Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: FÃ¥r inte ned KB-diff  (läst 15350 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #45 skrivet: 07 januari 2018, 18:22:10 »
Jag har testat ändra hastighet på pumpen nu. Diffen på KB in/ut är samma oavsett pumphastighet 1, 2, 3 eller 4 (enligt display 2/4 grader). Dock så orkar inte pumpen gå igång av sig själv i läge 1 & 2 utan då får man hjälpa till. I läge 3 & 4 orkar den igång av sig själv.

Kör nu i läge 4 och då blir pumpen så pass varm att den är lite otrevlig att hålla i.

Testade även att köra kompressor med KB-pumpen på lägsta hastighet och då drog diffen iväg till uppåt 9 grader.

Men det känns ju även som att det är luft i systemet (igen, två gånger har det fyllts på den senaste tiden). När jag stängde av värmepumpen en av gångerna nu (och KB-pumpen stannade) lät det som det blev ett j#vla baksug och skvalande på KB-sidan.
När man läser lite vad du skriver , ju mer funderar man , du säger i det här inlägget att det lät som baksug
nu kan jag inte säga med 100%  men troligtvis har du en häftig luftbubbla pÃ¥ vägen ner i borran , pumpen trycker ner sÃ¥ mycket det gÃ¥r
men klarar inte att puffa ner den till botten , så den går runt .
Det med att det lätt som sug , är när pumpen stannar och bubblan skarpt gÃ¥r upp baklänges , dÃ¥ blir det skvalp , du har ett kärl i plÃ¥t sÃ¥ det gÃ¥r inte att se hur det bär sig Ã¥t i det .  Gungar nog rätt häftigt i kärlet
Nu går det inte att köra pumpen baklänges , det hade varit bra då luft kommit i i huset
En frÃ¥ga men kan vara svÃ¥rt att utföra , om du kör pumpen pÃ¥ lÃ¥gfart och har möjlighet att lyssna vid borran ( med nÃ¥got mellan örat och slangar , som doktorns stetoskÃ¥p )  skvalpar det där dÃ¥ , sÃ¥ har du en stor bubbla där som vill ner , men ingen kraft som kan trycka pÃ¥ 

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #46 skrivet: 07 januari 2018, 18:35:49 »
Har du avstängare på slangen ner till borrhålet? Ha pumpen på fullt, vrid av och på kran till kb slingan, så hjälper du till att lufta den

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #47 skrivet: 07 januari 2018, 18:55:10 »
När man läser lite vad du skriver , ju mer funderar man , du säger i det här inlägget att det lät som baksug
nu kan jag inte säga med 100%  men troligtvis har du en häftig luftbubbla pÃ¥ vägen ner i borran , pumpen trycker ner sÃ¥ mycket det gÃ¥r
men klarar inte att puffa ner den till botten , så den går runt .
Det med att det lätt som sug , är när pumpen stannar och bubblan skarpt gÃ¥r upp baklänges , dÃ¥ blir det skvalp , du har ett kärl i plÃ¥t sÃ¥ det gÃ¥r inte att se hur det bär sig Ã¥t i det .  Gungar nog rätt häftigt i kärlet
Nu går det inte att köra pumpen baklänges , det hade varit bra då luft kommit i i huset
En frÃ¥ga men kan vara svÃ¥rt att utföra , om du kör pumpen pÃ¥ lÃ¥gfart och har möjlighet att lyssna vid borran ( med nÃ¥got mellan örat och slangar , som doktorns stetoskÃ¥p )  skvalpar det där dÃ¥ , sÃ¥ har du en stor bubbla där som vill ner , men ingen kraft som kan trycka pÃ¥

Det är ju jordvärme - men vi har en sluttning på baksidan så det kan nog vara en höjdskillnad på kanske uppemot 10 meter till lägsta punkt (grovt uppskattat).
Tog och filmade lite när jag stängde av pumpen nu (under kompressordrift så KB-pumpen gick från full fart till avstängd). Och ni hör ju en bit in i filmen att det skvalar lite.
Men tilläggas ska ju att det här är inget jag känner igen sen från när jag började få problem med LP-larm utan det har mer kommit efter slangbytet tror jag. Fick inte till det med Youtube-videon så man verkar får kopiera adressen.
Kodstycke: [Välj]
https://youtu.be/H_fSMvKUVUU
« Senast ändrad: 07 januari 2018, 19:02:42 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #48 skrivet: 07 januari 2018, 18:56:56 »
Om pumpen inte orkar igång i läge 1 och 2 är det förmodligen rost inuti pumpen som gör att rotorn går trögt. Att pumpen blir väldigt varm tyder på det. Det verkar dags för byte. Om det är samma typ av konstruktion som min gamla köldbärarpump är det svårt att göra rent den.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #49 skrivet: 07 januari 2018, 18:59:36 »
Har du avstängare på slangen ner till borrhålet? Ha pumpen på fullt, vrid av och på kran till kb slingan, så hjälper du till att lufta den

Tyvärr inte, men jag borde ju kunna stänga av med injusteringsventilerna som sitter där. Det ser ju ut som sÃ¥ att frÃ¥n pumpen gÃ¥r röret upp till taket (där sitter avluftningen)  sen viker det ned mot golvet och halvvägs sitter injusteringsventilerna, sen nÃ¥gra dm ovanför golvet precis i samband med att de förgrenar sig till de tvÃ¥ slingorna sitter det plÃ¥tkärlet monterat nere vid golvet. SÃ¥ när jag stänger med injusteringsventilerna kommer plÃ¥tkärlet vara pÃ¥ "slangsidan" - funkar det?
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #50 skrivet: 07 januari 2018, 19:00:21 »
Om pumpen inte orkar igång i läge 1 och 2 är det förmodligen rost inuti pumpen som gör att rotorn går trögt. Att pumpen blir väldigt varm tyder på det. Det verkar dags för byte. Om det är samma typ av konstruktion som min gamla köldbärarpump är det svårt att göra rent den.
Pumpen måste ju vara närmare 15 år så den har väl kanske gjort sitt.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #51 skrivet: 07 januari 2018, 19:38:58 »
Detta plaskande är luft i systemet , var sitter kärlet , pÃ¥ utgÃ¥ende eller ingÃ¥ende KB ,  sitter det pÃ¥ ingÃ¥ende sÃ¥ vill pumpen trycka luften ut
på slingorna , men orkar inte med nedförsbacken ,
Dom strypare som är där sitter dom vid taket , går inte att se på fotot hur , är dom kopplade med klämringskoppling ? bara att sprätta isoleringen och se
Kanske ett nytt foto hur dom sitter i förhållande till tak och väggar

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #52 skrivet: 07 januari 2018, 20:27:09 »
Detta plaskande är luft i systemet , var sitter kärlet , pÃ¥ utgÃ¥ende eller ingÃ¥ende KB ,  sitter det pÃ¥ ingÃ¥ende sÃ¥ vill pumpen trycka luften ut
på slingorna , men orkar inte med nedförsbacken ,
Dom strypare som är där sitter dom vid taket , går inte att se på fotot hur , är dom kopplade med klämringskoppling ? bara att sprätta isoleringen och se
Kanske ett nytt foto hur dom sitter i förhållande till tak och väggar
Hejsan,

det var nog jag som skrev fel i ett tidigare svar. kärlet sitter på inkommande (kärl > manometer > säkerhetsventil > termometer > ventil(er) > smutsfilter).
Stryparna sitter mitt på utgående, och de är gängade. Hoppas nedanstående bilder är bättre, det är en varmvattenberedare som är lite vägen för att fotografera.
« Senast ändrad: 07 januari 2018, 20:35:31 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #53 skrivet: 07 januari 2018, 20:58:19 »
Ser var dom sitter  men vad är det som sitter högst upp pÃ¥ horrisentala rören i övre delen pÃ¥ foto ett , nÃ¥got är inbakat där med metall uppÃ¥t 

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #54 skrivet: 07 januari 2018, 21:05:49 »
Ser var dom sitter  men vad är det som sitter högst upp pÃ¥ horrisentala rören i övre delen pÃ¥ foto ett , nÃ¥got är inbakat där med metall uppÃ¥t

Det är en avluftning samt en termometer (som visar -30 jämt ...) båda sitter på "bakre" horisontella röret - utgående. Den isolerade klumpen man ser på det främre röret är smutsfiltret på inkommande.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #55 skrivet: 07 januari 2018, 23:27:08 »
Isolera av så hela syns och ett foto på den
Stäng av pumpen och prova enligt nedan
Om det sitter en avluftning där pÃ¥ utgÃ¥ende som du säger , prova med att fylla pÃ¥ vätska till ett bra tryck  (  sitter en manometer nertill
fungerar den ??  )  till ca 1bar och försök öppna avluftaren där uppe , finns det dÃ¥ luft där sÃ¥ Ã¥ker den ut , du gjorde en ljudfil och dÃ¥ mÃ¥ste det skvalpa inomhus , kanske du mÃ¥ste göra det flera gÃ¥nger och glöm inte att fylla pÃ¥

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #56 skrivet: 08 januari 2018, 17:53:36 »
Isolera av så hela syns och ett foto på den
Stäng av pumpen och prova enligt nedan
Om det sitter en avluftning där pÃ¥ utgÃ¥ende som du säger , prova med att fylla pÃ¥ vätska till ett bra tryck  (  sitter en manometer nertill
fungerar den ??  )  till ca 1bar och försök öppna avluftaren där uppe , finns det dÃ¥ luft där sÃ¥ Ã¥ker den ut , du gjorde en ljudfil och dÃ¥ mÃ¥ste det skvalpa inomhus , kanske du mÃ¥ste göra det flera gÃ¥nger och glöm inte att fylla pÃ¥
Hallå!
Blev en massa annat som kom emellan, men efter samtal med installatören kommer han åka ut med den stora pumpen imorgon och köra runt hela systemet (som när man nyinstallerar) för att bli av med luften. Han tyckte först inte vi skulle byta pumpen men jag tyckte ändå han skulle göra det när han håller på. Visar det sig att vi blir av med cirkulationsproblemet kanske jag kan sänka hastigheten på pumpen och då hade den ju problem att starta på egen hand.
Återkommer med mer info så snart han varit här.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #57 skrivet: 11 januari 2018, 20:02:50 »
Har inte facit än, men nu är KB-pumpen bytt och vi kör öppen tunna med separat pump för att få ut eventuell luft hela natten - men det lilla vi sett hittills ser ju mycket bättre ut! Har hittills legat på en KB-diff på mellan 3 och 3,5 grader.
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Boppen_

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ockelbo
  • Antal inlägg: 145
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #58 skrivet: 12 januari 2018, 05:50:34 »
Tyvärr verkar det ha återgått till diffen som det var innan under natten, Och nu har jag ändå ytterligare en pump som står och pumpar runt. Försökte se om jag tyckte det flödade mindre i det öppna kärlet än tidigare men det var inget jag reagerade på iallafall.
Det enda som jag tyckte var skillnaden var att den tryckmätare som satt på utgående från det öppna kärlet med pump visade kring 1 bar tyckte jag igår, men 0 bar idag? Men jag kan ha sett fel.
« Senast ändrad: 12 januari 2018, 05:52:39 av Boppen_ »
Två plan plus källare i Gästrikland, byggt slutet på 1800-nånting och renoverat i omgångar.
Tilläggsisolerad vind Januari 2013 (lösull)
290kvm boyta i två plan plus vinterisolerat uterum på 25kvm. Delvis uppvärmd källare och kulvert till uppvärmt garage på cirka 48kvm.
NIBE 1115-15kW med 9kW elpatron samt VPA 300/200, jordvärme.
 
http://www.e-logger.se/pub?Strandbacka

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9745
  • Karma +19/-4
SV: FÃ¥r inte ned KB-diff
« Svar #59 skrivet: 12 januari 2018, 11:15:37 »
Försökte se om jag tyckte det flödade mindre i det öppna kärlet än tidigare men det var inget jag reagerade på iallafall.
Med tanke pÃ¥ ändringen i differensernas storlek borde flödet skilja ungefär en faktor tvÃ¥. Det bör ha varit märkbart. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!