Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Vent 202 problem tryck och larm  (läst 577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad azerty

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Estocolmo
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Vent 202 ägare - Sjukt missnöjd med IVT
IVT Vent 202 problem tryck och larm
« skrivet: 26 april 2023, 20:54:39 »
Har en IVT Vent 202 som är inköpt 2016.
Pedsonlig åsikt är att det är den sämsta produkt jag någonsin har köpt. Så nu var det sagt.

Nu till problemet. Den larmar och har larmat ofta sen den var cirka 3 år gammal. Eller lite tidigare än så.

Oftast är det samma larm, överhettningsskyddet som utlösts.
Vi har haft folk från Energikomfort här som försökt fixa det. Men sist sa killen till och med att han inte visste vad felet var. Men han hade återställt larmet och rengjort spillkoppen.
Kan säga att det höll i typ fyra dagar.

Har låtit det vara sedan dess. Återställa larmet kan jag göra själv.

Men idag kände nått nytt. Som vanligt när larmet gått så gick trycket med till 0,5 bar.

Så jag gjorde som vanligt. Tryckte på knappen för överhettningsskyddet och fyllde på lite vatten. Kort efter hörde man hur den byggde upp för nått sen sprutade det vatten ur ena slangen som går till spillkoppen.

Efter det får jag inte upp trycket. Det står konstant på 0.

Två gånger har jag fått upp det lite till 0,5. Men kort efter så sticker den iväg till typ 3,5 och sen sprutar vatten ur slangen och trycket återgår till 0.

Har hört av mig men ingen kan komma förrän imorgon gissar jag.

Lär bli kallt inatt.

Och förhoppningsvis kan de tillfälligt (som vanligt) laga problemet imorgon.

Men har någon annan haft detta problem? Vad gör man om trycket sticker iväg? Kan man släppa ut trycket lite så den inte går till Max sen släpper ut allt?

Hjälp!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: IVT Vent 202 problem tryck och larm
« Svar #1 skrivet: 26 april 2023, 21:04:55 »
Förtrycket i expansionskärlet verkar ha varit fel från dag 1. Jag nollställer det på alla installationer och service jag är med på. Det finns en chans att det är lösningen på alla problem du haft, efter omfattande avluftning när trycket är tillbaka.

Men jag gillar att du är missnöjd med din pump, man ska vara ärligt och inget ska behöva döljas. Göra det lilla extra som gör kunden nöjd är en bristvara idag, det kan vara både ombudets eller produktens fel.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad azerty

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Estocolmo
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Vent 202 ägare - Sjukt missnöjd med IVT
SV: IVT Vent 202 problem tryck och larm
« Svar #2 skrivet: 26 april 2023, 22:02:35 »
Förtrycket i expansionskärlet verkar ha varit fel från dag 1. Jag nollställer det på alla installationer och service jag är med på. Det finns en chans att det är lösningen på alla problem du haft, efter omfattande avluftning när trycket är tillbaka.

Men jag gillar att du är missnöjd med din pump, man ska vara ärligt och inget ska behöva döljas. Göra det lilla extra som gör kunden nöjd är en bristvara idag, det kan vara både ombudets eller produktens fel.

Tack för svar!!

Får hoppas att någon kan komma imorgon. Den firman som installerade och som jag använt sedan dess är jag egentligen inte missnöjd med. Det är bara det att det inte lösts helt.

Men jag hoppas de kan göra det du sa.

Varje halvtimme som jag kollar pannan har den gått ner till 0 i tryck. Trycker in knappen för överhettningsskyddet, då låter det som att man börjar koka vatten i pannan och då stiger trycket till typ 2 sen ner till 1,5. Sen sjunker den till 0 efter en stund.

Håller tummarna för att det inte blir för kallt i natt.

Tack för svar!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3578
  • Karma +2/-0
SV: IVT Vent 202 problem tryck och larm
« Svar #3 skrivet: 26 april 2023, 22:26:22 »
Case 1:
Om du har någon cykelpump med bilventil, pumpa i luft i expansionskärlet och dumpa genom säkerhetsventilen tills systemvattenmätaren slutar visa samma som cykelpumpen.

Case 2:
Visar cykelpumpen över systemmätaren, sänk lufttrycket till 0,5 bar, inget dumpande genom säkerhetsventilen behöver göras.

Tror det blir kallt i natt annars.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad azerty

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Estocolmo
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • IVT Vent 202 ägare - Sjukt missnöjd med IVT
SV: IVT Vent 202 problem tryck och larm
« Svar #4 skrivet: 26 april 2023, 22:57:45 »
Case 1:
Om du har någon cykelpump med bilventil, pumpa i luft i expansionskärlet och dumpa genom säkerhetsventilen tills systemvattenmätaren slutar visa samma som cykelpumpen.

Case 2:
Visar cykelpumpen över systemmätaren, sänk lufttrycket till 0,5 bar, inget dumpande genom säkerhetsventilen behöver göras.

Tror det blir kallt i natt annars.

Tack! Men oj. Jag vet inte ens vad allt det där är. Vad jag når genom luckan längs ner är knappen för överhettningsskyddet, stänga av vatten samt fylla på vatten. Samt någon annan rund grej man kan skruva på. Får väl lägga en filt på barnen och hoppas vi inte fryser för mycket imorgon.
« Senast ändrad: 26 april 2023, 22:59:23 av azerty »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!