Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vindkraftverk pÃ¥ villatomt i tättbebyggt omrÃ¥de? Störande inslag?  (läst 4177 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Raginglynx

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: AlingsÃ¥s, Sverige
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tycker ett eget vindkraftverk vore en utmärkt idé att kapa en del eller hela elnotan på vårt blivande bygge (påbörjas i April).

Däremot känner jag mig tveksam till vad grannar kommer tycka. Min fru är skeptisk själv till inslaget av ett vikndkraftverk och jag vet inte själv vad jag skulle tycka om grannen på solsidan smällde upp ett.
Det kan de faktiskt göra utan minsta bygglov om de håller sig till kraven på vindkraftverk utan bygglovskrav (max 3,0m vingspann, om det läggs ned skall det ej nå tomtgräns, ej monterat på fast byggnad m.m)

3 m vingspann är ändå en hel del och bör kunna reta blicken en hel del.

Sedan har man ju hört om ljud och vibrationer i hus om det monteras på huset.

Någon som har erfarenhet av vindkraftverk i tättbebyggt område?
Om ni är grannar - störst ni av grannens vindkraftverk?
Om ni har själva, upplever ni att grannar störs?
Störs ni själva av det visuellt?
Störs ni själva av det ljudnivåmässigt?
Om ni har det monterat på huset, störs ni av vibrationer/ljud av det?

I mitt fall blir det på huset eftersom vi inte fixar avståndet till tomtgräns och samtidigt få hela vingspannet över nockhöjden på huset.

Tycker idén är god och i den bästa av alla världar hade det inte stört särskilt mycket och alla hus hade haft ett monterat. Jag hade inte tvekat om hälften av alla grannar haft det ;)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du kommer garanterat att få resonansljud i huset, samt även reta en del grannar. Ett sätt som inte stör i lika hög grad är att skaffa solceller, dom varken låter eller stör utseendemässigt. Om det är av ekonomiska orsaker så är väl bägge alternativen högst tveksamma, men som hobby är det en annan sak.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Amatör-Micke

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ã…kersberga
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SmÃ¥ vindkraftverk brukar ha höga varvtal och det kan ge upphov till ett vinande ljud som kan vara irriterande. Du kan ju vara snäll mot grannarna och stänga av verket under sommartid dÃ¥ man vistas ute i trädgÃ¥rden. DÃ¥ kan du köra solceller istället.  tummenupp

Ett hett tips är att skaffa en vindhastighetsmätare och sätta upp på rätt höjd på den aktuella platsen. Samla data några månader och se hur mycket det egentligen blåser. Förmodligen blåser det mindre än du tror, och då kanske det faller på att effekten blir löjligt liten. Ofta anger man effekten på vindkraftverk vid ganska höga vindhastigheter, och vid mer normala vindar blir det bara en pytte-del kvar av effekten. Jag tror att effekten blir ungefär en åttondel vid halverad vindhastighet, d.v.s. ett verk som skall ge 1000 W vid 10 m/s ger bara ca 125 W vid 5 m/s.

SÃ¥ jag tror att vindkraft bara lämpar sig pÃ¥ riktigt blÃ¥siga platser, allt annat är bortkastat. Men om man ser det som en hobby är det ju en annan sak.  ::) (Jag  har själv installerat solceller)
« Senast ändrad: 02 april 2012, 19:47:34 av Amatör-Micke »
Har just satt upp 4,3 kW solceller. Se min Solcell-blogg:

http://solceller.weebly.com/solcell-bloggen.html

Toshiba RAS 10 SAVP-ND

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!