Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?  (läst 12087 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Maranello

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-1
Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« skrivet: 20 december 2006, 10:43:00 »
Hej!
Jag har fått felkod H16 på min Panna E12. Utedelen måste bytas ut och säljaren rekommenderar att jag byter ut hela maskinen mot något annat. Han rekommenderar Panasonic XE9EKE AC Robot. Det som gör mig tveksam är att den har lägre effekt.

Vad skulle ni välja? Kanske rent ut av en helt annan maskin än Panasonic?

Kravet är att effekten ska vara likvärdig och ljudnivån på innedelen bör vara lägre.
Kom gärna med rekommendationer och synpunkter.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #1 skrivet: 20 december 2006, 11:34:47 »
Men välj en Panasonic XE12EKE AC Robot den är på 6.7kw..... Men vill även tipsa dig om en Fujitsu nocria 14 den har automatisk filterrengöring 9.1kw cop 4.44 samt ett mkt bra pris.


//Krister   *vinkar*


1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad BOB

  • Hej Hopp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #2 skrivet: 20 december 2006, 12:05:25 »
 studs

Byt till någon av Toshibas pumpar så blir du nöjd
TOSHIBA RAS-10  EKVP-E sedan Nov.2006.
Villa 98 m2 öppen planlösning, bor i  Kalmar kommun,elvärme (avstängd), 1 person i hushÃ¥llet

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #3 skrivet: 20 december 2006, 12:06:52 »
Men välj en Panasonic XE12EKE AC Robot den är på 6.7kw..... Men vill även tipsa dig om en Fujitsu nocria 14 den har automatisk filterrengöring 9.1kw cop 4.44 samt ett mkt bra pris.


//Krister   *vinkar*


Funderade precis förra gången jag läste tråden på hur länge det skule dröja innan du kom och föreslog en nocria :-) (Och då menar jag det inte som något negativt. Skulle nog gå på en sån om jag köpte pump idag)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #4 skrivet: 20 december 2006, 12:13:36 »
Vad är det här för skitsnack, ni vet alla vad som gäller  >:(

Mitt råd är att du köper en värmepump som ger minst samma uteffekt och att du t.ex. läser råd och röns test över luftvärmepumpar för att bilda dig en egen uppfattning om vad som är bäst.

99% av alla köpare är nöjda så om jag skulle tillåta denna typ av kommentarer skulle vi snart inte se annat i detta forum.

En splachscreen som bara visade Fujitsu Nocria, Toshiba, Sanyo, Mitshubishi Heavy o.s.v. ÄR BÄST !!! skulle vara det som ersatte detta forum, skulle funka precis lika bra och vara mycket lindrigare att sköta.

Kul eller hur.  ???
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #5 skrivet: 20 december 2006, 12:16:17 »
Dessutom, räkna med att lägga emellan om du byter "upp" dig, du kanske inte gör någon dålig affär, men det är svårt att hitta en värmepump i samma prisklass som E12DKE.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Maranello

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-1
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #6 skrivet: 20 december 2006, 12:24:28 »
Dessutom, räkna med att lägga emellan om du byter "upp" dig, du kanske inte gör någon dålig affär, men det är svårt att hitta en värmepump i samma prisklass som E12DKE.
Exakt, "XE9EKE AC Robot" ligger närmast i pris om man jämför med E12DKE. Därför är den mest intressant.
Frågan är alltså om den något mindre effekten (400W) kommer att märkas?

Att köpa en XE12EKE eller Mitsu eller liknande kräver flera tusenlappar i mellanskillnad.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #7 skrivet: 20 december 2006, 12:27:58 »
Vad är det här för skitsnack, ni vet alla vad som gäller  >:(

Mitt råd är att du köper en värmepump som ger minst samma uteffekt och att du t.ex. läser råd och röns test över luftvärmepumpar för att bilda dig en egen uppfattning om vad som är bäst.

99% av alla köpare är nöjda så om jag skulle tillåta denna typ av kommentarer skulle vi snart inte se annat i detta forum.

En splachscreen som bara visade Fujitsu Nocria, Toshiba, Sanyo, Mitshubishi Heavy o.s.v. ÄR BÄST !!! skulle vara det som ersatte detta forum, skulle funka precis lika bra och vara mycket lindrigare att sköta.

Kul eller hur.  ???



Det va absolut inte min mening att jag skulle framhålla nocrian som "bäst" jag ville bara ge Maranello ett tips eftersom han efterfrågade tips.... sen så är väl nocrian lite effektstarkare och en aning dyrare.... men men det ligger nå i det du säger Rickard nästan alla tycker väl att just sin pump är bäst..... oavsett...



//Krister   *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #8 skrivet: 20 december 2006, 12:33:19 »
Skillnaden i pris mellan Panasonic XE9EKE AC Robot och Panasonic XE12EKE AC Robot är 2500kr så ok nog skiljer det ju en del och det är klart då blir ju skillnaden mellan Panasonic XE12EKE AC Robot och din E-12:a 3500kr. Så för din del kanske det är vettigast att köpa Panasonic XE9EKE AC Robot


//Krister  *vinkar*
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34890
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #9 skrivet: 20 december 2006, 12:35:26 »
Eller vänta tills du med säkerhet vet att de nya E12:orna har en uppgraderad kompressor, enligt BosseVärmepumpsdoktorn har alla maskiner efter 0611? (lite osäker, sök på bosses inlägg) en uppgraderad kompressor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #10 skrivet: 20 december 2006, 13:19:21 »
Vad är det här för skitsnack, ni vet alla vad som gäller  >:(

Mitt råd är att du köper en värmepump som ger minst samma uteffekt och att du t.ex. läser råd och röns test över luftvärmepumpar för att bilda dig en egen uppfattning om vad som är bäst.

99% av alla köpare är nöjda så om jag skulle tillåta denna typ av kommentarer skulle vi snart inte se annat i detta forum.

En splachscreen som bara visade Fujitsu Nocria, Toshiba, Sanyo, Mitshubishi Heavy o.s.v. ÄR BÄST !!! skulle vara det som ersatte detta forum, skulle funka precis lika bra och vara mycket lindrigare att sköta.

Kul eller hur.  ???

Tjena Rickard.

Kan du klargöra vilka av inläggen du syftar på här?
Är det ursprungsinlägget  som frÃ¥gar om "vad skulle du valt" som är fel eller de som svarar pÃ¥ hans direkta frÃ¥ga om "vad skulle du valt?"

Jag kan förstÃ¥ att du inte gillar kommentarer som Välj vilken Toshiba som hellst dÃ¥ det inte pekar ut nÃ¥gon specifik pump och säkerligen inkluderar även pumar med mindre effekt än idag. Kan dock inte se vad som skulle vara fel med Kungen  frÃ¥n norr's inlägg om inte ursrpungsinlägget är fel.

Ursprungsfrågan var ju "Vad skulle ni välja? Kanske rent ut av en helt annan maskin än Panasonic?"

Inte kan det väl vara fel att svara på en direkt fråga?

Ber man om tips får man väl samla in dem, sålla bland dem, ta dem med en nypa salt då alla har olika åsikt och sen bilda sig sin egen uppfattning.



Utloggad BOB

  • Hej Hopp
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Kalmar
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #11 skrivet: 20 december 2006, 13:41:32 »
 *vinkar*
Får man svara så här,jag skulle välja Toshiba RAS-13
TOSHIBA RAS-10  EKVP-E sedan Nov.2006.
Villa 98 m2 öppen planlösning, bor i  Kalmar kommun,elvärme (avstängd), 1 person i hushÃ¥llet

gano

  • Gäst
gano
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #12 skrivet: 20 december 2006, 13:48:56 »
Ibland kan det nog bli lite väl mycket propaganda för det egna märket. Eftersom vi är lite anonyma så kan det lätt komma in smygreklam. Rickard är säkert bekymrad för att det sänker kvaliteten på sidan (med all rätt).

Passagens energisida har självdött just p g a låg kvalitet och en massa oseriösa inlägg. Vore väl synd om det hände här, eller hur ?

MVH/Gano



Pucko73

  • Gäst
Pucko73
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #13 skrivet: 20 december 2006, 13:58:52 »
Ibland kan det nog bli lite väl mycket propaganda för det egna märket. Eftersom vi är lite anonyma så kan det lätt komma in smygreklam. Rickard är säkert bekymrad för att det sänker kvaliteten på sidan (med all rätt).

Passagens energisida har självdött just p g a låg kvalitet och en massa oseriösa inlägg. Vore väl synd om det hände här, eller hur ?

MVH/Gano




Ja jag håller med. Vill bara veta tydligt vad som gäller. Frågor och tips om vad man ska välja tycker jag dyker upp hela tiden. Ska man lägga det på den nivån att man inte får fråga?
Vore konstigt om man tillåter frågan men inte svaret.

Dessutom upplever jag att det som gör detta forum så väldigt bra är den vilja som finns när det gäller att komma med tips, hjälpa andra osv. Då känns det inte helt rätt om folk som svarar på en fråga blir syndablocken.
Vi vill väl att folk ska hjälpa varandra.

Utloggad Marta

  • Kan en hel del, men är ännu inte nÃ¥gon
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: L-krona
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-1
  • Kön: Kvinna
  • Kärnkraft? JA Tack!
SV: Ersätta E12:a (felkod H16) med likvärdig maskin?
« Svar #14 skrivet: 20 december 2006, 14:19:45 »
Ett av förtagen säger att E12DKE-5, den nya med OK kompressor, skall komma till Sverige i Januari. Jag tycker inte det finns någon teknisk orsak att välja ett annat märke när felet är åtgärdat. Det kanske tvärt om är bästa valet, eftersom uppmärksamheten har varit riktad mot ett problem som de löst. Det är ju inte sååå lång väntan, men väl trist ändå att bränna av el en månad extra. Fast det är definitivt viktigast att tänka långsiktigt och inte hasta bara för att komma igång igen, helt igår.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!