Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkten gÃ¥r ut fel hÃ¥ll pÃ¥ innerdelen - Mitsubishi SRK25ZFX-S  (läst 1908 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ola_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,
hemma under sommaren och hjälpte min far att byta lager i motorn på innerdelen hos en Mitsubishi SRK25ZFX-S. Efter att plockat ihop allt igen verkar allt funka MEN fläkten går åt fel håll. De flesta kontakter är "idiotsäkra" så de kan man inte sätta fel och alla andra kabelanslutningar fotade jag innan jag tog isär det hela och det är ihopsatt rätt. Nu har jag slut på idéer och jag hittar inte heller nått schema till styrkortet.

Jag testade att manuellt sätta fart på motorn åt rätt håll och sedan slå på apparaten men den vänder direkt och kör åt andra hållet. Har ni möjligen några idéer eller är det bara till att köpa nytt?

Utloggad Krtek

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Pargas, Ã…boland / SV Finland
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hobbyinstallatör m f-gas cert o elcert
Ge inte tappt.
Åtminstone Sanyo hade i tiderna en fläktmotor där det var möjligt att svänga axeln fel väg vid montage. Varpå den snurrade åt fel håll.
Den här motorn förekom i olika luftvärmepumpar, hade vit housing.

Känner inte Mitsubishi men låter som det kunde vara samma fenomen eller fel.
EG hus 275m2 byggår -79 Åbolands skärgård, Finland
Nibe F2120-16 SMO40
Austria Email PZR800 energiberedare
LLVP C&H Panel CH-S09FVX (övre våningen)+ AirPatrol WiFi
LLVP Nordcel NC16-35G10L (Gree U-Crown, mellanvåningen)
Jäspi Eco Lux 30 oljepanna och Multiheater Eco 18 FVLP för golv och vattenförvärmning
Jäspi VLK 100 3kW varmvattenberedare
Uunisepät magasinerande spis
Vexve AM 40 Shuntstyrning (Pack A&B m trådlös innegivare) för radiatorerna.
Logger 3030 Pro
Tidigare ägare använde 3000L olja samt 9000kW el per år

aktuella värden på: http://e-logger.se/pub?Kurckasstigen&p=1

Utloggad Ola_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nja, i det här fallet är själva rotorn helt asymmetrisk, man kan alltså inte sätta den fel om jag har rätt för mig men ska kolla igen!

Denna bild från en annan tråd

« Senast ändrad: 26 augusti 2020, 19:12:59 av Ola_S »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Ola_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=47402.0;all
Jo har läst den tråden innan men hittar inget där som hjälpte mig vidare tyvärr.

Utloggad FAF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så blev min fläktmotor när jag lyckats vända rotorn i motorhuset efter lagerbyte i innerdelen, tog en stund innan jag förstod vad jag hade gjort för fel.

/Gunnar

Utloggad Ola_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Så blev min fläktmotor när jag lyckats vända rotorn i motorhuset efter lagerbyte i innerdelen, tog en stund innan jag förstod vad jag hade gjort för fel.

/Gunnar
Jo precis, kan man vända den så förstår jag att det kan hända, men i detta fall torde det vara omöjligt. Ska plocka ner allt idag igen och mäta upp motorn.

Utloggad Ola_S

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Då kopplade jag isär allt och konstaterade att rotorn var instucken fel trots allt, skämsmössa på! Jag visste mycket väl att metallkåpan skulle sitta på utsidan men jag tror min far stoppa in rotorn. Vad lär man sig av detta? Gör allt själv nästa gång! ::)

Nu går invertern fint och tyst igen med de nya lagerna. Tack för all hjälp! :-*
« Senast ändrad: 28 augusti 2020, 19:00:39 av Ola_S »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!