Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair 110 motorskyddet utlöser ofta  (läst 1359 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Steva77

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kallinge/blekinge/sweden
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Ecoair 110 motorskyddet utlöser ofta
« skrivet: 21 november 2010, 18:29:00 »
Jag har en ecoair 110 som föregående husägare installerat och har kopplat genom den gamla panna.
Nu är det så att motorskyddet utlöser ofta och jag är inte så haj på detta kan göra inställningarna i pumpen å så men fattar inte varför det ska utlösa hela tiden, eller iaf ofta.

Tacksam för svar då de snart blir kallt ute...

Mvh

Stefan

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoair 110 motorskyddet utlöser ofta
« Svar #1 skrivet: 21 november 2010, 21:03:04 »
Det tyder på nått elfel.
Det du enkelt kan göra själv är att byta ut propparna till VP:n.
Någon av dem kan vara lite skadad så VP:n inte får tillräcklig spänning på alla faser.

Annars får du ta hem en elektriker som får kolla genom grejerna ordentligt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fredrik O.

  • Vindkraftsreparatör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg/Sverige
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ecoair 110 motorskyddet utlöser ofta
« Svar #2 skrivet: 23 november 2010, 08:02:59 »
Har du dålig spänningskvallitet ut till värmepumpen kan motorskyddet lösa p.g.a. detta.
Min 107'a löste på motorskydd kompressor ett antal gånger strax efter den var nyinstallerad.
Det visade sig att när mina grannar brassade på mid sina elpannor på natten sjönk spänningen på någon fas så mycket att motorskyddet utlöste. CTC fixade detta genom att skicka ett nytt motorskydd/mjukstartskretskort på garantin.

Sen kan det ju faktisk vara så att motorskyddet gör sitt jobb och bryter då det faktiskt finns ett fel i kompressorn.

Det är inget vanligt motorskydd som går att "skruva upp" efter smak och tycke.

/Fredrik
Tegelhus i östra Trelleborg på ca 90m2, byggt 1909 och troligen aldrig tilläggsisolerat därefter och som tidigare värmts med TMV kombipanna från 1976 vilken de sista två åren i liv slukade ca 30000kWh el sista året år och dessförinnan ca 3-3,5m3 olja.
Egeninstallerad CTC EcoEl med EcoAir 107 kördes igång 2009-01-04. Total elförbrukning har sedan dess pendlat mellan 18300 och 24000kWh. Att notera är att tvättstuga och pannrum fick egna radiatorer och MYCKET varmare klimat efter VP installation. Innetemperaturen har höjts några grader. Garaget har de senaste åren haft grundvärme i form av eltemper.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!