Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: RG05 snart värmeslag :-)  (läst 2121 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad elsheriffo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
RG05 snart värmeslag :-)
« skrivet: 18 april 2009, 23:03:08 »
Har i dagarna installerat en Rg05 givare till min vvm 300 för att komma tillrätta med solvärmen. Givaren rapporterar 24 grader till vmm och börvärdet är ställt till 21,5. Kompenseringen är ställd till 10 dvs det högsta värdet. Som jag förstår det så avviker ärvärde från börvärde 1 grad så sänks framledningen 10 grader i detta läge. Problemet är att vid 24gr innetemp så värmer radiatorerna fortfarande på. Kurvlutningen har jag lyckats med bra då den funkar alla dagar utan stark sol. Det kanske är så enkelt att man behöver starta om vvm?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: RG05 snart värmeslag :-)
« Svar #1 skrivet: 19 april 2009, 06:16:05 »
I meny 8.1.1 väljer du först S (för att komma åt servicemenyerna), sen måste du ange rumsgivare i meny 9.3.5.

I meny 6.1 ställer du in hur mycket rumsgivaren ska påverka framledningstemp.
I meny 6.2 så ska du ange "shunt 1".
Och i meny 6.3 ställer du in önskad rumstemp.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad elsheriffo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: RG05 snart värmeslag :-)
« Svar #2 skrivet: 19 april 2009, 09:48:42 »
sådär :-) Nu funkar det kanon. Hade missat punkt 6.2. Nu skall vi bara hitta en lämplig kompensering. Tack för hjälpen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!