Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen gÃ¥r konstant, bra eller dÃ¥ligt?  (läst 1907 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Linus81

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
Pumpen går konstant, bra eller dåligt?
« skrivet: 30 november 2010, 18:04:19 »
Jag kör en Fighter 2025 8kW (instalerad 2010) mot ett ved eldatsystem, (jag vet att det inte ska vara det bästa, men jag är nöjd). Jag har en 25 Kw vedpanna och 2 st 500 l acc-tankar, instalerat år 2000. Jag har starx under 100 m2 att värma.

Just nu är det -12° grader ute och vad jag kan förstå så går pumpen i princip oavbrutet. Jag har en av slavtanken "halft" bortkopplad, finns ingen kran till den övre kopplingen. Pumpen lyckas få topen på de båda tankarna till strax över och strax under 40 grader och min automat-shunt står på absolut max och släpper ut allt som finns i tankarna rakt ut i kåken.

Det är ingen värme att klaga på i huset, ca 21°. När vi installera pumpen var det lite olika gubbar här och de bedyrade alla att vi skulle klara oss jätte bra med en 8 kW till vårt hus, den är nämligen tilltagen om/när vi ska bygga ut.

Det en av gubbarna sa var att pumpen ska gå minst 50 min varje gång den startar, nu går den antagligen 24/7. Bra för pumpen? Dåligt för min el räkning?

Vad kan man göra? Ska jag dra ned på cirkulationshastigheten för att få bättre returtemp? Vad händer när det blir - 20°?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpen går konstant, bra eller dåligt?
« Svar #1 skrivet: 30 november 2010, 18:25:36 »
Det är OK att den går hela tiden.
Vad är tempdiffen mellan VP-in och VP-ut?

När det blir -20 ºC behöver du elda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Linus81

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen går konstant, bra eller dåligt?
« Svar #2 skrivet: 30 november 2010, 18:42:15 »
Jag eldar en gång i veckan nu för att hålla malaria, kolera och pesten borta från mina tankar.
Jag fick pumpen i somras och då smällde den upp 1000 l i 55°C grader på 30 min, sedan kalibrerade jag den igen, på gubbarnas inrådan, vid 0°C ute och då trimma jag in ett DeltaT värde på ca 12°C, annars så kom jag inte upp i de max temp jag ville. Det har varit ett par timmar hängades över pumpen. Jag har satt max temp på givaren på tanken till ca 55°C (Inte helt lätt att se på den där skit grejen, ett litet bläck på en skala som är knappt en centimeter) och en Diff på ca 7°C. Frugan lyckas alltid pricka precis innan pumpen går igång då vattnet är som "minst varmt".

Just nu har jag ingen koll på vad mitt DeltaT värde är, jag får kolla det imorgon när solen dyker upp.

Utloggad Linus81

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen går konstant, bra eller dåligt?
« Svar #3 skrivet: 30 november 2010, 21:32:53 »
Kollade lite tempstatus: -11.8 °C på utegivaren. 42.7 på retur och 42.9 på retur. Ger Delta T på 7°C. Bra eller dåligt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpen går konstant, bra eller dåligt?
« Svar #4 skrivet: 30 november 2010, 21:48:01 »
Kollade lite tempstatus: -11.8 °C på utegivaren. 42.7 på retur och 42.9 på retur. Ger Delta T på 7°C. Bra eller dåligt?

Det ser helt OK ut, det går nog inte optimera mer...
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Linus81

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
SV: Pumpen går konstant, bra eller dåligt?
« Svar #5 skrivet: 01 december 2010, 06:02:15 »
Kollade lite tempstatus: -11.8 °C på utegivaren. 42.7 på retur och 42.9 på retur. Ger Delta T på 7°C. Bra eller dåligt?

Fel siffror! Det skulle vara 49.2 på retur och inget annat. Alltså ett delta T på 7.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!