÃ¥n Boverket, som Hansson bifogade,  skall varmvatten ingÃ¥! (inte hushÃ¥llsel)
Sedan tror jag effektkravet är svårare än energikravet med Luft-Luft/-pump.

Jag tror inte att det är omöjligt för dig, som energimedveten, att klara dessa krav, men för en vanlig Svensson...

Vad tycker ni om de föreslagna kraven?

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #9 skrivet: 06 september 2008, 17:44:45 »
Nej, jag tror inte att varmvattnet ingår:

Citat:

"Byggnadens energianvändning fördelat på Atemp uttryckt
i kWh/m2 och år. Hushållsenergi inräknas inte.
Inte heller verksamhetsenergi som används utöver
byggnadens grundläggande verksamhetsanpassade
krav på värme, varmvatten och ventilation
"

Typisk byråkratisvenska. Men jag tolkar det ändå som att varmvattnet inte ingår eftersom varmvattnet beror på antalet personer i hushållet osv. Hur skulle en familj som bor i ett hus på 100 kvm i t ex Borås kunna fixa det ? 5500 kWh totalt 55kWh per kvm och år). Först 5000 kWh i varmvatten och sedan uppvärmningen....nej, det faller på sin egen orimlighet tycker jag.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Skärpta energiregler
« Svar #10 skrivet: 10 september 2008, 08:11:42 »
Om du läser texten "Byggnadens energianvändning" Under definitioner på sida 2 står det tydligt att tappvarmvatten ingår!

Jag tolkar texten
"Inte heller verksamhetsenergi som används utöver
byggnadens grundläggande verksamhetsanpassade
krav på värme, varmvatten och ventilation"


som att, om familjen slösar med varmvatten, ventilerar för mycket eller har hög innetemperatur så ska energin för detta inte inräknas!
Alltså 55kWh/m² skall uppfyllas vid normalt brukande.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #11 skrivet: 10 september 2008, 10:35:22 »
Hej

Jag ringer Boverket och kollar.

MVH/Gano
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad seekn_destroy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 113
  • Karma +0/-0
SV: Skärpta energiregler
« Svar #12 skrivet: 11 september 2008, 11:06:14 »
Har du kollat med Boverket än? ::)

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #13 skrivet: 11 september 2008, 16:23:02 »
Hej

Jag har mailat, väntar på svar........

2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Skärpta energiregler
« Svar #14 skrivet: 12 september 2008, 11:06:10 »
Hej

Jag hade fel, varmvattnet ska ingå. Hade jag läst ännu nogrannare så hade jag kanske insett det.

Nu blir det intressant. EDIT. Skrev fel siffra på klimatzonen. Klimatzon 3 i förslaget sträcker sig från Skåne ända upp till Uppsala, Västmanlands och Örebro län. Ett hus på 130 kvm i Örebro får dra högst 7150 kWh/år inkl varmvatten. Hoppsan.

Direktverkande el verkar bli ett alternativ enbart för lågenergi/passivhus. Direktverkande el kommer troligen att försvinna med denna förordning, kraven går inte att uppfylla helt enkelt. För mer normala väggtjocklekar blir det värmepumpar och/eller solfångare. I varje fall minst FLVP.

Hittade förresten alternativa riktvärden på U-värden och passade på att räkna om dem till isoleringstjocklekar:

Tak minst 50 cm mineralull.
Vägg minst 40 cm mineralull (!!)
Fönster/dörrar högst 1,1 i U-värde. (Detta är ganska nära ett passivhus)

MVH/Gano

« Senast ändrad: 15 september 2008, 08:22:02 av Gano »
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!